کد خبر: 19276

واکنش تهیه‌کننده «پیرپسر» به نقدهای منفی و حاشیه‌ها

انتقادهای تند و بی‌پایه از فیلم «پیرپسر»؛ واکنش تهیه‌کننده به نقدهای منفی و حاشیه‌های سینمای ایران

واکنش تهیه‌کننده «پیرپسر» به نقدهای منفی، حمایت از سینما و تأثیر حاشیه‌ها بر فروش فیلم

انتقادهای تند و بی‌پایه از فیلم «پیرپسر»؛ واکنش تهیه‌کننده به نقدهای منفی و حاشیه‌های سینمای ایران

جنگ تحمیلی ۱۲ روزه که همزمان با شروع اکران فیلم «پیرپسر» آغاز شد، تأثیر منفی بر فروش این اثر گذاشت. با این حال، «پیرپسر» در مدت بیش از ۴۰ روز اکران، موفقیت قابل توجهی کسب کرد و توانست مجموع فروش ۸۷ میلیارد تومان را ثبت کند. حنیف سروری، یکی از تهیه‌کنندگان «پیرپسر»، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره استقبال مخاطبان سینما و واکنش‌های مثبت و منفی نسبت به فیلم توضیحاتی ارائه داد که در ادامه بخش اول این مصاحبه را می‌خوانید.

فیلم «پیرپسر» در جدول اکران هفتگی مقام نخست را به خود اختصاص داده است. آیا از درآمد حاصل از فروش این فیلم به عنوان تهیه‌کننده رضایت دارید؟

از استقبال عمومی از فیلم رضایت دارم. فروش «پیرپسر» به دلیل تعطیلی‌های متوالی به مدت دو هفته و جنگ ۱۲ روزه کاهش یافت. در این مدت، هیچ فعالیت تبلیغاتی انجام ندادیم، اما با این حال، تماشاگران همچنان به سینما می‌رفتند. این تعطیلات، شامل ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا، در مجموع حدود ۲۰ روز در تهران باعث کاهش فروش فیلم شد، اما در کل، فروش فیلم چندان بد نبود. پس از پایان این تعطیلات، استقبال مجدد مردم از سینماها آغاز شد و اگر اکران فیلم ادامه یابد، مطمئناً فروش مطلوبی خواهد داشت. آنچه باید رخ می‌داد، با نظر اکثریت کسانی که فیلم را دیده‌اند، تحقق یافت. هر فیلمی ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما نظر اکثریت اهمیت بیشتری دارد؛ میزان رای مردم است و مردم در حال تماشای فیلم هستند. ممکن است چند نفر فیلم را نپسندند، اما این امر طبیعی است.

افزوده شدن فیلم «زن و بچه» به برنامه اکران از اوایل مرداد چه تأثیری بر فروش فیلم شما داشته است؟

فیلم «زن و بچه» نیز یکی از آثار جذاب است و امیدوارم در فروش خوبی موفق باشد. ما در کنار هم هستیم و تمام کسانی که دل در گرو سینما و هنر دارند، با هم هم‌پیمانیم. آرزو می‌کنم فیلم آقای سعید روستایی نیز همانند این اثر با استقبال خوبی روبه‌رو شود. سینما زنده است و با حضور و استقبال تماشاگران است که جان می‌گیرد. حضور مردم و مخاطبان، روح حیات بخش این صنعت است.

ما امیدواریم و دعا می‌کنیم تمامی این فیلم‌ها در زمان مناسب روی پرده بروند. فیلم کمدی «مرد عینکی»، به کارگردانی کریم امینی، با بازی بهرام افشاری و تهیه‌کنندگی آقای ابراهیم عامریان، ممکن است تحولی نو در سینما ایجاد کند. هر اقدامی که به رونق صنعت سینما کمک کند، قابل تقدیر است. در نهایت، امیدواریم سینما، هنرمندان، و تمامی فعالان این حوزه، رزق و روزی خوبی داشته باشند.

سینما یک صنعت و شغلی است که در آن فعالیت می‌کنیم و باید به فروش، تولید و تولید محتوای باکیفیت توجه کنیم. اصل بر تولید آثار خوب است. ان‌شاءالله این تلاش‌ها سبب شود مردم با رضایت و روحیه خوب به سینما بیایند و حالشان بهتر شود. هدف نهایی، ارتقاء حال و رضایت مخاطبان است و از این مسیر است که می‌توانیم احساس خوب و رضایت را به جامعه منتقل کنیم.

