دامون قنبرزاده: سقوط اکبر عبدی در مسیر «جوکر»
تأملی بر سقوط اکبر عبدی در برنامه «جوکر»: آیا هنر و استعداد بزرگترین قربانیان هستند؟
دامون قنبرزاده با انتقاد از سقوط اکبر عبدی، نشان میدهد چگونه استعداد بینظیر او در مسیر اشتباهات و تصمیمات نادرست، به ته خط رسیده است؛ حکایت تلخی از بیاعتنایی به هنر و هدر رفتن سرمایههای فرهنگی.

منتقد سینما، دامون قنبرزاده، در نوشتاری آورده است که باور کردن این موضوع برایش دشوار است که اکبر عبدی به این وضعیت رسیده باشد. او معتقد است که بسیار عجیب است بازیگری با استعداد بینظیر چنین سقوطی را تجربه کند و ارزش خود را نادیده بگیرد. قنبرزاده تأکید میکند که عبدی در گذشته با بزرگان سینمای ایران، از جمله علی حاتمی و داریوش مهرجویی، رابطه نزدیکی داشت، اما اکنون اینگونه به پایین کشیده شده است. او در مورد فیلم «جوکر» اظهار نظری ندارد، چون هرگز آن را ندیده است، اما تماشای لحظههایی از برنامهای که در آن عبدی به شکل زنانه ظاهر میشود، برایش شوکآور است. او معتقد است که این نوع نقشآفرینی، بهویژه برای بازیگری با چنین سابقهای، بیمعنی و ناپسند است، بهخصوص وقتی که نشانهای از بازیهای زنانهی موفق گذشتهاش در فیلمهایی مانند «آدمبرفی» یا «خوابم میاد» در آن دیده نمیشود.
قنبرزاده همچنین اشاره میکند که عبدی سالهاست در مسیرهای نادرستی قدم گذاشته است که نشان میدهد خودش هم نمیداند چگونه باید از استعداد بینظیرش محافظت کند. او به نمونههایی مانند «استخونای بابام»، «نقرهداغ»، «عشقولانس» و دیگر فیلمهایی اشاره میکند که بهقول خودش، به وجهه هنری عبدی آسیب زده و او را از فیلمهای معتبرتری مانند «اجارهنشینها» و «مادر» دور کرده است. در یکی از این فیلمها، شخصیت منفی روبهروی عبدی با بوی عرق زیر بغلاش شکنجه میشود و او را وادار به صحبت میکند، که این تصویر، به نظر قنبرزاده، اعتبار عبدی را زیر سوال برده است.
او باور دارد اگر عبدی تنها یک خط از کارهای بزرگان سینما را میآموخت، امروز باید در جایگاه بالایی قرار داشت. اما متأسفانه، او در نقش نیوشا زینلی قرار گرفته است و به جای آنکه خاطرات خوب گذشتهاش را حفظ کند، حالا این کارنامهی درخشان را با کارهای نامناسب و سطح پایین تخریب میکند. بیتوجهی به مشاوران مناسب، تصمیمگیریهای نادرست، مشکلات مالی و دیگر عوامل، باعث شده است که عبدی به سمت سقوط حرکت کند، چیزی که برای قنبرزاده بسیار غمانگیز است. بسیاری از مردم درک نکردهاند که عبدی چگونه به این نقطه رسیده است و صرفاً خندیدهاند، بیتوجه به اینکه او چه مسیر سخت و پرچالشی را پشت سر گذاشته است.
در پایان، قنبرزاده معتقد است حضور عبدی در فیلم «جوکر» و نقشهایی از این دست، نشاندهنده پایان یک دوره برای بازیگری است که روزی در اوج بود. او تأکید میکند که عبدی باید دیرتر مدرسه بازیگریاش را تمام میکرد و هنوز فرصت دارد تا مسیر بهتری را طی کند، اما اکنون به نظر میرسد که زمان برای او به پایان رسیده است.