بهترین فیلمهای ایرانی قدیمی و جدید؛ از کلاسیکها تا پرفروشها
بهترین فیلمهای ایرانی قدیمی و جدید؛ لیست محبوبترین و پرفروشترین آثار سینمای ایران از نگاه مردم
لیست برترین فیلمهای ایرانی قدیمی و جدید شامل «مادر»، «جدایی نادر از سیمین»، «بچههای آسمان»، «گاو»، «هامون»، «درباره الی»، «متری شیش و نیم»، «فسیل»، «ورود آقایان ممنوع» و «هفتاد سی» است که با استقبال گسترده مردم و تاثیرگذاری در تاریخ سینمای ایران شناخته میشوند.

در این مقاله، به بررسی ده فیلم برتر ایرانی از دیدگاه تماشاگران خواهیم پرداخت که نقش مهمی در تاریخ سینمای ایران ایفا کرده و مورد استقبال زیادی قرار گرفتهاند. این لیست شامل برترین و پرفروشترین آثار سینمایی در دورههای مختلف است.
مادر (۱۳۶۸)

امتیاز IMDb: 8.5
فیلم «مادر» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است و داستان زنی مسن را روایت میکند که پس از گذراندن مدتی در خانه سالمندان، به خانه بازمیگردد تا آخرین روزهای زندگیاش را کنار فرزندانش سپری کند. این بازگشت فرصتی است برای جمع شدن فرزندانی که هر یک درگیر مشکلات و دغدغههای شخصی خود هستند.
علی حاتمی علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، نقش طراحی صحنه و لباس این فیلم را نیز بر عهده داشته است. حضور بازیگرانی مانند رقیه چهرهآزاد در نقش مادر و هنرمندانی همچون اکبر عبدی، جمشید هاشمپور، محمدعلی کشاورز و امین تارخ در نقش فرزندان، به غنای این اثر افزوده است.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» که در سال 1389 ساخته شده است.
فیلم درام «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است. این اثر که در سطح جهانی با عنوان «جدایی» شناخته میشود، داستان زوجی به نامهای سیمین (لیلا حاتمی) و نادر (پیمان معادی) را روایت میکند که در آستانه طلاق قرار دارند.
مناقشه اصلی آنها درباره مهاجرت از ایران و نگهداری از پدر سالمند و مبتلا به بیماری آلزایمر نادر است. با استخدام خدمتکاری به نام راضیه (ساره بیات) برای مراقبت از پدر، وضعیت خانواده پیچیدهتر میشود و درگیریهای خانوادگی و اجتماعی شدت میگیرد. بازیگرانی مانند شهاب حسینی در نقش حجت، همسر راضیه، و مریلا زارعی در نقش معلم دختر نادر از دیگر چهرههای اصلی این فیلم هستند.
سهنشر بچههای آسمان (۱۳۷۵)
امتیاز IMDb: 8.2
فیلم «بچههای آسمان»، به کارگردانی و نویسندگی مجید مجیدی، در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و به یکی از آثار برجسته سینمای ایران تبدیل گردید. این اثر در سطح بینالمللی شناخته شد و به عنوان نخستین فیلم ایرانی، در سال ۱۹۹۸، نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم خارجیزبان شد، و در میان پنج فیلم نهایی قرار گرفت.
مجید مجیدی با ساخت این فیلم موفقیتهای بسیاری کسب کرد و مورد تحسین منتقدان سینما در سراسر جهان قرار گرفت. همچنین، فیلم جوایز متعددی از جشنوارههای مختلف دریافت کرد، از جمله جایزه فیپرشی در جشنواره بینالمللی فیلم مونترال.
داستان فیلم درباره دو کودک به نامهای علی و زهرا است که در شرایط سختی زندگی میکنند. علی به طور تصادفی کفشهای خواهرش را گم میکند و از آنجا که زهرا کفش دیگری ندارد و خانوادهشان از نظر مالی توان خرید کفش نو را ندارند، تصمیم میگیرند که هر روز کفشها را بین خود جابجا کنند تا هر یک بتواند به مدرسه برود. این وضعیت باعث میشود علی دیر به مدرسه برسد و در نهایت فرصتی برای او فراهم میشود تا در مسابقهای شرکت کند که برنده نفر سوم آن، یک جفت کفش هدیه میگیرد. فیلم با نگاهی واقعگرایانه مشکلات اقتصادی و اجتماعی قشر پایین جامعه را نشان میدهد و در عین حال پیامی عمیق از امید، تلاش و محبت میان خواهر و برادر ارائه میدهد.
