کارگردان سودابه: اکران آنلاین راهی برای نجات سینمای مستقل
کارگردان «سودابه»: مستقل هستم و شعار نمیدهم / اکران آنلاین راهی برای جبران ضررهای سینمای مستقل
کارگردان «سودابه» بر اهمیت اکران آنلاین و چالشهای سینمای مستقل در ایران تأکید کرد و امیدوار است ضررها جبران شود.

محمدعلی سجادی، کارگردان فیلم سینمایی «سودابه»، که در حال حاضر به صورت آنلاین در حال اکران است، در گفتگو اظهار داشت: شرایط اکران برای «سودابه» بسیار دشوار بود. در آن زمان، هیچ فیلم اجتماعی نتوانست در گیشه موفق باشد و به دلیل ماهیت روانشناختی و نگرش اجتماعی این اثر، انتظار فروش چشمگیری نمیرفت. در آن مقطع، به دلیل وضعیت اجتماعی، تماشاگران همیشگی آثار غیریکمدی به سینما نمیآمدند. اما امروز با اکران «پیر پسر»، شرایط کمی تغییر کرده است و خوشبختانه گروهی از مخاطبان که قبلاً به سینما نمیرفتند، استقبال خوبی نشان دادند.
سجادی افزود: سینمای ایران در حال حاضر در وضعیت میانپایهای قرار دارد، جایی میان سینمای زیرزمینی و سینمای حرفهای. آثار خارج از این حوزه، معمولاً موفقیت چندانی ندارند. «سودابه» در دسته فیلمهای مستقل و کمهزینه قرار میگیرد. این فیلم در سال ۱۳۹۷ ساخته شد، اما به دلیل شیوع کرونا و بحرانهای بعدی، نتوانست در زمان مناسب اکران شود. در نتیجه، فیلم در انزوا قرار گرفت و حتی طرفداران سینمای مستقل نیز حمایتی از آن نکردند. شاید دلیل این امر آن است که «سودابه» شعار نمیدهد یا در قالب غالب سینما قرار نمیگیرد، و همین موضوع ممکن است باعث شده باشد که در آن زمان مورد توجه قرار نگیرد. از طرف دیگر، سرعت بالای تحولات در کشور باعث شده است که بسیاری نگران سینما و فیلمهای اکرانشده نباشند، زیرا تمرکز جامعه بیشتر بر رویدادهای جاری است.
در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سینما نسبت به سال گذشته، گفت: پس از جنگ دوازدهروزه، وضعیت در حال حاضر در حالت تعلیق باقی مانده است. همه منتظر رویدادهای جدید هستند و این وضعیت، بخشی از واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. سینمای دولتی نیز در این شرایط چندان وضعیت مناسبی ندارد و ابهامات زیادی بر سر راه آن وجود دارد، بنابراین نمیتوان گفت که وضعیت نسبت به سال قبل بهتر شده است.
کارگردان «تمرینی برای اجرا» درباره اکران آنلاین فیلمها اظهار داشت: در حال حاضر، پلتفرمهای آنلاین نقش مهمی در دیده شدن آثار اجتماعی و غیرکمدی دارند. این روش میتواند به سینمای مستقل کمک کند، اما محدودیتهایی در سیستم فعلی وجود دارد و خارج از چارچوبهای موجود، امکان پخش و تبلیغ هر نوع موضوعی نیست. در واقع، محدودیتهای عمومی در حوزه سینما همچنان پابرجاست.
او افزود: با این حال، اکران آنلاین فرصت خوبی است، اما متأسفانه پس از پخش، فیلمها به راحتی در شبکههای فارسیزبان و فضای مجازی کپی و منتشر میشوند. بسیاری از سایتها و شبکههایی که بدون رعایت حقوق تولیدکنندگان، آثار را در اختیار مخاطبان قرار میدهند، در ابتدا با افتخار اعلام میکنند که فیلم را تقدیم میکنند. ما در وضعیتی نیمهبرونمرزی قرار داریم؛ از یک سو گرفتار جریانهای رانتی، سانسور و سیاست هستیم و از سوی دیگر، سرقتهای شبکهای و انتشار غیرقانونی آثار، وضعیت را پیچیدهتر کرده است. بنابراین، امیدی به بهبود وضعیت سینمای مستقل و سالم نداریم، هرچند سینما همچنان ادامه دارد، چون بخشی از زندگی ما است.
سجادی ادامه داد: فیلم «سودابه» نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حال حاضر در شبکهها و سایتهای مختلف در دسترس است. نمیدانم باید چقدر در این مبارزه بینتیجه با مافیا و چرخههای پیچیده اکران و توزیع تلاش کنیم تا بالاخره فیلممان بدون اجازه پخش نشود. وضعیت واقعاً ناخوشایند است، اما چارهای جز تحمل نداریم.
در پاسخ به سوالی درباره پخش نسخههای قاچاق فیلمها در سراسر جهان، تأکید کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکا، کپی شدن آثار و در دسترس قرار گرفتن آنها وجود دارد، اما سیستمهای بزرگ تولید و توزیع جهانی حاکم است و سینما صنعتی منسجم با ساز و کار مشخص دارد. در ایران، صنعت سینما نداریم و فیلمها محدود به نمایش در داخل کشور هستند. با بودجه کم، امکان تبلیغات گسترده نداریم، در حالی که فیلمهای ساختهشده توسط نهادهای دولتی در شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند و بیلبوردهای زیادی به آنها اختصاص مییابد. در نهایت، شرایط تغییر کرده است و باید آن را پذیرفت.
او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم فیلم «سودابه» در اکران آنلاین دیده شود، بهخصوص توسط تماشاگرانی که این شرایط را درک میکنند، تا بخشی از ضررهای سنگین وارد شده در فرآیند اکران جبران شود.