شما از بازخورد مثبت مردم نسبت به فیلم ابراز رضایت کردید و مایلید درباره واکنش‌هایی که در این چند روز مشاهده کرده‌اید، صحبت کنید.

فیلم «پیرپسر» تأثیر قابل توجهی در ایجاد اتحاد ملی در بین تماشاگران سینما داشت و باعث شد تا آشتی ملی در صنعت فیلم ایران برقرار شود. هدف اصلی این است که سینمای ایران زنده بماند و چراغش همچنان روشن باشد. در حمایت از فیلم «پیرپسر»، تمامی فعالان صنعت سینما، از مدیران ارشاد و تهیه‌کنندگان گرفته تا شورای صنفی، سینماداران و جامعه صنفی پخش‌کنندگان، دست در دست هم دادند تا تلاش‌های گروه سازنده به ثمر برسد. وقتی مشاهده کردند که مردم با اشتیاق به سینما می‌آیند، طبیعی بود که حمایت خود را نشان دهند و این حمایت صورت گرفت. نتیجه این همت جمعی برای ما و برای شما که در این حوزه فعالیت دارید، بسیار جالب و قابل توجه است.

از روز سه‌شنبه، زمانی که تقریباً به پایان هفته نزدیک می‌شدیم، سانس‌های فوق‌العاده سینما تا ساعت ۵ صبح ادامه داشت و پس از آن، اکران مجدداً از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شد. چنین استقبال گسترده‌ای در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. در سینماهایی که مجوز لازم را داشتند، ما سانس‌هایی در ساعت‌های بسیار دیر شب و صبح زود داشتیم؛ از ساعت یک و نیم بامداد تا پنج صبح، بدون نیاز به اضافه کردن شیفت جدید، و این کار توسط مدیران و کارکنان سینما هدیش انجام شد که بین فعالیت‌های خود، زمان‌هایی را برای استراحت اختصاص دادند. واقعاً چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه‌هایی عجیب و بی‌نظیر را پشت سر گذاشتیم.

در بامداد شنبه، مردم تا ساعت ۵ صبح به سینما آمدند، که این رویداد کم‌نظیر است و شاید سابقه تاریخی نداشته باشد. اگرچه در گذشته سانس‌های فوق‌العاده برای برخی فیلم‌ها وجود داشته، اما تکرار مداوم و چند هفته‌ای این روند بی‌سابقه است. در مجموع، حدود ۷۲ ساعت سانس پی در پی داشتیم که نشان‌دهنده احترام و تقدیر ویژه است. ما از صمیم قلب خدا را شاکریم و از مردم ایران و هنردوستان سپاسگزاریم و محبت‌شان را ارج می‌نهیم.

احتمالاً نقدهای منفی چند روز گذشته درباره فیلم را دیده‌اید. نظر شما در مورد میزان منصفانه بودن این نقدها چیست؟

بسیاری از نقدهای منفی که منتشر می‌شود، به نظر نمی‌رسد نقد واقعی باشد، بلکه بیشتر نوعی عقده‌گشایی است. من قبلاً آقای حسین دهباشی را نمی‌شناختم، اما اکنون متوجه شده‌ام که او مجری و پژوهشگر تاریخ است. او در گفتارش از الفاظ رکیک استفاده می‌کند که حتی در فیلم‌های عریان خودمان نیز به کار نبرده‌ایم. در طول فیلم، هیچ فحشی یافت نمی‌شود. توهین و فحاشی به افراد نه تنها بار حقوقی دارد، بلکه می‌تواند منجر به شکایت حقوقی شود. این نوع رفتارها نه نقد است و نه سازنده، بلکه بازتاب منفی در جامعه دارد و ریشه آن را نمی‌دانیم.

این نوع رفتارها ممکن است ناشی از دشمنی‌ها یا عداوت‌های شخصی باشد و به جای ارائه نقد سازنده، به توهین و بی‌احترامی روی آورده‌اند. یک فرد فرهنگی هرگز چنین صحبت‌هایی را مطرح نمی‌کند.

مسعود فراستی همچنین پیرپسر را یکی از کثیف‌ترین فیلم‌های فارسی توصیف کرده است. به نظر شما، آیا افرادی مانند دهباشی و فراستی این قدر نسبت به این نوع فیلم‌ها مخالفت نشان می‌دهند؟

منتقدان آگاه، روشن و باسواد در مورد فیلم نظرات متفاوتی ابراز کرده‌اند، اما همواره صحبت‌های مثبت و تعریف‌گونه به چشم نمی‌خورد و گاهی خلاف جهت نظر غالب دیده می‌شود. آقای فراستی معمولاً نظرات متفاوتی دارند که این سبک و سلیقه نقد ایشان است؛ زیرا وقتی اکثر منتقدان از یک اثر تعریف می‌کنند، نقد منفی ایشان نمایان می‌شود.

در هر صورت، نقد باید سازنده و مبتنی بر متن فیلم باشد و حملات شخصی یا بحث‌های غیر مرتبط با محتوای اثر در قالب نقد جای ندارد. صحبت‌های آقای دهباشی، بیشتر فرامتنی است و ارتباط مستقیمی با فیلم ندارد؛ شاید ایشان انتقاداتی نسبت به نهادها یا وزارت فرهنگ داشته باشند، اما به نظر می‌رسد فیلم را به دقت نیدیده‌اند، چون اشاراتی که می‌کنند، غیرواقعی است. او ادعا می‌کند که همه زنان فیلم، شخصیت‌هایی منفی هستند، در حالی که در فیلم تنها یک شخصیت زن وجود دارد. فیلم «رعنا» در تمام طول داستان به شخصیت خودش احترام می‌گذارد و همین احترام باعث مرگ او می‌شود؛ رعنا به عشقی که به علی دارد، مقاومت می‌کند. آیا او زن بدکاره‌ای است؟ شما اصلاً داستان فیلم را نشنیده‌اید و نمی‌دانید موضوع چیست. کجای فیلم شبیه حرف‌های شما است؟

در این فیلم، یک پسر خوب وجود دارد که باعث می‌شود دو نفر اطرافش به سمت خوبی گرایش پیدا کنند، اما شیطان درون داستان آنها را فریب می‌دهد و حذف می‌کند. آقای فراستی معمولاً تنها حدود ۱۰ دقیقه از فیلم‌ها را می‌بیند و سپس بیرون می‌آید. اگر فرض کنیم ایشان سه ساعت و ده دقیقه از فیلم «پیرپسر» را در سینما تماشا کرده باشد، می‌توان گفت وظیفه‌مان را به خوبی انجام داده‌ایم. من نظر مثبت یا منفی ایشان را نمی‌خواهم، بلکه اگر توانسته‌ایم ایشان را سه ساعت پای فیلم نگه داریم، یعنی در این زمینه موفق بوده‌ایم. باید از دوربین‌های سالن سینما چک کنیم که آیا ایشان واقعاً آن مدت را در سالن بوده است یا نه؛ به اصطلاح، درخواست ویدئوچک (VAR) داریم.

ایشان همه فیلم‌های تحسین‌شده سینمای ایران را نقد می‌کنند و معتقدند بد است؛ مانند «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی» و فیلم «هامون» ساخته داریوش مهرجویی را نیز فیلم بدی می‌دانند. نظرشان محترم است، اما به نظر می‌رسد هدف خاصی پشت این سخنان قرار دارد. باید ببینیم فیلم مورد علاقه آقای فراستی چیست.

فیلم سینمایی «پیرپسر» دومین تجربه کارگردانی اکتای براهنی در عرصه سینما است. فیلمنامه این اثر نیز به قلم خودش نوشته شده و تهیه‌کنندگی آن را بابک حمیدیان و حنیف سروری به‌صورت مشترک بر عهده داشته‌اند. در ترکیب بازیگران اصلی، چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولی‌زادگان و حسن پورشیرازی حضور دارند. همچنین جمعی دیگر از بازیگران مانند محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیم‌نیا، بابک حمیدیان، وحید قاضی‌زاده، علی رحیمی، هژیرسام احمدی، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنی‌زاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنج‌پور، غلام‌علی رضایی و عباس پرنیانی در نقش‌های مکمل ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم «پیرپسر» درباره دو برادر میانسال، علی و رضا، است که در کنار پدر زورگو و قلدرشان، غلام، در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنند. آنها با فشارهای اقتصادی شدیدی مواجه هستند و درگیری‌های خانوادگی و تقابل نسل‌ها به اوج می‌رسد.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار