وقتی پول جای هنر مینشیند: واکنشها به زنپوشی عبدی
وقتی پول جای هنر مینشیند: واکنشها به زنپوشی اکبر عبدی در برنامه «جوکر» و پیامدهای تنزل اعتبار هنرمندان
واکنش منفی به زنپوشی اکبر عبدی در برنامه «جوکر»؛ کاهش اعتبار هنرمندان و تمرکز بر پول به جای هنر

زنپوشی اکبر عبدی، که قرار بود نمادی از میراث طنز او در فیلمهایی مانند «آدمبرفی» و «خوابم میاد» باشد، با واکنشهایی منفی از سوی کاربران فضای مجازی روبهرو شده است. این کاربران معتقدند این اقدام باعث هدررفتن اعتبار و تخریب تصویر یک بازیگر توانمند است و تکرار کلیشهها و بازتولید تصویری تمسخرآمیز از هویت زنانه را در پی دارد.
بر اساس گزارش ایران، حضور همزمان اکبر عبدی و مجید مظفری در یک برنامه رئالیتیشو، در ظاهر میتوانست نمادی از لحظهای طنز و سرگرمی باشد، اما در عمل به نظر میرسد که این ترکیب تنها به هدررفتن اعتبار و کارنامه درخشان این دو بازیگر منجر شده است. این قسمت، که قرار بود تبدیل به یک خبر مهم و جنجالی شود، تنها به یک آیتم طنز سطحی و شوخیهای عامهپسند محدود شده و بر سابقه درخشان این چهرههای سینمایی سایه انداخته است.
صفحات شبکههای اجتماعی پر شده است از کلیپهایی از جدیدترین قسمت برنامه «جوکر»، که در آن اکبر عبدی با لباس زنانه ظاهر شده و مجید مظفری او را با نام «نیوشا» و عنوان همسر جدید خود معرفی میکند. این اقدام، که قرار بود تداعیگر میراث طنزی او باشد، با انتقادهایی نظیر «هدررفتن اعتبار»، «تکرار کلیشهها» و «بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه» مواجه شده است.
برخی کاربران با اشاره به سابقه حضورهای حاشیهساز اکبر عبدی در برنامههای تلویزیونی، اظهار داشتهاند که از مجید مظفری، بازیگر نقشهای متین و جدی در سینمای ایران، چنین انتظاری نداشتند. در مقابل، تعدادی از کاربران ضمن قدردانی از تلاش این دو بازیگر برای خلق لحظاتی مفرح در شرایط کنونی، انتقاد کردهاند که چرا بازیگرانی با سابقه همکاری با بزرگان سینما مانند علی حاتمی، بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی، خود را به این سطح تنزّل دادهاند و این نوع شوخیها را برگزیدهاند.
پول را دریافت کردی، به خودت بده و از آن لذت ببر.
عدم داشتن مشاور، اتخاذ تصمیمات نادرست فردی، غم نان و... بخشی از دلایلی است که کارشناسان این حوزه آن را به عنوان تن دادن به این نوع بازیها و از دست رفتن اعتبار هنرمندان تلقی میکنند. شاهین شجری کهن، منتقد سینما، با اشاره به مبلغهای بالای دستمزدی که به عنوان هدیه به مهمانان برنامههای تلویزیونی و آنلاین پرداخت میشود، این روند را نمونهای از تکرار الگوهای سطحی و مبتذل در این رسانهها میداند. او این وضعیت را «قیمتگذاری روی ابتذال» نامیده و میگوید: «در یک قاب مبتذل، حتی آل پاچینو و آلن دلون هم ممکن است در ظاهر مبتذل به نظر برسند.»
این منتقد سینما درباره تفاوت واکنش مخاطب نسبت به پوشش زنانه اکبر عبدی در فیلمهایی چون «آدمبرفی» و «خوابم میآید» در مقایسه با فیلم «جوکر» میگوید: «بر خلاف تصور عمومی که معتقد است مخاطب شناخت کافی و تخصصی از مدیا ندارد، در واقعیت، مخاطب بسیار هوشیار است و به خوبی تفاوت بین اصل و بدل را تشخیص میدهد.»