خداحافظی رامبد جوان از تلویزیون؛ شروع فصل نو در هنر
رامبد جوان در کارگاه فیلمسازی جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با سینماگران جوان درباره هنر و آینده فیلم کوتاه گفتوگو کرد. این گفتگو را باهم بخوانیم

در حاشیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، کارگاه تخصصی فیلمسازی و تجربهنگاری با حضور رامبد جوان، فیلمساز و بازیگر سینما، برگزار شد. در این کارگاه، جوان با اشاره به موضوع یک کتاب درباره هنر مذاکره، اظهار داشت: «مذاکره مهارتی است که در آن ایده در ذهن شکل میگیرد، مسیر خود را پیدا میکند و جهتگیری مینماید. ما باید این ایدهها را پرورش دهیم، به دیگران منتقل کنیم و در نهایت به ساختار مضمونی بهتری برسیم و ایدههای بهتری خلق کنیم.»
وی افزود: «یکی از ویژگیهای کلیدی کارگردانان توانایی انتقال ذهنیتشان به دیگران است. برخی کارگردانان در این مهارت ضعف دارند، در حالی که دیگران توانایی مدیریت این فرآیند را دارند و موفق میشوند ایدههایشان را به دیگران منتقل کنند.»
کارگردان و بازیگر سینما ادامه داد: «در طی ۳۵ سال فعالیت در حوزه سینما، اهمیت گفتوگو و انتقال ایده به دیگران برایم کاملاً روشن شده است. در اصول مذاکره، معمولاً گفته میشود نباید چیزی که به شما گفته میشود را بیچون و چرا بپذیرید، بلکه باید مذاکره را به سمتی هدایت کنید که خودتان میخواهید، اما قبل از آن باید مطمئن باشید که خواستهتان واقعاً چه است. داشتن خواسته و اعتماد به آن، کلید رسیدن به هدف است. گاهی تصور میکنیم قصد داریم چیزی را به تصویر بکشیم، اما برای دیگران موضوعی جذاب نیست و در این لحظه است که نقش فیلمساز مشخص میشود.»
او ادامه داد: «در فرآیند فیلمسازی، یا قصد داریم مسئلهای را به تصویر بکشیم یا قصهای جذاب را روایت کنیم. وقتی اثر در دست ما است، آنقدر برایمان مهم است که به بیان آن وادارمان میکند. وارد مرحله عمل که میشویم، باید توانایی انتقال آن به تصویر و دیگران را داشته باشیم.»
در ادامه، جوان خاطرنشان کرد: «اگر حالا میخواستم فیلم اولم را بسازم، حتماً بهتر ساخته میشد، اما آن زمان بهترین نسخه ممکن بود و هرگز از مسیرم پشیمان نمیشوم. من از صبح تا شب احساس خوشبختی میکنم که در حرفه سینما فعالیت میکنم. این احساس، یکی از بزرگترین دستاوردهای زندگیام است. پس از سالها دیدن و ساختن فیلم، وقتی وارد سینما میشوم، ضربان قلبم تند میشود؛ این نشان از عشق و هیجانم نسبت به این حرفه است. هیچ چیزی بهتر از دیدن فیلم خودم روی پرده نیست.»
وی افزود: «اگر کارگردانی یک فیلم بلند را بر عهده بگیرید و موفق نباشید، ممکن است فرصت ساخت فیلم دیگری را از دست بدهید. هزینههای تولید فیلمهای بلند بسیار زیاد است، ساختارهای مالی آن تغییر کرده و جذب سرمایه دشوارتر شده است، و همچنین سابقه کاری شما در این حوزه تاثیرگذار است. در حالی که ساخت فیلم کوتاه با هزینه کم، فرصت آزمون و خطا و تجربهاندوزی است، و در صورت عدم موفقیت، آسیب جدی به کارنامهتان وارد نمیشود.»
جوان به فیلمسازان جوان توصیه کرد: «توصیه من این است که تدوینگر را در فرآیند فیلمسازی دخیل کنید؛ زیرا همکاری با او میتواند ساختار محکمتری برای فیلمتان ایجاد کند و به شما کمک کند نیازهای واقعی پروژه را بهتر درک کنید. در پیشتولید، وقتی با عوامل تولید و به ویژه تدوینگر کار میکنید و ساختار فیلم را به صورت چکشکاری شده طراحی مینمایید، بخشی از هزینهها صرفهجویی میشود.»
او خطاب به شرکتکنندگان جوان در این کارگاه گفت: «هدف من از حضورم در اینجا، شناخت شما، ارتباط برقرار کردن و درک دیدگاههای نسل بعدی سینما است. من از نسل جوان استقبال میکنم و نمونه این استقبال، حضور تعداد زیادی از جوانان در پروژهها و تیمهای من است. در طول فعالیتام در برنامههایی مانند خندوانه، بیش از ۳۰۰ نیروی جوان را جذب کردهام و در رشد و پرورش آنها تلاش کردهام.»
گفتنی است، کارگاههای آموزشی چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با حضور محمدحسین مهدویان و مهدی جعفری، در روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشتماه، از ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.