کد خبر: 42380

پنج فوتبالیست ایرانی که وارد دنیای هنر شدند

5 فوتبالیست ایرانی که به دنیای هنر وارد شدند؛ از عزیز فنر تا علی انصاریان و داستان موفقیت و شکست آنها

کتاب داستان 5 فوتبالیست ایرانی که از زمین فوتبال وارد دنیای هنر شدند؛ موفقیت‌ها، شکست‌ها و تاثیرات آنها در سینما و تلویزیون

5 فوتبالیست ایرانی که به دنیای هنر وارد شدند؛ از عزیز فنر تا علی انصاریان و داستان موفقیت و شکست آنها

در جهان و به‌ویژه در ایران، مسیر انتقال از فوتبال به سینما و تلویزیون غالباً یک‌طرفه است؛ یعنی بیشتر بازیکنان فوتبال وارد دنیای هنرهای نمایشی می‌شوند. محبوبیت فراوان فوتبالیست‌ها باعث می‌شود صاحبان صنعت سینما و تلویزیون حاضر باشند، در اغلب موارد، چشم‌پوشی کنند از نبود مهارت بازیگری آن‌ها و آن‌ها را برای پروژه‌های پرهزینه خود به خدمت بگیرند.

در ایران، تعداد فوتبالیست‌هایی که پس از ورزش حرفه‌ای وارد عرصه بازیگری شده‌اند، بسیار کم است و اغلب آن‌ها پس از مدت کوتاهی از دنیای بازیگری کنار می‌روند. این افراد معمولاً جذب شهرت و درآمدهای مالی سینما و تلویزیون می‌شوند، اما نتوانسته‌اند با الزامات و نیازهای دنیای جدید تطابق پیدا کنند. فهرست فوتبالیست‌های ایرانی که وارد عرصه بازیگری شده‌اند، طولانی است، اما در این مقاله قصد داریم پنج نفر از مهم‌ترین این بازیکنان را مورد بررسی قرار دهیم. همراه مجله بازار باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این مسیر و شخصیت‌های شاخص آن بیندازیم.

عزیز اصلی

عزیز فنر یکی از برترین و بزرگ‌ترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در دارایی، یکی از مهم‌ترین تیم‌های دهه ۴۰، آغاز کرد و سپس به تیم‌های شاهین و پرسپولیس پیوست. او در تیم ملی ایران به عنوان دروازه‌بان اصلی و اولین قهرمان آسیا شناخته می‌شود. اصلی را باید نخستین یاغی فوتبال ایران نامید؛ بازیکنی که محبوبیت فراوانی داشت، از نظر فنی بسیار توانمند بود و حاشیه‌های زیادی را تجربه کرد. او در دربی پنجم تهران، در مواجهه با حاج ابوالحسن داور، سیلی زد و از بازی اخراج شد.

عزیز اصلی / زضا بیک ایماوردی / مهردادیان / فیلم فاتحین صحرا

عزیز اصلی در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) وارد عرصه سینما شد و با اوج‌گیری در زمینه فعالیت‌های هنری، فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین اثر او «مأموریت دوجانبه» بود که یک فیلم پلیسی محسوب می‌شود. در فاصله سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۰، او در هفت فیلم دیگر نقش‌آفرینی کرد که «پلی به‌سوی بهشت» و «فاتحین صحرا» از جمله مهم‌ترین آن‌ها بودند. در دهه‌ی ۱۳۴۰، پس از بازنشستگی، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد و فعالیت‌های اقتصادی را دنبال نمود. پس از انقلاب اسلامی، او ایران را ترک کرد و در نهایت در اردیبهشت ۱۳۹۴ در شهر دوسلدورف آلمان در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

محراب شاهرخی

یکی از برجسته‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که کار خود را از دارایی آغاز کرد، راهی باشگاه شاهین شد و جزو تیم اولین پرسپولیس نیز بود. شاهرخی به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران شناخته می‌شود و در فاصله سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۳ نقش مهمی در تیم پرسپولیس داشت. پس از جدا شدن از پرسپولیس، در نهایت تصمیم گرفت وارد عرصه سینما شود. او در سال ۱۳۳۴ نقش اصلی در فیلم «علف‌های هرز» را ایفا کرد. با وجود فعالیت در دنیای هنر، تمایلی به ادامه کار در سینما نداشت و در سال بعد، به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس منصوب شد.

شهرام شب‌پره، محراب شاهرخی و فرزان دلجو

محراب شاهرخی تا سال ۱۳۶۰ مربی تیم پرسپولیس بود، اما در همان سال به دلیل کودتای داخلی در تیم از کار برکنار شد. او در سال ۱۳۷۱، در حالی که تنها ۴۹ سال داشت، دچار سکته مغزی شد و درگذشت. نقش او در سینما تنها در فیلمی که درباره سرطان مغز ساخته شده بود، دیده شد و پس از آن از دنیا رفت.

آقای احمدرضا عابدزاده

به نظر می‌رسد که هیچ فوتبالیستی در چهار دهه گذشته به اندازه «عقاب» در سطح محبوبیت نرسیده باشد. این محبوبیت بی‌نظیر او را برانگیخت تا چندین پیشنهاد بازی در فیلم‌های سینمایی دریافت کند. با این حال، عابدزاده در دوران اوج خود هیچ‌کدام از این پیشنهادها را نپذیرفت، زیرا تمایل داشت تمرکز کامل خود را بر روی فوتبال حفظ کند.

