رازهای استایل و شخصیتهای سریال در انتهای شب
رازهای استایل و شخصیتهای سریال در انتهای شب؛ مقایسه استایل هدی زینالعابدین و سحر گلدوست
مقایسه استایل هدی زینالعابدین و سحر گلدوست در سریال در انتهای شب، تحلیل شخصیتها و پیامهای پوششی آنها.
سریال در انتهای شب یکی از معدود مجموعههایی است که توانسته در هر قسمت، تأثیر عمیقی بر مخاطبان بگذارد. یکی از دلایل اصلی جذابیت این سریال، حضور بازیگرانی است که با عمق دادن به شخصیتها، نقش مهمی در جانبخشی به داستان ایفا کردهاند.
علاوه بر این، طراحی لباس و گریم حرفهای نقش زیادی در موفقیت آن داشته است، چرا که به بازیگران امکان میدهد نقشهای خود را بهتر ارائه دهند. در این سریال، هدی زینالعابدین و سحر گلدوست نقشهای کلیدی را بر عهده دارند. در این مقاله، به بررسی استایل هر یک از این دو بازیگر میپردازیم و مقایسهای میان آنها انجام میدهیم. با ما همراه باشید.
هدی زینالعابدین در نقش ماهرخ یا ماهی ظاهر میشود.
زینالعابدین سالها است که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت میکند، اما اخیراً با ایفای نقش در این سریال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است. شاید اگر همبازی یا همنقش او پارسا پیروزفر نبود، این اثر چندان محبوب نمیشد. با این حال، هدی به خوبی از عهده نقش برآمده و تصویری باورپذیر و تاثیرگذار از شخصیت خود ارائه داده است. او در نقش ماهی یا ماهرخ ظاهر شده است، زنی با تحصیلات هنری، جسور و جذاب که به دلیل عشق پرشوری که در جوانی به استادش داشته، بیپروا وارد زندگی مشترک شده و هر هزینهای را پذیرفته است. اما در مسیر زندگی، به این نتیجه میرسد که باید از همسرش جدا شود و داستان خود را متفاوت از زندگی پرچالش و پرنغمهاش ادامه دهد.
مقتدر و تسلطپذیر
شخص ماهی دارای ویژگی کنترلگری است. نبود مادر و همراهی همسری که تمرکز کافی ندارد و تواناییهای متنوعی در مدیریت اوضاع ندارد، او را به سطحی از فعالیت و واکنش نسبت به مسائل مختلف زندگی زناشویی و دیگر حوزهها رسانده است. او همواره در پذیرش مسئولیت پیشقدم است و اوضاع را در دست میگیرد. شاید این کنترلها منجر به تخریب زندگیاش شده باشد، اما او راه و روش دیگری را نمیداند یا حداقل تمرین نکرده است. این ویژگیها در سبک پوشش او نیز مشاهده میشود. لباسهایش برشهای دقیق و منظم دارند. کتهایی بر تن دارد که او را چهارشانه و مقتدر نشان میدهند. چه در محیط کاری و چه در حضور در محافل، این نوع پوشش را میبینیم. رنگهایی که انتخاب میکند نیز در طیف تیره قرار دارند، که او را جدیتر و محکمتر نشان میدهد.

نمایانگر گروه سنی خود
همسرش از او کوچکتر است و این تفاوت سنی در طول زندگی مشترک، همواره کمرنگ شده است. بهعلاوه، مسئولیتهای زیاد زن تأثیر قابل توجهی بر ظاهر او گذاشته است. برای نمونه، در زمانی که با بهنام، بازیگر پارسا پیروزفر، زندگی میکرد، موهایش پر از تارهای سفید بود. اما پس از جدایی، او تلاش میکند ظاهر خود را مطابق با سن واقعیاش تنظیم کند و دوباره به خود واقعیاش بازگردد. در یکی از صحنههای پس از طلاق، موهایش را به سبک مش و مدرن حالت میدهد و استایلی شیک و امروزی به تن دارد. او کتی کوتاه و اسپرت را با شلوار جین و شومیز جین کاغذی ست کرده است، و رنگ شالش صورتی است که هماهنگی فوقالعادهای با سایر رنگها دارد. این نشان میدهد که او از روندهای روز مد و فشن آگاه است و سلیقه خوبی دارد.

