سینمای ایران در مسیر جهانی شدن و تولیدات مشترک
سینمای ایران در چرخه جهانی؛ راهکارهای نجات و توسعه تولیدات مشترک بینالمللی
همایش هزینهها و شیوههای تامین سرمایه سینمای ایران، راهکارهای توسعه تولیدات مشترک و راهبردهای جهانی شدن صنعت سینما را بررسی میکند.

رائد فریدزاده در حین قدردانی از خانه سینما و همکاران سازمان سینمایی، اظهار داشت: از نگاه علمی و آکادمیک که در بخش معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی شکل گرفته و تلاش میکند تا فضای گفتوگو و تعامل را برای صنوف و حوزههای مختلف فراهم آورد، سپاسگزارم.
او با تقدیر از همدلی و همراهی تمامی سینماگران و صنوف سینمایی در طول جنگ ۱۲ روزه، گفت: البته وقتی از تقدیر و تشکر صحبت میکنیم، در واقع وظیفه ملی را کماهمیت میپنداریم، زیرا سینماگران جزئی از ملت هستند و وظایف ملی را در شرایط حساس بدون نیاز به دستور انجام دادند. به همین دلیل، احساس نمیکنم جایگاه مناسبی برای ابراز سپاس داشته باشم و زبانم در بیان این قدردانی ناتوان است.
فریدزاده با اشاره به اینکه شاید مشکل اصلی سینمای ما به موضوع همایش مرتبط باشد، بیان کرد: نکته مهم این است که نمیتوان سینمای ایران را از سینمای جهان جدا دانست، زیرا سینمای ایران جزئی از چرخه تجاری جهانی محسوب میشود.
او ادامه داد: سالنامه فوکس که هر سال توسط مرکز اطلاعرسانی سمعی و بصری اروپا منتشر میشود، منبعی معتبر برای بررسی موضوعاتی مانند تولیدات سینمایی، پخش، فروش و اکران است.
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۴، فروش ناخالص سینمای کشورهای آمریکا و کانادا به حدود ۷ میلیارد و ۹۶۴ میلیون یورو رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۳، کاهش تقریبا ۴ درصدی را نشان میدهد. در این میان، کشور چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۷ میلیارد و ۱۶۹ میلیون یورو فروش داشته و در سال ۲۰۲۴ به ۵ میلیارد و ۴۵۱ میلیون یورو کاهش یافته است، یعنی افتی حدود ۲۴ درصد. فرانسه تغییر قابل توجهی نداشته، هند رشد ۵ درصدی را تجربه کرده، ژاپن کاهش ۱۳ درصدی، و انگلیس رشد ۳ درصدی را نشان داده است. همچنین، کشورهای آلمان، کره جنوبی و استرالیا در سال ۲۰۲۴ درآمد سینماییشان حدود ۹ درصد کاهش یافته است.
او افزود: در زمینه تعداد بلیتهای فروخته شده، چین در رتبه اول قرار دارد، هند کاهش ۶ درصدی، آمریکا کاهش ۷ درصدی را نشان میدهد و جالب است که اندونزی با رشد ۱۱ درصد و برزیل با رشد ۱۰ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. در بخش تولید فیلم، در سال ۲۰۲۴، هند با ۸۰۳ فیلم (افزایش ۸ درصد)، آمریکا با ۵۱۰ فیلم، ژاپن با ۶۸۵ فیلم و چین با ۵۱۲ فیلم در صدر قرار دارند.
فریدزاده بر اهمیت تولیدات مشترک تأکید کرد و گفت: در چنین شرایطی، اگر بخواهیم وضعیت سینمای ایران را از مرزهای محلی و منطقهای فراتر ببریم، ناگزیر از نگاه جهانی هستیم. افق سینمای ایران باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد و به تولیدات مشترک بینالمللی پیوند بخورد. اگر قصد داریم چرخه اقتصادی موثری برای سینمای ایران تعریف کنیم، باید تولیدات مشترک را جدی بگیریم.
علیرضا اسماعیلی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، ضمن تشکر از همکاری خانه سینما و اساتید حاضر در همایش، گفت: در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، با نگاه دانشگاهی و در راستای استقرار دولت جدید، تلاش کردیم مسائل سینما را با پژوهشهای کاربردی و نشستهای علمی بررسی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی سوالات سینماگران و کمک به ارتقاء صنعت سینما باشیم.
او ادامه داد: در همین راستا، اولین همایش را سال گذشته با موضوع «سینمای ایران، نگاهی به آینده» برگزار کردیم که با استقبال قابل توجهی روبهرو شد.
اسماعیلی با اشاره به سه نوع جریان فیلمسازی در ایران، یعنی هنری، تجاری و حمایتی، ابراز امیدواری کرد که در این همایش بتوان این نوع فیلمسازیها را به خوبی تحلیل و بررسی کرد و فرصت مناسبی باشد تا نقاط قوت و ضعف هر کدام را از زبان اساتید دانشگاه و سینماگران بشنویم، تا گامی مؤثر در جهت ارتقاء سینمای ایران برداشته شود.