کد خبر: 16604

تحلیل تند فراستی از بازی غفوریان و نقد سریال کنکل

تحلیل تند مسعود فراستی درباره بازی مهران غفوریان در نقش‌های جدی و نقد نامناسب بودن سریال «کنکل»

تحلیل تند فراستی درباره بازی مهران غفوریان، نقد سریال «کنکل» و دلایل پخش رایگان این اثر سینمایی

تحلیل تند مسعود فراستی درباره بازی مهران غفوریان در نقش‌های جدی و نقد نامناسب بودن سریال «کنکل»

مسعود فراستی در دوازدهمین قسمت برنامه کات که در استودیو همشهری برگزار شد، اظهار داشت: «من مهران غفوریان را بیشتر در نقش کمدین ترجیح می‌دهم و نه در نقش‌های جدی که این روزها بازی می‌کند. در فیلم سینمایی «بی سر و صدا»، او به عنوان یک بازیگر نقش جدی ظاهر نمی‌شود و نقش جدی‌ای را ایفا نمی‌کند.»

فراستی از نقش‌های جدی غفوریان رضایت ندارد | دلیل عدم جدی بودن بازیگر در این نقش چیست

نقش مهران غفوریان در این فیلم دچار تغییر می‌شود. در ابتدا، او فردی است که در سطح پایین شهر زندگی می‌کند و یک دکه کوچک دارد، اما به تدریج و با انجام برخی اقدامات، طبقه اجتماعی‌اش تغییر می‌کند و به نوعی شخصیت دیگری تبدیل می‌شود. حتی مراسم ازدواج او نیز کاملاً با فضای کلی فیلم همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد خارج از چارچوب داستان است.

هانیه توسلی بسیار پرانرژی و پرهیجان است!

او همچنین اظهار داشت: «در فیلم «بی‌صدا»، هانیه توسلی اصلاً نقش ندارد. او بسیار پر سر و صدا است و به نظر نمی‌رسد با فضای این فیلم و نوع زندگی آن هم‌خوانی داشته باشد. انتخاب او برای این نقش اشتباه است. هر چقدر هانیه توسلی در سریال «کنکل» مناسب است، در فیلم «بی‌صدا» بیش از حد ظاهر می‌شود.»

مزرعه پرورش الاغ تمام انرژی کارگردان را مصرف کرد!

سعید مروتی در مورد فیلم سینمایی «بی سر و صدا» گفت: «این سیرک در فیلم هیچ کارکردی ندارد. این موضوع هم در داستان و هم در فیلم مشهود است. شاید آنچه در مزرعه پرورش الاغ می‌بینیم، تازگی دارد که حتی محصول تخیل نیست. بر اساس گفت‌وگوهایی که انجام دادم، کارگردان فیلم، مجیدرضا مصطفوی، چنین چیزی را دیده و در داستانش وارد کرده است. او در اطراف و حاشیه‌های تهران چنین مزرعه‌هایی را دیده و از نزدیک لمس کرده است. من اصلاً نمی‌دانستم چنین مکان‌هایی در اطراف تهران وجود دارد. بیشتر تمرکزش را هم روی همانجا گذاشته است. کار خوبی که انجام داده، و نمی‌دانم عمدی بوده یا تصادفی، این است که الاغ‌ها به نوعی نمادین شده‌اند، اما خیلی روی این موضوع تأکید نکرده است و ندارد. هر جا هم که خواسته است به نوعی بر آن تأکید کند، به فیلم ضربه زده است.»

فیلم بسیار عالی است!

فراستی در مورد نقش نمادین الاغ‌ها در فیلم «بی سر و صدا» اظهار داشت: «وقتی فیلمساز قصد دارد به صورت آگاهانه نمادسازی کند و بار معنایی و نمادین به فیلمش بدهد، نتیجه معمولاً مخدوش می‌شود، چون این کار با ماهیت سینما سازگار نیست. سینما باید خودش باشد، آنقدر خوب که حتی بتواند کمی فراتر رود. نمادگرایی معمولاً نشان می‌دهد که چیزی به صورت سطحی و کلی بیان شده است، و این چه ارتباطی با هنر دارد؟ اگر این فیلمساز بی‌سر و صدا، آرام و واقعاً اهل فیلمسازی باشد، و در کارهای بعدی نیز به همین مسیر ادامه دهد، اثرش از بین می‌رود.»

بازی معادی قابل تأمل است.

بازی پیمان معادی در این فیلم قابل قبول است و به‌طور کلی قابل تأمل و تحمل است. تنها در برخی بخش‌ها، بازی او کمی متوقف می‌شود. معادی توانسته است نقش را به خوبی ایفا کند و فعال و کنش‌گر ظاهر شود.