چهارم: هامون (۱۳۶۸)
امتیاز IMDb: 7.9
داستان فیلم هامون درباره حمید هامون (با بازی خسرو شکیبایی) است که درگیر بحرانهای شخصی و خانوادگی است و در پی یافتن راه حلی برای مشکلاتش، به کاوش در عمق حقیقت میپردازد.
این اثر سینمایی، که الهامگرفته از رمان «بوف کور» اثر صادق هدایت است، به موضوعات پیچیدهای مانند آرمانخواهی، ایمان و بحرانهای روانی جوانان پس از انقلاب میپردازد. در این فیلم بازیگرانی چون بیتا فرهی و عزتالله انتظامی نقشآفرینی میکنند.
انتخاب این فیلم به عنوان یکی از بهترین آثار سینمای ایران به دلیل عمق فلسفی و روانشناسانه آن است که تماشاگر را به تأمل درباره هویت فردی و اجتماعی وا میدارد.
5. درباره الی (۱۳۸۷)
فیلم «دربارهٔ الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و محصول سال ۱۳۸۷، با امتیاز ۷.۹ در IMDb، داستان چند خانواده است که برای تعطیلات به شمال کشور سفر میکنند. در این سفر، به منظور پیدا کردن همسری برای احمد (شهاب حسینی) و در کنار دیگر اعضا، دختری جوان به نام الی (ترانه علیدوستی) دعوت میشود.
پس از ناپدید شدن الی در ساحل، اوضاع به وضعیت بحرانی میگراید و اعضای گروه به جای تمرکز بر یافتن او، شروع به اتهامزنی و قضاوت یکدیگر میکنند. این اثر که به سبک رئالیسم ساخته شده، با پرداختن به پیچیدگیهای انسانی و اخلاقی در شرایط بحران، تاثیر قابل توجهی بر سینمای ایران گذاشته است و جوایز متعددی از جمله خرس نقرهای در جشنواره برلین را کسب کرده است. موفقیت این فیلم ناشی از بازتاب دقیق روابط انسانی و مسائل اجتماعی است که توانسته است توجه منتقدان و تماشاگران را جلب کند.
گاو (۱۳۴۷)
امتیاز IMDb: 7.8
فیلم درام «گاو»، به کارگردانی داریوش مهرجویی و با فیلمنامهای مشترک میان او و غلامحسین ساعدی، در سال ۱۳۴۷ ساخته شد. این اثر سینمایی بر اساس داستان «گاو» از مجموعه «عزاداران بَیَل» نوشته ساعدی اقتباس شده است. داستان فیلم در یک روستای دورافتاده اتفاق میافتد و تمرکز آن بر مش حسن (با بازی عزتالله انتظامی) است که به گاو تنها و محبوب خود عشق میورزد. پس از مرگ ناگهانی گاو در غیاب او، اهالی روستا برای جلوگیری از شوک روانی مش حسن، خبر فرار گاو را به او میدهند.
با این حال، مش حسن این دروغ را نمیپذیرد و به تدریج خودش را گاو تصور میکند. تلاشهای اهالی برای بازگرداندن او به حالت عادی بینتیجه میماند و در نهایت، مش حسن در حالی که خود را گاو میپندارد، دچار سرنوشتی غمانگیز میشود.
«گاو» به عنوان دومین اثر مهرجویی و یکی از آثار شاخص موج نو در سینمای ایران، به دلیل نمادگرایی در پرداخت مسائل روانی و اجتماعی و همچنین بازیهای قدرتمند بازیگران، مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. این فیلم یکی از اولین آثار ایرانی است که در سطح بینالمللی مورد توجه و تحسین قرار گرفت و اهمیت ویژهای در تاریخ سینمای ایران دارد.