کاظم معصومی تنها کارگردانی بود که توانست عابدزاده را مقابل دوربین برد. در سال ۱۳۷۹ و زمانی که عابدزاده به عنوان محبوب‌ترین ایرانی شناخته می‌شد، فیلم «ازدواج غیابی» روی پرده رفت. در این اثر، او نقش خودش را ایفا کرد. داستان فیلم درباره دیدار او و همسرش در جشن عروسی است که با یک موزیسین زن روبرو می‌شوند و رفتار عابدزاده و این فرد، باعث می‌شود همسرش به او شک کند.

پژمان جمشیدی

بدون شک، بین انتقال فوتبال به دنیای سینما، او بهترین نمونه است. پژمان جمشیدی در دوران فوتبال، بازیکن نسبتاً متوسطی بود. پس از اینکه مهدوی‌کیا به عنوان لژیونر راهی خارج شد، او از سایپا به پرسپولیس پیوست و در سمت راست میدان بازی می‌کرد. جمشیدی در طول پنج فصل در پرسپولیس حضور داشت و به عنوان بازیکن ثابت تیم شناخته می‌شد. او با تیم، قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر را کسب کرد.

او همچنین به تیم ملی دعوت شد، اما همواره در سایه مهدوی‌کیا قرار داشت. یکی از معروف‌ترین اتفاقات در مورد او، گل ملی‌اش است که به خاطر شوخی‌های بی‌پایان در شبکه‌های اجتماعی، به یکی از شناخته‌شده‌ترین واقعیت‌های ورزش ایران تبدیل شده است. جمشیدی در تیم‌هایی مانند پاس، استیل‌آذین فولاد و ابومسلم نیز بازی کرد و در سال ۸۸ از حرفه فوتبال کناره‌گیری کرد. دو سال پس از آن، با حضور در سریال پربیننده «ساختمان پزشکان»، وارد دنیای هنر شد و در سال ۹۲ نقش خود را در سریال «پژمان» ایفا کرد. این سریال بسیار موفق و محبوب بود و جمشیدی در آن درخشید. همان سال، در فیلم «آتش‌بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی نیز نقش‌آفرینی کرد.

برخلاف دوران بازیگری‌اش در فوتبال، پژمان جمشیدی خیلی زود در عرصه تلویزیون و سینما به موفقیت رسید و به اوج شهرت دست یافت. او در زمینه‌های سینما، تئاتر، نمایش خانگی و تلویزیون حضور پررنگی دارد و در اکثر آثار پرفروش سال‌های اخیر نقش‌آفرینی کرده است. جمشیدی سه مرتبه نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده و یک بار جایزه دیپلم افتخار این جشنواره را برای نقش مکمل در فیلم «یادگار جنوب» کسب کرده است. او همچنین برای بازی در سریال «زیرخاکی» و فیلم «علفزار» جوایز بهترین بازیگر نقش اول جشن حافظ را دریافت کرده و چهار بار نیز نامزد این جایزه شده است.

علی انصاریان

پیش از آنکه پژمان جمشیدی به سوپراستار سینمای فوتبال تبدیل شود، انصاریان در مسیر رسیدن به این عنوان قرار داشت. او در دوران خود، یکی از بهترین و محبوب‌ترین فوتبالیست‌ها بود و در طول ده سال، در دو دوره مجموعاً ده سال در تیم پرسپولیس بازی کرد. انصاریان یکی از بهترین گل‌زن‌های تاریخ دربی تهران است و در یک سال حضور در استقلال، به یکی از یاغی‌ترین بازیکنان این مسابقه تبدیل شد.

در سال ۱۳۹۰ و در سن ۳۴ سالگی، انصاریان از فوتبال کنار رفت و لباس تیم شاهین بوشهر را بر تن کرد. قبل از بازنشستگی، در چهار مجموعه تلویزیونی مهمان نقش‌آفرینی کرده بود. سریال‌هایی مانند «زیر آسمان شهر»، «چارخونه» و «نقطه‌چین» در زمان پخش، مخاطبان زیادی را جذب می‌کردند و حضور پررنگ انصاریان در این نقش‌ها نشان‌دهنده محبوبیت بالای او در میان تماشاگران بود.

پس از پایان دوران حرفه‌ای فوتبال، انصاریان تمرکز خود را بر دنیای سینما و تلویزیون گذاشت. او فردی محبوب و چند استعداد بود که توانایی بازی در نقش‌های متنوع را داشت، بنابراین فعالیت‌های هنری‌اش بسیار پررونق شد. در بهمن سال ۱۳۹۹ و در اوج شیوع کرونا، او به این بیماری مبتلا شد و سرانجام در ۱۵ بهمن همان سال دار فانی را وداع گفت. مرگ ناگهانی و غم‌انگیز او، جامعه سینما و فوتبال ایران را شوکه کرد و یکی از آینده‌دارترین ستارگان کشور را از دست داد.

در ایران، سریال‌ها و فیلم‌های مرتبط با فوتبال طرفداران زیادی دارند، به همین دلیل بسیاری از فوتبالیست‌ها سابقه حضور در قاب تلویزیون یا روی پرده سینما را دارند. از علی پروین و خداداد عزیزی گرفته تا نیما نکیسا و مرحوم مجید سبزی، همگی نشان می‌دهند که چقدر علاقه‌مندان به دیدن فوتبالیست‌ها در نقش‌های هنری هستند. شما کدام یک از فوتبالیست‌های بازیگر را بیشتر می‌پسندید؟

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار