ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم پرستاره «نبردی پس از دیگری»
ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم «نبردی پس از دیگری» لئوناردو دیکاپریو در گیشه؛ شکست مالی آثار پرستاره سینما
فیلم «نبردی پس از دیگری» لئوناردو دیکاپریو با ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری روبهرو شد؛ شکست مالی آثار پرستاره در گیشه پس از کرونا

فیلم «نبردی پس از دیگری» به کارگردانی پل توماس اندرسن و با بازی لئوناردو دیکاپریو، علیرغم استقبال گسترده منتقدان، در گیشه نتوانست موفقیت قابل توجهی کسب کند و برآورد میشود حدود ۱۰۰ میلیون دلار ضرر مالی برای آن رقم بخورد.
این اثر با بودجهای بیش از ۱۳۰ میلیون دلار ساخته شده است که شامل حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات نیز میشود. اگرچه فروش جهانی ۱۴۰ میلیون دلار برای یک فیلم مستقل و سهساعته رقم قابل توجهی به نظر میرسد، اما با توجه به تقسیم سود بین سینماها و استودیو، هزینهها هنوز جبران نشده است.
در کنار این فیلم، اثر ورزشی «ماشین ضربهزن» با بازی دواین جانسون در نقش مبارز امامای، مارک کر، در هفته دوم با کاهش فروش ۷۰ درصدی مواجه شد و مجموع درآمد آن تنها به ۱۰.۱ میلیون دلار رسید. همچنین، کمدی ـ درام «روفمن» با بازی چانینگ تیتوم در افتتاحیه تنها ۸ میلیون دلار فروش داشت.
فیلم موزیکال «بوسه زن عنکبوتی» با بازی جنیفر لوپز نیز نتوانست در گیشه موفق عمل کند و با بودجه ۳۴ میلیون دلاری، تنها ۸۵۰ هزار دلار درآمد کسب کرد.
شان رابینز، تحلیلگر باکسآفیس در فندنگو، در این باره میگوید: «فیلمهای پرستیژی مانند «یک نبرد پس از دیگری» نتوانستند حس ضرورت دیدن فیلم را در مخاطب برانگیزند. مردم بیشتر ترجیح میدهند این نوع آثار را در پلتفرمهای اینترنتی تماشا کنند، چون تصور میکنند خیلی زود در خانه قابل دسترسی هستند.»
از زمان شیوع کرونا، فاصله زمانی بین نمایش در سینما و عرضه دیجیتال کاهش یافته است؛ در نتیجه، بسیاری از مخاطبان ترجیح میدهند تماشای فیلم را به تعویق بیندازند.
بر اساس گزارش منابع نزدیک به کمپانی برادران وارنر، اگرچه این استودیو این خبر را رد کرده است، اما احتمالاً «نبردی پس از دیگری» ضرری نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برای آن به همراه داشته است. در عین حال، وارنر در بیانیهای اعلام کرد که آثار این شرکت در سال ۲۰۲۵ بیش از ۴ میلیارد دلار فروش جهانی داشتهاند، و موفقیتهایی نظیر «گناهکاران» و فیلم «ماینکرافت» بخشی از این دستاورد هستند.
در سوی دیگر، استودیو مستقل آ۲۴ که اخیراً سیاست تولید فیلمهای پرهزینهتر را در پیش گرفته است، با شکست مالی فیلم «ماشین کوبنده» با بودجه ۵۰ میلیون دلاری روبهرو شد. تحلیلگران معتقدند این استودیو با فروش حقوق پخش بینالمللی، بخشی از ضرر را جبران کرده است، اما شرکای خارجی متحمل زیانهای قابل توجهی شدهاند.
اریک ولد، تحلیلگر شرکت تگزاس کپیتال سکیوریتیز، اظهار میدارد: «امروزه تماشاگران تنها چند بار در سال به سینما میروند و ترجیح میدهند فیلمهایی ببینند که آشنا هستند؛ دنبالهها، پیشدرآمدها و اسپینآفهایی که ریسک ناامیدی در آنها کمتر است. فیلمهای مستقل و پرریسک همیشه با خطر شکست مواجهاند.»
در مجموع، درآمد جهانی سینما هنوز حدود ۲۰ درصد پایینتر از دوران قبل از شیوع کرونا است و شکستهای مالی فیلمهایی مانند «نبردی پس از دیگری» نشان میدهد مسیر بازگشت کامل به دوران طلایی گیشه همچنان ادامه دارد.