کد خبر: 58257

هشدار جدی درباره نمایش سیگار در رسانه‌ها و ترویج اعتیاد

سریال‌های دودی و نقش مخرب آن‌ها در ترویج اعتیاد؛ هشدار جدی مسئولان درباره نمایش سیگار در رسانه‌ها

هشدار درباره نمایش سیگار در رسانه‌ها و تاثیر مخرب آن بر ترویج اعتیاد در جامعه و نوجوانان.

سریال‌های دودی و نقش مخرب آن‌ها در ترویج اعتیاد؛ هشدار جدی مسئولان درباره نمایش سیگار در رسانه‌ها

به نظر می‌رسد کارگردانان قبل از آغاز هر صحنه معمولاً اعلام می‌کنند: «صدا، دوربین، سیگار، حرکت!» این یکی از واکنش‌هایی است که به تکرار نمایش صحنه‌های استعمال سیگار در سریال «زخم کاری» واکنش نشان داده است. بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت، امروز ۶ مرداد اعلام کرد که نامه‌ای به دادستانی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تبلیغ دخانیات در سینما و شبکه نمایش خانگی ارسال شده است. او هشدار داد در صورت عدم توجه به این موضوع، تمامی تلاش‌های وزارت بهداشت برای کاهش مصرف دخانیات بی‌نتیجه خواهد ماند.

مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ممنوعیت پخش محصولات دخانیات

در مرداد ماه سال ۱۳۹۰، بر اساس تصمیم ستاد ملی کنترل دخانیات، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شدند تدابیری را برای جلوگیری از نمایش استعمال دخانیات توسط بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌های داخلی و خارجی اجرا کنند. این دستورالعمل به منظور کاهش اثرات منفی این نوع نمایش‌ها بر جامعه، به ویژه جوانان، ابلاغ شد.

اثرات منفی نمایش دخانیات بر نوجوانان

بر اساس آمارها، نوجوانانی که تصاویر استعمال سیگار در فیلم‌ها را مشاهده می‌کنند، تا ۱۲ برابر بیشتر از هم‌سن و سالان خود احتمال دارد به مصرف دخانیات روی بیاورند. داریوش سلیمی، هنرمند معروف کشورمان، تجربۀ شخصی خود را این‌گونه بیان کرده است: «من از ۱۳ سالگی شروع به سیگار کشیدن کردم و طی ۴۰ سال با اعتیاد دست و پنجه نرم کردم، تنها به این دلیل که بازیگر محبوبم سیگار را با اشتیاق خاصی مصرف می‌کرد.»

صنعت دخانیات و تبلیغات مخفی در رسانه‌ها

بر اساس تحقیقات جهانی، صنعت دخانیات هر ساله میلیاردها دلار در سطح جهان صرف می‌کند تا میزان مصرف محصولات خود را افزایش دهد. یکی از روش‌های غیرمستقیم این صنعت برای ترویج محصولاتش و همچنین دور زدن محدودیت‌های قانونی در تبلیغات، نمایش سیگار در فیلم‌ها و سریال‌ها است.

تأثیر رسانه‌ها بر تمایل به مصرف دخانیات

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، بر این باور است که رسانه‌ها می‌توانند نقش عوامل کمکی در سوق دادن افراد به سمت مصرف دخانیات داشته باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را عامل اصلی این مشکل دانست. در مقابل، رضا فریدی، روانشناس بالینی، اظهار می‌دارد: «فیلم‌ها و سریال‌ها با نمایش سیگار، جذابیت و نوعی محبوبیت برای آن ایجاد می‌کنند و نوجوانان تلاش می‌کنند با تقلید از شخصیت‌های مورد علاقه خود، این عمل را انجام دهند.»

اهمیت رعایت قوانین مربوط به ممنوعیت تبلیغ دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات بر اهمیت نقش نهادهای نظارتی، به‌ویژه شورای نظارت، در جلوگیری از تبلیغ و نمایش مصرف سیگار در سریال‌ها و فیلم‌ها تأکید کرده است و معتقد است که با انجام وظایف خود به شکل مؤثرتر، می‌توان از ترویج این رفتار در جامعه جلوگیری کرد. او همچنین بر ضرورت اجرای کامل قانون ممنوعیت تبلیغات دخانیات تأکید دارد تا بتوان از افزایش مصرف آن در جامعه جلوگیری کرد.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار