گوزنهای اتوبان؛ داستان فضای مجازی و بازیگران مطرح فیلم
همه چیز درباره فیلم گوزنهای اتوبان؛ داستان، بازیگران و حاشیههای جشنواره فجر
فیلم «گوزنهای اتوبان» با بازیگران مطرح و کارگردانی ابوالفضل صفاری، داستانی اجتماعی و فضای مجازی را به تصویر میکشد.

در خلاصه داستان رسمی فیلم گوزنهای اتوبان آمده است: عابس، که یک راننده پیکموتوری است، به طور تصادفی به دنبال خودروی یک بلاگر مشهور میافتد. بلاگر تصور میکند که عابس فرد خفتگیره است، در حالی که گوشیاش در حال پخش زنده است و همه چیز به سرعت در فضای مجازی پخش میشود…
بازیگران و تیم تولید فیلم «گوزنهای اتوبان»
الناز شاکردوست، نوید پورفرج، صدف اسپهبدی، سامان صفاری، بهنوش بختیاری و پیمان قاسمخانی از بازیگران اصلی فیلم هستند. در کنار آنها، ندا حسینی، مریم شاهولی، نسیم اسدپور، امیر مقیمی، رز ایزدی، مسعود خانی، امیرعلی بیابانکی، تینا اسدی، محمود کیان، مونا سعیدیپور، پرستو ایران، نازنین هاشمی، بهنام داوری، احد شاملو، رضا فرجی، علیرضا گلناری، بهنام عمو خلیلی، محمد خوشحساب، مسعود جهانشاهی، الینا رضایی، آناهیتا راستانی نیز در این فیلم حضور دارند.
کارگردانی و تهیهکنندگی بر عهده ابوالفضل صفاری است که به همراه باقر سروش فیلمنامه را نگاشتهاند. سرمایهگذاری فیلم بر عهده محسن بیابانکی و شرکت لینکیپر فیلم بوده و این اثر، تولید مشترک ایران و آلمان است.
عوامل دیگر فیلم شامل مجری طرح و انتخاب بازیگر: علی مردانه، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: پویان شعلهور، موسیقی: پیام آزادی، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: رعنا امینی، صدابردار: میثم یاردیلو، مدیر تولید: پوریا زمانی، دستیار تهیه: اشکان صفاری، برنامهریز: علی خالدی، دستیار کارگردان: مجید حقیقت، منشی صحنه: دنیا راد، طراح پرفورمنس: سیما اهوز، طراح بدلکاری: امیر حسین خنجری و عکاس: مهدی حیدری هستند.
در مورد ابوالفضل صفاری، کارگردان فیلم صحبت میکنیم.
ابوالفضل صفاری یکی از مستندسازان فعال در شبکه چهار بود و برای این شبکه مجموعه متعددی از مستندها را تهیه و کارگردانی کرد. در سال ۱۳۸۶، با ساخت فیلم «در انتهای زمین» وارد عرصه سینمای داستانی شد. از دیگر آثار او میتوان به «از تهران تا بهشت» و «یک کامیون غروب» اشاره کرد. آخرین اثر سینمایی صفاری در سال ۱۳۹۸ در گروه سینمای هنر و تجربه اکران شد. فیلم «گوزنهای اتوبان» یکی از فیلمهای پربازیگر جشنواره امسال است و به نظر میرسد فضای آن همچنان در راستای کارهای قبلی کارگردان باشد.
اظهارات اعضای تیم تولید فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر
ابوالفضل صفاری | کارگردان و تهیهکننده: فرآیند نگارش فیلمنامه «گوزنهای اتوبان» سه سال پیش آغاز شد. تصویربرداری فیلم در سال گذشته انجام گرفت و اکنون در این دوره از جشنواره حضور دارد. من قبلاً فیلم کوتاهی درباره تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی انسان ساخته بودم. این موضوع نه تنها برای کشور ما بلکه برای جهان موضوعی حیاتی است. در نهایت، از همین موضوع الهام گرفتم و این فیلم را ساخت. در فیلم فضای مجازی را نشان ندادم، چون میخواستم سطح کار حفظ شود، اما فیلم به وضعیت امروز مردم ایران در زمینه حکمرانی فضای مجازی میپردازد.
باقر سروش | نویسنده: انسانهای امروزی مدام در حال بازی در فضای مجازی هستند. این فیلم بیشتر از اینکه درباره فضای مجازی باشد، درباره جامعهای است که در آن زندگی میکنیم. جامعهای نمایشی که همه ما در آن قرار داریم و تاثیرات و پیامدهای این نوع زندگی را درک میکنیم. ما دو نوع انسان داریم؛ یکی آنکه نفس میکشد و دیگری آنکه به آواتار و تصویر تبدیل شده است. این فیلم، تصاویری مجازی از انسانها را به چالش میکشد.
علیرضا برازنده | مدیر فیلمبرداری: فیلمبرداری در فضای شهری چالشهای خاص خودش را دارد. اما تمرکز ما بر روی ثبت پلانهای درست و دقیق بود. در این روایت، فضای رئال حاکم است، اما پسزمینه آن دارای عناصر سورئال نیز میباشد و امیدوارم این جنبه به خوبی دیده شود.
نوید پورفرج | بازیگر: یکی از جذابیتهای بازیگری برای من، نقشآفرینی در کارهایی است که متفاوت از دیگر کارهایم باشد. وقتی فیلمنامه را خواندم و دیدم نقش متفاوت است، تصمیم گرفتم آن را بپذیرم. بازیگری را به خاطر ذات آن دوست دارم و در صحنه از زندگی کردن نقشها لذت میبرم. برایم مهم نیست این تجربه چه نتیجهای دارد، چه سود یا ضرری برای من باشد. امیدوارم این فیلم تاثیر مثبتی هرچند کوچک بر نسل جوان بگذارد. ناراحتکننده است که فضای مجازی میتواند روابط میان انسانها را تغییر دهد.
سامان صفاری | بازیگر: اولین تجربه بازیگری من در فیلم «شیار ۱۴۳» بود. پس از آن، تصمیم گرفتم بیشتر تلاش کنم و وقتی نقش به من پیشنهاد شد، آن را چالشی برای خودم دیدم و با تمام توان کار کردم. باید بگویم که در گذشته موتورسواری را تجربه کرده بودم، اما موتورسواری در قالب پیک موتوری، پر از جزئیات و چالشهایی است که بدون تجربه واقعی، قابل درک نیست.
پیام آزادی | آهنگساز: ما تمایل داشتیم از آهنگهایی استفاده کنیم که در فضای مجازی ترند شدهاند، اما برای حضور در جشنوارههای جهانی، با مشکل حق کپیرایت مواجه میشدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم از هنگدرام به عنوان ساز اصلی بهره ببریم و در کنار آن از سازهای زهی نیز استفاده کنیم.