کد خبر: 59855

طراحی صحنه بی‌نظیر و خیره‌کننده در «اژدها وارد می‌شود»

طراحی صحنه بی‌نظیر و خیره‌کننده در فیلم «اژدها وارد می‌شود»؛ موفق‌ترین اثر ترسناک ایران با مناظر طبیعی قشم

طراحی صحنه بی‌نظیر و خیره‌کننده در فیلم «اژدها وارد می‌شود» با مناظر طبیعی قشم، تلفیقی سورئال و واقعی در سینمای ایران

طراحی صحنه بی‌نظیر و خیره‌کننده در فیلم «اژدها وارد می‌شود»؛ موفق‌ترین اثر ترسناک ایران با مناظر طبیعی قشم

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال جاری در سینمای ایران، اثری است که بدون تردید جزو تاثیرگذارترین و موفق‌ترین آثار این حوزه محسوب می‌شود. فیلم «اژدها وارد می‌شود»، به کارگردانی «مانی حقیقی»، توانسته است هم توجه رسانه‌ها و منتقدان غربی را جلب کند و هم در سینمای داخلی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد. جذابیت این فیلم، که فراتر از داستان متفاوت و ژانر خاص آن است، تا حد زیادی مدیون رنگ و لعاب ویژه و صحنه‌های نوآورانه و جذاب آن می‌باشد.

قشم، گنجینه‌ای از مناظر طبیعی خیره‌کننده

این فیلم که در ژانر ترسناک قرار می‌گیرد، در جزیره قشم و در یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران ساخته شده است. جزیره قشم با توجه به اهمیت فراوانی که در حوزه گردشگری در سال‌های اخیر یافته است، توانسته است زیبایی‌های طبیعی و بکر خود را حفظ کند و مناظر دیدنی و خاصی را ارائه دهد. بخش عمده‌ای از فیلم در روستای «چاهو» و قبرستان آن روستا فیلمبرداری شده است.

در فیلم اژدها، وارد تنگه‌ای مرموز و شگفت‌انگیز می‌شود.

یکی از زیباترین و مهم‌ترین مناظر این فیلم، تنگه چاهکوه است. این تنگه، با عمقی حدود ۱۰۰ متر و نتیجه فرسایش سنگ‌ها، شکل گرفته است. چاهکوه به دلیل نقش حیاتی‌اش در نگهداری آب منطقه، به‌ویژه در فصل‌های گرم سال، ارزش فراوانی دارد و فراتر از یک منظره طبیعی ساده است. این دره و چاه‌های داخل آن، از دیرباز آب شیرین منطقه را تأمین کرده‌اند و به همین دلیل به چاهکوه نامگذاری شده‌اند.

طراحی صحنه فیلم «اژدها وارد می‌شود» ترکیبی سورئال اما واقعی است.

دیوارهای این تنگه از حفره‌های زیبا و عجیب ساخته شده‌اند که از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده است. قدم زدن در میان این دیواره‌های سنگی، احساس رویاگونه‌ای را در بازدیدکنندگان برمی‌انگیزد. در سال‌های اخیر، تدابیر مختلفی برای آسان‌تر کردن بازدید گردشگران از این مناظر طبیعی خیره‌کننده اتخاذ شده است.

قسمت‌هایی از فیلم که در میان خانه‌ها و کوچه‌های محلی روستای چاهکوه فیلم‌برداری شده است، جذابیت‌های فراوانی دارد. درهای چوبی با طراحی خاص، دالان‌ها و دهلیزهای کاهگلی این خانه‌ها، زیبایی‌های منحصر به فرد خود را به نمایش می‌گذارند.

تصویر کشتی فرسوده و متروکه در میان خشکی در صحنه فیلم طراحی شده است.

شاید مهم‌ترین و غریب‌ترین صحنه در این فیلم، مربوط به کشتی شکسته‌ای است که گویی در میان جزیره‌ای رها شده قرار دارد. فضای داخلی و طراحی این کشتی، که سال‌ها محل سکونت یک تبعیدی سیاسی بوده است، با وجود فضای پرتنش و دلهره‌آوری که در سراسر فیلم احساس می‌شود، دارای ظاهری زیبا و جالب است. دیوارهای چوبی کشتی، با رنگ سفید و پوشیده از نوشته‌ها و یادداشت‌هایی از یک کتاب، بافتی شبیه صفحات کتاب یا روزنامه‌ها ایجاد کرده‌اند. تنها منبع نوری در شب‌های این کشتی، لوستی ساخته شده از شاخه‌های چنگک ماهیگیری است که با طنابی به بالا و پایین کشیده می‌شود تا بتوان شمع‌های روی آن را روشن کرد.

خودتان فضای صحنه را طراحی کنید.

در اطراف اتاق، از جزئیاتی منطبق با فضای موجود بهره‌گیری شده و تزیینات دستی (DIY) به چشم می‌خورد که تا حد زیادی به واقعی و قابل باور نشان دادن این فضا کمک می‌کند. تمامی ابزارهای مورد نیاز یک خانه در این محیط جای گرفته است و نقش مهمی در باورپذیر بودن زندگی طولانی‌مدت فرد در آن ایفا می‌کند. همچنین، برای ظروف و تزئینات این خانه، از تغییر کاربری وسایل ساده و پیش‌پاافتاده بهره‌برداری شده است.

سبک روستیک برای خلق فضایی ترسناک

این ابزار در حالی که به تقویت باورپذیری فضای داستان کمک می‌کند، فضایی روستایی و ساده‌انگارانه را به تصویر می‌کشد که با توجه به زمان و مکان وقوع رویدادها، حس آرامش‌بخش و در عین حال ترسناک و غریب را در مخاطب برمی‌انگیزد.

ترکیب رنگ‌ها در طراحی صحنه فیلم «اژدها» وارد مرحله جدیدی می‌شود.

از سوی دیگر، رنگ‌های خنثی عناصر دکوراسیون، که با فضای بی‌طرف داخلی و صخره‌های خارج از کشتی هم‌سو هستند، نقش مهمی در افزایش جذابیت و درخشش عناصر رنگارنگ و براق وارد شده توسط انسان‌ها ایفا می‌کنند.

افراد با تجربه همواره جذابیت خاص خود را دارند.

در طراحی سایر بخش‌های فیلم نیز تلاش شده است از ابزار و وسایلی بهره گرفته شود که به طور قابل توجهی با لحن و احساس روستیک و وینتیج آن دوران هماهنگ باشد.

امیرحسین قدسی، طراح صحنه جوان این فیلم که سابقه قابل توجهی در طراحی صحنه تئاتر دارد، توانسته است به خوبی فضایی روستایی و در عین حال فانتزی را برای یکی از پررنگ‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران خلق کند. او بازسازی فضاهایی مربوط به پنجاه سال پیش در ایران را انجام داده است؛ کاری که در سینمای ایران بی‌سابقه است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار