کد خبر: 10836

راهکارهای نجات گیشه سینماهای ایران در ۷ قدم موثر

علت کم‌مخاطب بودن فیلم‌های ایرانی و راهکارهای نجات گیشه سینماهای کشور

راهکارهای نجات گیشه سینمای ایران، افزایش تنوع فیلم‌ها، کاهش قیمت بلیت، توسعه سالن‌ها و اصلاح نظام مجوز است.

علت کم‌مخاطب بودن فیلم‌های ایرانی و راهکارهای نجات گیشه سینماهای کشور

در سال‌های اخیر، سینمای ایران با شکست‌هایی مواجه شده است که بیشتر از طریق فروش کم فیلم‌های کمدی پنهان شده است. اما برای دست‌اندرکاران این صنعت واضح است که چرخه تولید و اکران فیلم در سینمای کشور ناقص است و بیشتر سازندگان سود خود را در تولید می‌بینند، نه در توزیع و فروش آثارشان.

هادی اسماعیلی، مدیرعامل موسسه فرهنگی‌تبلیغاتی بهمن سبز، که بخش قابل توجهی از سینماهای کشور (یک‌چهارم، یعنی ۲۰۴ سالن از ۸۰۹ سالن) را در اختیار دارد، اظهار داشت: متأسفانه در رسانه‌ها شاهد هستیم که انگشت اتهام به سمت سینماداران گرفته می‌شود و مشکل کم‌فروشی فیلم‌ها را تنها به شیوه سانس‌دهی نسبت می‌دهند، در حالی که این دیدگاه سطحی است و مسائل پیچیده‌تری در کار است.

او پرسید که آیا فیلمسازان در زمان ساخت فیلم به توزیع و فروش آن فکر می‌کنند یا صرفاً بر تولید اثر تمرکز دارند که در نهایت باید فیلمی بسازند که عناصر بصری و روایی‌اش با استانداردهای اکران در سینماهای بزرگ همخوانی داشته باشد. اسماعیلی تصریح کرد که در سال‌های اخیر کمتر فیلمی دیده است که این ویژگی‌ها را داشته باشد. او همچنین جداولی از تحلیل اکران و سانس‌دهی هشت فیلم اخیر منتشر کرده است که نمونه‌ای از آن در ادامه آورده شده است.

براساس این تحلیل، تعداد سانس‌هایی که به مخاطبان کم‌تعداد، حتی کمتر از ده نفر، اختصاص یافته، نشانگر وضعیت بحرانی است. برای مثال، فیلم «پیشمرگ»، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، در حدود ۱۰۰ روز اکران تنها ۲۴۰ سانس در سینماهای بهمن سبز داشته است، که فقط یک مخاطب در هر سانس حضور داشته است. یا فیلم «موسی کلیم‌الله» که از ۸ اسفند ۱۴۰۳ روی پرده رفته است، تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۴، در سینماهای بهمن سبز، ۱۲۲ سانس داشته است، اما تنها یک بلیت فروخته است.

وضعیت دیگر فیلم‌ها نیز چندان بهتر نیست: فیلم برگزیده جشنواره، «زیبا صدایم کن»، در دو ماه اکران تنها ۴۷ سانس تک‌نفره داشته؛ «صیاد»، که از ۲۰ فروردین روی پرده است، در سینماهای بهمن سبز ۶۴ سانس با حضور تنها یک نفر تجربه کرده است؛ و فیلم «اسفند»، دیگر اثر دفاع‌مقدسی، در دو ماه اکران، فقط ۴۷ سانس داشته است که در هر کدام تنها یک بلیت فروخته شده است.

چه اقداماتی باید انجام داد؟

تعیین قیمت بلیت شناور بر اساس قدرت خرید مردم، که امکان رفتن به سینما را برای اقشار مختلف جامعه با قیمت‌های متناسب فراهم کند، از جمله راهکارهای مهم است. همچنین، اکران محدود و هدفمند فیلم‌های خارجی با هدف جذب مخاطب از طریق ارائه فیلم‌های جذاب بین‌المللی بدون آسیب زدن به سینمای داخلی، نقش موثری در تنوع و جذابیت سینما ایفا می‌کند. مشارکت فعال‌تر بخش خصوصی در تولید و پخش فیلم‌ها با هدف افزایش کیفیت، تبلیغات و بازاریابی، از دیگر اقدامات کلیدی است. تنوع در ژانرهای تولیدی، نه تنها محدود به کمدی، بلکه شامل ژانرهای مختلف با کیفیت بالا، به همراه برگزاری اکران‌های مردمی و رویدادهای تبلیغاتی، می‌تواند جذابیت سینما را افزایش دهد. توسعه سالن‌های استاندارد، به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و بهبود دسترسی، به ویژه در شهرهای کوچک، تجربه تماشای بهتر و راحت‌تر فیلم را فراهم می‌آورد. در نهایت، اصلاح نظام ممیزی و تسهیل فرآیند صدور مجوز، از دیگر راهکارهای ضروری برای نجات گیشه سینمای ایران است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار