دامون قنبرزاده: اکبر عبدی در «جوکر»؛ پایان یک اسطوره؟
«دامون قنبرزاده: اکبر عبدی در مسیر سقوط هنری/ انتقاد از نقشآفرینی او در «جوکر» و هشدار درباره آینده بازیگری»
اکبر عبدی، نماد هنر ایران، در مسیر سقوطی تلخ و دردناک؛ از قلههای درخشان تا حضوری افتضاح در «جوکر»، نشان دهنده نیاز فوری به مراقبت و احترام به استعدادهای بینظیرمان است.

دامون قنبرزاده، منتقد سینما، در نوشتهای به وضعیت اکبر عبدی واکنش نشان داده است. او با تعجب ابراز میکند که باورش نمیشود این بازیگر بزرگ به چنین مرحلهای رسیده باشد. قنبرزاده معتقد است که اکبر عبدی، که در گذشته با بزرگان سینمای ایران همچون علی حاتمی و داریوش مهرجویی همکاری داشته، امروز خودش را در مسیر سقوط میبیند. او تأکید میکند که تماشای صحنههایی از برنامهای که عبدی در آن نقش یک زن را بازی میکند، برایش شوکآور است، بهخصوص وقتی که این بازیها در مقایسه با کارهای قبلیاش مانند «آدمبرفی» یا «خوابم میاد» سطح پایینتری دارند و فاقد کیفیت است.
در ادامه، قنبرزاده به مسیر پر اشتباه عبدی اشاره میکند و میگوید که او سالهاست در مسیر فاجعهبار قرار گرفته است. از فیلمهایی چون «استخونای بابام»، «نقرهداغ»، «عشقولانس» و دیگر آثار نامبرده، آسیبهای زیادی به وجهه هنری عبدی وارد شده است. او حتی به تصویر منفی از عبدی در یکی از فیلمها اشاره میکند که در آن، شخصیت منفی فیلم او را با بوی عرق زیر بغل شکنجه میدهد، و این تصویر را نمونهای از کاهش اعتبار این بازیگر میداند.
قنبرزاده معتقد است اگر عبدی تنها یکی از آن بزرگان سینما که در آثارشان بازی کرده، از آنها یک خط میآموخته بود، امروز باید در جایگاه بالاتری قرار داشت. اما متأسفانه، او در نقش نیوشا زینلی، کارنامه پربارش را با تصمیمات نادرست و مشکلات شخصی تیره کرده است. این روند رو به زوال، به گفته او، غمانگیز است و بسیاری بدون توجه به مسیر او، تنها به دیدن صحنههای خندهدار میپردازند.
در پایان، نویسنده تأکید میکند که حضور عبدی در فیلم «جوکر» و این نقش، نشاندهنده پایان یک دوران برای این بازیگر است. او با ناراحتی اشاره میکند که مدرسهاش دیر شده است و باید دید که آیا او فرصت بازگشتی خواهد داشت یا نه.