متری شیش و نیم (۱۳۹۷)
امتیاز IMDb: 7.8
فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است و به موضوعات اجتماعی و قاچاق مواد مخدر در تهران میپردازد.
در این اثر، بازیگرانی چون پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار نقشآفرینی میکنند. داستان حول محور تلاشهای مأموران پلیس برای دستگیری یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر به نام ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمدزاده) میچرخد. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و به یکی از پربینندهترین فیلمهای غیرکمدی در تاریخ سینمای ایران بدل گشت. علاوه بر موفقیتهای داخلی، در سطح بینالمللی نیز توجه زیادی را جلب کرد.
«متری شیش و نیم» با پرداختن به مشکلات اجتماعی و فساد سیستماتیک، نگاهی متفاوت به بحرانهای جامعه ایران ارائه میدهد و در کنار داستان جذاب، پیامی مهم و تأملبرانگیز را به مخاطب منتقل میکند.
ورود آقایان ممنوع است (1389)
امتیاز IMDb: 6.7
«ورود آقایان ممنوع» فیلمی کمدی است به کارگردانی رامبد جوان و نویسندگی پیمان قاسمخانی که در سال 1389 ساخته شده است. این فیلم با بازی ویشکا آسایش و رضا عطاران، داستان یک مدرسه دخترانه خصوصی را روایت میکند که ورود مردان به آن ممنوع است.
در داستان، هنگامی که دبیر شیمی به دلیل زایمان مرخصی میگیرد، مدیر مدرسه (ویشکا آسایش) مجبور میشود فردی مرد را به عنوان دبیر جایگزین معرفی کند. این تصمیم منجر به بروز موقعیتهای کمدی و سوءتفاهمهایی میان مدیر جدی، معلم جدید (رضا عطاران)، و دانشآموزان دختر میشود.
این فیلم که در سال 1390 اکران شد، توانست یکی از پرفروشترین فیلمهای آن سال باشد و توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند. با بهرهگیری از موقعیتهای طنزآمیز و دیالوگهای بامزه، «ورود آقایان ممنوع» توانست با خلق فضایی سرگرمکننده و جذاب، نقدی بر مسائل اجتماعی و فرهنگی ارائه دهد.
فسیل (۱۳۹۹)
امتیاز IMDb: ۵.۴
فیلم کمدی-درام «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و نویسندگی حمزه صالحی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. این اثر داستان سه دوست به نامهای اسماعیل (بهرام افشاری)، سعید (هادی کاظمی) و صفا (ایمان صفا) را روایت میکند که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در یک گروه موسیقی به نام بلک داگز فعالیت میکردند و هر یک آرزوهای متفاوتی برای رسیدن به شهرت داشتند.
سرنوشت اسماعیل با یک تصادف پیچیده میشود و او پس از ده سال کما در ایران پس از انقلاب به هوش میآید و با تغییرات گستردهای در زندگی دوستان و جامعهاش مواجه میشود. الناز حبیبی در نقش فرنگیس، نامزد اسماعیل، در این فیلم نقشآفرینی کرده است.
بازخورد مثبت تماشاگران و فروش قابل توجه فیلم در زمان اکران، نشاندهنده ارتباط عمیق آن با مخاطبان و جذابیت موضوعی آن در پرداختن به تحولات اجتماعی و تفاوتهای دیدگاههای سیاسی در قالب یک داستان کمدی-درام است.
هفتاد سی (۱۴۰۲)
فیلم کمدی اجتماعی «هفتاد سی»، به کارگردانی بهرام افشاری و نویسندگی حمزه صالحی در سال ۱۴۰۲ ساخته شد و نخستین تجربه کارگردانی افشاری، موفقیت قابل توجهی برای او رقم زد. در این اثر، هوتن شکیبا و بهرام افشاری در نقشهای اصلی ظاهر شدهاند و داستان دو شخصیت به نامهای برات و پرویز را روایت میکند که در تلاش برای بهرهبرداری از جایزه یک قرعهکشی هستند.
اما ماجرا زمانی پیچیدهتر میشود که پزشک اعلام میکند برنده قرعهکشی به زودی خواهد مرد. این فیلم با فروش بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان، به پرفروشترین فیلم سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ تبدیل شد.