تاسیان؛ جنجالها، رازها و عشقهای تاریخی در آخرین قسمت
جنجالهای پایانناپذیر و رازهای پنهان در آخرین قسمت «تاسیان»؛ عاشقانهای که تاریخ را لرزاند
سریال تاسیان، روایت عاشقانه و تاریخی پرتنش با جنجالها و پایان احساسی، اثری نوین در سینما و تلویزیون ایران

سریال «تاسیان» اگرچه با شروعی پرهیجان و پایاناشکبار به کار خود پایان داد، اما در طول مسیر، لحظههایی خلق کرد که در ذهن تماشاگران باقی ماند. شاید روزی برسد که این اثر را به عنوان نقطه عطفی در تحول ساخت و پخش آثار مستقل بدانند.
اگرچه برخی معتقدند «تاسیان» قدرت و تأثیرگذاری «خاتون» را ندارد، اما باید پذیرفت که تینا پاکروان در دومین تجربه کارگردانیاش، با جسارت و بیپروایی بیشتری ظاهر شد. او در برابر سانسور ایستاد، کلیشهها را شکست و نشان داد روایت تاریخی میتواند هم عاشقانه و هم واقعی باشد.
سریال تاسیان یکی از بحثبرانگیزترین آثار نمایشی سال 1403 بود که با کارگردانی تینا پاکروان و بازیگرانی چون هوتن شکیبا، صابر ابر، بابک حمیدیان و پانتهآ پناهیها ساخته شد و با انتشار قسمت 23 به پایان رسید. اما این پایان، نقطه شروعی برای گفتوگوها و تحلیلهای فراوان درباره اثری بود که مرزهای سانسور، کلیشه و روایت را جابهجا کرد.
آغاز جنجالی «تاسیان»؛ روایت زندگی قبل از انقلاب که به توقیف انجامید
سریال «تاسیان» از همان ابتدای پخش با واکنشهای منفی و انتقادات شدید از سوی مخاطبان و مسئولان روبهرو شد. نحوه لباس پوشش بازیگران و نمایش سبک زندگی طبقه مرفه در دوران قبل از انقلاب، بهویژه صحنههایی مربوط به مصرف مشروبات الکلی و مهمانیهای شبانه، موجی از اعتراضات را برانگیخت که در نهایت منجر به توقیف سریال در سومین قسمت شد.
در تاریخ 5 اسفند، قوه قضائیه دستور توقف پخش «تاسیان» را صادر کرد، دلیل این اقدام عدم دریافت مجوز لازم برای تولید و پخش عنوان شد. در حالیکه تیم سازنده اعلام کرد بیش از 17 ماه در فرآیند مذاکره و پیگیری با ساترا برای اخذ مجوز تلاش کرده است.
انتقاد تینا پاکروان از توقیف سریال
پس از توقیف، تینا پاکروان در نامهای شدیداللحن این اقدام را «پروندهسازی سازمانیافته» نامید. او با اشاره به کلیشههای مرسوم درباره ساواک در برنامههای تلویزیونی، تصریح کرد «تاسیان» تنها یک داستان عاشقانه است که در چارچوب تاریخ روایت میشود. این نامه، نقطه شروعی برای موج جدیدی از حمایت سینماگران و منتقدان از پاکروان و اثر او به شمار میرفت.
در «تاسیان»، طراحی صحنه و لباس نقش مهمی در ایجاد فضای داستان ایفا میکند. رنگها به خوبی برای شخصیتپردازی به کار رفتهاند؛ از رنگبندی اتاقها گرفته تا سبک لباس شخصیتها، همه با دقت انتخاب شدهاند تا حالوهوای دهه 50 شمسی را به تصویر بکشند.
شخصیت «شیرین» با لباسهای رنگی و هماهنگ، نماد آرامش قبل از طوفان است؛ آرامشی که به تدریج از بین میرود و رنگ لباسها نیز با تغییر احساسات، سردتر میشود.
امیر و سعید تاسیان؛ دو رفیق که در دل یک تناقض سیاسی، رابطهای بینظیر و فراموشنشدنی برقرار کردند
نشان دادن رابطه دوستانه بین امیر و سعید یکی از لحظات احساسی داستان بود. هرچند سعید (با بازی صابر ابر) یک مأمور ساواک است، اما وفاداریاش به امیر در صحنههایی مانند نامهنویسی پس از مرگ، نشاندهندهی ابعاد پیچیده و انسانی شخصیت او است. این بخش از اثر پاکروان، که به تبارز «خوبی در دل بدی» میپردازد، یکی از جسورانهترین قسمتهای کار او محسوب میشود.
بابک حمیدیان در نقش «جمشید نجات»؛ زمانی که ضدقهرمان محبوب میشود
جمشید نجات، با بازی بابک حمیدیان، یکی از شخصیتهایی بود که نه تنها باورپذیر به نظر میرسید، بلکه به یکی از محبوبترین شخصیتها تبدیل شد. او مردی میانسال، سختگیر ولی مهربان است که در مقابل احساسات عاشقانه دخترش میایستد، اما هرگز تبدیل به شخصیتی نفرتانگیز نمیشود.
ریحانه رضی در نقش حوری | استعدادهای نو، درخشندگی جدید
«تاسیان» نقطه آغاز موفقیت ریحانه رضی، بازیگر تئاتر، بود که در نقش مرموز حوری ظاهر شد. او از یک زن بلوند و رازآلود به شخصیتی قابلدرک و همذاتپندار تبدیل شد، روندی صعودی را طی کرد که توجهها را به سمت خود جلب کرد.
تصویر زن در اثر «تاسیان» | هما با بازی پانتهآ پناهیها
نقش «هما»، که با بازی بینظیر پانتهآ پناهیها ایفا شده است، یکی از چند شخصیت زن بالغ و چندلایه در آثار نمایشی معاصر است. هنر بازی او در استفاده از میمیک، لحن و سکوتهای معنادار، هما را به زنی تبدیل میکند که در چشمانش میتوان نوسانات سردی و گرمی روزگار را مشاهده کرد.
پایان بندی احساسی «تاسیان»؛ اشکهایی که بیپاسخ ماندند
قسمت نهایی سریال در فضایی پر از عشق و غم به پایان رسید. مرگ امیر، نرسیدن نامه سعید به شیرین و دلتنگیهایی که بیپاسخ ماند، باعث شد بسیاری از تماشاگران در شبکههای اجتماعی از احساساتشان و اشکهایی که جاری شد، سخن بگویند. با این حال، برخی معتقد بودند که هنوز سوالاتی بیپاسخ باقی مانده است.
از توقیف تاسیان تا محکومیت طراح لباس
در کنار توقیف، «تاسیان» با جنجالها و حواشی متعددی مواجه شد. از اتهام ترویج سبک زندگی لذتجویانه گرفته تا انتقاد از تصویرسازی مربوط به ساواک. حتی طراح لباس سریال نیز به دلیل انتشار تصاویر با مجوز نادرست از پلتفرم، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم گردید.
تینا پاکروان با اثر «تاسیان» راهی نو در عرصه هنر گشود.
با وجود برخی نظرات که معتقدند «تاسیان» به قدرت «خاتون» نمیرسد، اما باید قبول کرد که تینا پاکروان در دومین تجربهاش با جسارت و بیپروایی بیشتری ظاهر شده است. او ایستاد، کلیشهها را کنار زد و نشان داد که روایت تاریخی میتواند هم عاشقانه و هم واقعی باشد.