در صحنهای که به بهانه سر زدن به بهنام، هارمونی استایلینگ ماهی را مشاهده کردیم، او با استایل تازهاش بار دیگر خود را در معرض دید قرار میداد. یکی دیگر از ویژگیهای لباس او در این صحنه، هماهنگی رنگها بود. او تحصیلات در هنر و نقاشی داشته است، و این موضوع به وضوح در انتخاب رنگها و ترکیب استایل او منعکس شده است. در واقع، میتوان گفت سطح فرهنگی این شخصیت در طراحی لباسهایش به خوبی در نظر گرفته شده است.
سحر گلدوست در نقش ثریا ظاهر شده است.
گلدوست بازیگر جوان و نوظهوری است که قبلاً در فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی نقشآفرینی کرده است. در هر دو اثر، او نقش زنی را ایفا میکند که از نظر فرهنگی و اقتصادی در طبقات پایین اجتماعی قرار دارد. نام شخصیت او ثریا است، که سحر در پایان مجموعه در انتهای شب به او جان میبخشد. او توانسته است با ایفای نقش خود، شخصیت را بهطور باورپذیری به نمایش بگذارد و نظر مخاطب را جلب کند. اما استایل و تیپ او چه پیامی را منتقل میکند؟
امنیت در سادگی
ثریا زنی سادهدل و امن است. حتی زمانی که با همسر ماهی وارد رابطه میشود، برای او تهدیدی جدی محسوب نمیگردد و احساس نفرت و حسادت زیادی در ماهرخ برنمیانگیزد. او از محیطی پر از محرومیت بزرگ شده و نه تنها در دوران کودکی بلکه در طول زندگیاش، ظلمهای زیادی از سوی اطرافیان دیده است، حتی از کسانی که برایش عزیز بودهاند. آخرین این ظلمها از طرف بهنام است که با تصمیمات نادرست و عجولانه، او را در رابطهای سرگردان میکند که در نهایت منجر به جدایی ثریا از فرزندش میشود. در یکی از دیالوگهایش، درباره ضرب و شتمهایی که از همسر سابقش تحمل کرده است صحبت میکند و از ترسش برای افشای این ماجرا به خانوادهاش میگوید. همه اینها نشان میدهد که ثریا فردی است که کمترین سهم را از دنیا برده و همواره تسلیم شرایط شده است. همین وضعیت باعث شده استایل سادهای در طراحی لباسهایش داشته باشد؛ به هیچ وجه قصد جلب توجه ندارد. او همیشه آراسته و منظم است، مانند بسیاری از مادران سنتی و زنانی که پشت پردههای زندگی پنهان شدهاند؛ جدی گرفته نمیشود، تحت ظلم است و تنها زندگی میکند.
اجتناب از جلب توجه و درخشش
ثریا هرگز نقش اصلی در زندگی کسی نبوده است؛ حتی در زندگی خودش. در چند مورد نادر که تصمیم به تغییر گرفته، موانع زندگی او را از بروز و ظهور بازداشته است. رابطهاش با بهنام نیمهتمام باقی میماند و کودکشان از او دور میشود. او هرگز در نگاه دیگران برجسته نمیشود. روزی که قرار است با بهنام ازدواج کند، تلاش میکند متفاوت ظاهر شود، اما باز هم استایل او فاقد درخشندگی است. سادگی و بیرنگی در ظاهرش نمادی است از دیدهنشدن در بخشهای مختلف زندگیاش.

محتاط و بیرنگ
ثریا از رنگهای ملایم و دلمرده مانند قهوهای، طوسی و کرم بهره میبرد. او چندان به ظاهر و استایلش اهمیت نمیدهد، که این موضوع تا حدی ریشه در وضعیت اقتصادی و فرهنگیاش دارد. زنان در طبقات اقتصادی پایینتر معمولاً دغدغهای به نام استایلینگ ندارند. او زنی ساده است و رنگهای انتخابیاش، نه خیلی تیره و نه خیلی روشن، نشان میدهند که در وضعیتی میانمایه و خاکستری قرار دارد؛ وضعیتی مشابه دیگر انسانها. در طول فیلم، چهره او هشداری یا خطرناک به نظر نمیرسد و احساس تهدیدی در او دیده نمیشود.
در پایان
در پایان شب چه رویدادی رخ میدهد؟ آیا باید در انتظار طلوع سپیده دم باشیم یا قرار است وارد عمق شب شویم؟ برای رسیدن به برداشت کامل درباره این موضوع، لازم است قسمتهای دیگر این مجموعه را نیز تماشا کنیم. طراحی لباس کاراکترهای این مجموعه، از جمله ماهی و ثریا، بسیار عالی و چشمنواز است. نظر شما در این باره چیست؟
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر آثار هنرمندان، میتوانید از طریق سرویس هنر و رسانه با ما در ارتباط باشید.
همچنین، برای دنبال کردن جدیدترین مطالب، حساب اینستاگرام و اینستاگرام پلاس ما را دنبال کنید.