کد خبر: 49689

توقیف فیلم «آنتیک» پژمان جمشیدی به دلیل کپی‌برداری

توقیف فیلم «آنتیک» با بازی پژمان جمشیدی به دلیل کپی‌برداری از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم» و انتقادات منفی سینمای دهه شصت

توقیف فیلم «آنتیک» با بازی پژمان جمشیدی به دلیل کپی‌برداری از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم» و انتقادات منفی سینمای دهه شصت.

این توقیف به دنبال شکایت وکیل پلتفرم «اپرا» صورت گرفته است، که مالکیت فیلمنامه این فیلم را ادعا می‌کند. در حوزه حقوق مالکیت فکری در سینما و نمایش خانگی، و به دلیل کپی‌برداری غیرمجاز از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم» اثر پژمان تیمورتاش، سیدحسین روحانی از فیلم «آنتیک» شکایت کرده است و در نتیجه، این فیلم توقیف شده است. مالکیت فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم» متعلق به پلتفرم آپرا است، که قرار بود بر اساس آن یک سریال ساخته شود، اما ظاهراً از آن کپی‌برداری شده و تبدیل به فیلم سینمایی شده است.

به گزارش همشهری، سال گذشته نیز در زمان برگزاری جشنواره و نمایش فیلم «آنتیک»، چنین شکایتی مطرح شد، اما با تصمیم بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه، اجرای حکم توقیف تا پایان بررسی‌های نهایی کارشناسی به تعویق افتاد. اکنون، پس از انجام سه مرحله کارشناسی و تایید وقوع کپی‌برداری غیرمجاز توسط هیأت پنج‌نفره کارشناسان رسمی دادگستری، توقیف این اثر نهایی شده است.

فیلم «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، یکی از کمدی‌های دهه شصت است که در سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از این نوع فیلم‌ها ساخته شده است. داستان درباره دو دله‌دزد است که پس از انقلاب، در مسیر خود به یک امامزاده برخورد می‌کنند و تصمیم می‌گیرند با ساختن امامزاده‌ای تقلبی، درآمد کسب کنند. این موضوع با اشاره به خرافه‌های مذهبی، انتظار می‌رفت مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

از بازیگران این فیلم می‌توان به پژمان جمشیدی اشاره کرد، که در جلسه نقد و بررسی فیلم در جشنواره سال گذشته اعلام کرد: «هر فیلمی که می‌آید من در آن بازی می‌کنم. من چندان در حوزه بازیگری تخصص ندارم، ولی احساس کردم چون موضوع درباره خرافات و اعتقادات است، این فیلم ارزشمند است و در آن نقش آفرینی کردم.» همچنین بیژن بنفشه‌خواه و ستاره پسیانی در این فیلم حضور دارند، که پیش‌تر در فیلم «کوکتل مولوتوف» نیز نقش‌آفرینی کرده بودند.

در مورد نویسنده فیلمنامه، اسمی ذکر نشده است و تنها نام کارگردان و تهیه‌کننده ذکر شده است. در جلسه نقد فیلم در جشنواره، محمود بابایی، تهیه‌کننده، بدون اشاره به نویسنده، گفته است: «ما داستانی داشتیم که می‌توانست در قالب کمدی ارائه شود و به آن شکل درآید. با توجه به میل بیشتر مخاطبان به کمدی، این مسیر را انتخاب کردیم.» هادی نائیجی، کارگردان، نیز درباره کپی‌برداری تنها به موضوع فیلم «مصلحت» اشاره کرده و گفته است: «فیلم با یک داستان کوتاه و تک‌خطی نویسنده شروع شد، که تجربیات من را در بر داشت و با همکاری دوستان به تولید این اثر پرداختیم. من فیلم «مصلحت» را دیده‌ام و حتماً از آن تأثیر گرفته‌ام، ولی هیچ‌کدام از عناصر مستقیم از آن برداشت نشده است. نباید در مورد یک فیلم برچسبی زد.»

نقدهای زمان نمایش فیلم در جشنواره غالباً نکات منفی را برجسته کرده‌اند. یکی از منتقدان آن را یک کمدی ضعیف دیگر از «بنگاه شادمانی سینمای ایران» توصیف کرده و نوشته است: «این فیلم شامل یک داستان اصلی ضعیف و چندین خرده‌داستان سطحی است که در قالب تکراری و خسته‌کننده قرار دارند و شوخی‌های دم‌دستی و سطحی آن‌ها نیز در همان نیم‌ساعت اول تکراری و خسته‌کننده است.»

منتقد دیگری درباره حضور پژمان جمشیدی اظهار نظر کرده است: «آنتیک نشان داد که دوره‌اش گذشته است؛ جمشیدی به تقلید نقش‌های قبلی خود، به‌خصوص در فیلم «دینامیت»، ادامه داده و اداهایش شبیه همان نقش‌ها است.»

در نقد دیگری، فیلم «آنتیک» با آثار دیگر کارگردان مقایسه شده و عنوان شده است: «حتی با شوخی‌های بی‌مایه و دم‌دستی، نمی‌توان آن را یک کمدی واقعی دانست. اگر قرار بوده با حضور بازیگرانی مانند پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه‌خواه و غلام‌رضا نیک‌خواه دیده شود، آن‌ها نیز تکراری شده‌اند و شخصیت‌پردازی نوینی در آن‌ها دیده نمی‌شود، جز چهره‌پردازی بنفشه‌خواه. این اثر با کارهای قابل‌توجه پیشین کارگردان فاصله زیادی دارد.»

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار