ندا مقصودی: تئاتر باید برای عاشقانش باشد
ندا مقصودی: در سختترین شرایط مالی هم فقط در کاری بازی کردم که عاشقش بودم
ندا مقصودی در تئاتر تنها آثار موردعلاقهاش بازی میکند و از تغییرات و چالشهای این عرصه میگوید.

ندا مقصودی، بازیگر حرفهای تئاتر، که در دهه ۸۰ نقشهای مهمی در آثار نمایشی ایفا کرده است، در سالهای اخیر فعالیت کمتری در صحنه تئاتر داشته است. اکنون او با نقشآفرینی در نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» نوشته امیرعلی نبویان و کار شهاب حسینپور در سالن هما روی صحنه است.
در گفتوگو با ایسنا، مقصودی درباره حضورش در این اثر نمایشی توضیح داد و اشاره کرد که وضعیت تئاتر در این سالها از نظر تعداد تماشاگران بسیار تغییر کرده است. او درباره کمرنگ بودن فعالیتش در تئاتر در سالهای اخیر گفت: حدود یک سال و نیم پیش در نمایش «مده آ» به کارگردانی باران شادپوری در عمارت نوفل لوشاتو بازی کردم. در این مدت پیشنهاداتی دریافت کردهام، اما یا متنها برایم جذاب نبوده یا گروه اجرایی و سالنهای مورد نظر، با خواستههایم همخوانی نداشته است. من ترجیح میدهم در کاری روی صحنه بروم که برایم چالشی باشد و بتوانم تواناییهایم را نشان دهم.
مقصودی که این دومین همکاریاش با شهاب حسینپور است، افزود: قبلاً در نمایش «تپانچه خانم» با هم کار کردهایم، که من در آن نقش یک زن سرزنده و شاد را بازی کردم و نامزد بازیگر برگزیده سال شدم. در این نمایش هم نقش یک زن سرخوش و پرانرژی را بر عهده دارم که برایم تجربهای متفاوت است.
او در پاسخ به سوال درباره وضعیت کلی تئاتر و امکانات فعالیت برای بازیگران حرفهای، اظهار داشت: در گذشته، تئاتر و تعداد تماشاگران بسیار متفاوت بود. در این سالها، سلیقه تماشاگران تغییر کرده و حضور تهیهکنندگان نیز تحولات جدیدی در عرصه تئاتر ایجاد کرده است. مردم حالا کمتر حاضر میشوند برای تماشای یک درام اجتماعی، به ویژه اگر چهرههای سرشناس نداشته باشد، بلیت خریداری کنند.
او ابراز تاسف کرد که بسیاری از تماشاگران ترجیح می دهند یک اثر سطح پایین با حضور چهره شناخته شده را تماشا کنند، در حالی که اثرهای بدون چهره و سطح بالاتر مورد استقبال قرار نمیگیرند. این موضوع سبب میشود که بازیگران پس از چند پروژه دلسرد شوند، چون کار بدون تماشاگر و با درآمد کم بسیار ناامیدکننده است.
مقصودی افزود: از زمان شیوع کرونا، درآمدم را از راههای دیگری تامین میکنم و به همین دلیل نیاز مالی زیادی به بازی در تئاتر ندارم. البته در دوران بیپولی، کارهایی که دوست نداشتم را انتخاب نکردم، اما اکنون منبع درآمدم خارج از تئاتر است. همچنین دیگر دنبال رویدادهای عجیب و غریب در تئاتر نیستم و بازی من بیشتر برای رفع دلتنگی است.
او ادامه داد: بازگشت چهرههای درخشان تئاتر خوشایند است، اما نباید فقط به خاطر حضور یک چهره مشهور، تئاتر دیده شود و تماشاگران صرفاً برای دیدن چهرههای شناخته شده به تئاتر بیایند.
در پایان، مقصودی با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل»، گفت: استقبال خوب است و بازخوردهای مثبتی دریافت کردهایم. متن امیرعلی نبویان اثری سنتی است، اما شهاب حسینپور آن را به شکل کاملاً مدرنی کارگردانی کرده است و این ویژگی در میزانسن، فرم، موسیقی و سایر عناصر رعایت شده است. خوشبختانه، هم تماشاگران علاقمند به تئاتر این نمایش را دوست دارند و هم تماشاگرانی که کمتر به تئاتر میآیند، به خوبی با آن ارتباط برقرار میکنند.
به گزارش ایسنا، نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» با بازی اشکان صادقی، محمدرضا صولتی، مهبد قناعتپیشه، سامان کرمی، علیرضا کیانی، ندا مقصودی، یاشار مومنزاده و با همراهی رومینا ایرانپناه آزاد، علی خاکپور، ملیکا راد، هانی رحیمینصر، سپیده رعیتی، اسرا صالحی و یاسمن ملکیان هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک عمارت هما روی صحنه میرود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در یکی از شبها، یک لولو به دهکی در ناکجا آباد وارد میشود و دست به سرقت میزند. فردای آن شب، مردم ده متوجه میشوند که تمام چیزهای دزدیده شده، عاریهای بوده است.