مروتی اظهار داشت: «نقش او به نوعی بازگشتی به شخصیت‌های طبقه فرودست است و تلاش زیادی کرده است تا شباهتی به شخصیت‌های فیلم «ابد یک روز» نداشته باشد و موفق هم شده است.»

کارگردانی صابر ابر بسیار ضعیف و ناامیدکننده بود!

فراستی همچنین افزود: «صابر ابر را تصور نمی‌کنم که بتواند به خاطر یک بازی بسیار ضعیف که خودش هم کارگردانی‌اش را بر عهده داشته و فیلم در کل فاجعه بوده، نقش خودش را به خوبی ایفا کند. او کسی است که در کارخانه کار می‌کند، دستش کج است و راننده رئیس هم است.» مروتی ادامه داد: «کاراکتر ابی زبل یا ابی دست‌کج تا کنون جذاب‌ترین شخصیت سریال بوده است و پس از بازی در «تاسیان»، که نقش یک مأمور ساواک را ایفا می‌کرد، اینجا هم نقش متفاوتی دارد. این نوع بازی صابر ابر، که در این سریال بیشتر مشاهده می‌شود، بسیار خوب است. او سال‌ها در نقش‌های فیلم‌های اجتماعی و افسرده بازی کرده و در دوره‌ای تکراری شده بود. فیلمی که با بهرام توکلی ساخته، یعنی «اینجا بدون من»، نمونه‌ای از این تکرارها است که در آن نقش‌ها مشابه بودند. البته فکر می‌کنم پیشنهادهای او محدود بوده و نقش‌ها هم اجازه نمی‌دادند که او تنوع بیشتری نشان دهد. او از فیلم‌های هنری ضعیف فاصله گرفت و در این سریال، در میان سایر بازیگران، قابل قبول‌ترین است.»

نام سریال بسیار بی‌مزه و بی‌معنی است.

مروتی درباره نام سریال «کنکل» اظهار داشت: «یکی از مشکلات اصلی، نام این سریال است. ظاهراً در فضای مجازی، به جای کنسل می‌گویند کنکل!» فراستی نیز افزود: «حتی اگر فرض کنیم تلفظ کنکل هم صحیح باشد، باید پرسید کجا این نام در کارکردهای معمول موثر بوده است؟ جز چند دیالوگ کوتاه که سریع هم حذف می‌شود، هیچ تاثیری ندارد. این عنوان بی‌فایده است!» مروتی توضیح داد: «حتی اگر در جاهای دیگر هم کاربرد داشت، باز هم نام مناسبی برای سریال نبود. البته اگر یک اثر سینمایی یا تلویزیونی آنقدر خوب باشد که شما را مجاب کند، هر نامی ممکن است کارساز باشد. نمونه‌اش «گوزن‌ها»، که نامی خوش‌آوا و فارسی است.» فراستی در پایان گفت: «این نوع نام‌گذاری‌های بی‌مورد چه فایده‌ای دارد؟ «کنکل» اسم خیلی بی‌مزه و سطحی است!»

دلایل پخش رایگان سریال «کنکل» چیست؟

مروتی همچنین به این نکته اشاره کرد که سریال به صورت رایگان پخش می‌شود. پلتفرمی که این محتوا را ارائه می‌دهد، آن را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در عین حال سود و منافع خود را نیز دنبال می‌کند. فراستی در این باره گفت: «شنیده‌ام دوستانی که این پلتفرم را راه‌اندازی کرده‌اند، قصد دارند کارشان را تبلیغ کرده و از آن سود ببرند. این اقدام در واقع نوعی تبلیغات است و یکی از اهداف اصلی آن است که ادامه پیدا کند و پروژه‌هایی را اجرا کنند که دیگر پلتفرم‌ها انجام نداده‌اند.»

مروتی در ادامه افزود: «البته سریال «کنکل» از نظر هزینه نسبت به بسیاری دیگر از سریال‌ها ارزان‌تر است. در حال حاضر چند پروژه دیگر در راه است که هزینه‌های قابل توجهی برای آن‌ها صرف شده، اما در مقایسه، قیمت این سریال پایین‌تر است. فضای سریال هم واقع‌گرایانه است و بیشتر صحنه‌ها داخلی و ساده هستند. اگر این سریال هزینه بالایی داشت، احتمالاً اجازه نمی‌دادند مردم آن را رایگان تماشا کنند. در مجموع، بازخوردها مثبت بوده است.»

در معرض سقوط است.

فراستی در پایان گفت: «علت رایگان بودن این است که همان‌طور که گفتم، هدف اصلی این است که وقتی سریال ساخته شد و مشخص شد متعلق به چه کسی است، بتوانند قدم‌های بعدی را بردارند. در مجموع، فکر می‌کنم این کار قابل قبول است. اما اگر در آینده دچار مشکل نشود، باید نگران بود چون پتانسیل سقوط دارد.»

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار