انتقاد تند فراستی از نقشهای مهران غفوریان و هانیه توسلی در سریال کنکل
انتقاد تند مسعود فراستی از نقشهای مهران غفوریان، هانیه توسلی و نام سریال «کنکل»: آیا این سریال آیندهای درخشان دارد؟
نقد تند مسعود فراستی به نقشهای مهران غفوریان، هانیه توسلی و نام سریال «کنکل» آینده درخشان این سریال را زیر سوال برده است.

بر اساس گزارش سرویس هنر و رسانه، مسعود فراستی در دوازدهمین قسمت برنامه کات که در استودیو همشهری ضبط و به صورت زنده از تلویزیون اینترنتی همشهری پخش میشد، اظهار داشت: «من مهران غفوریان را بیشتر در نقش کمدین ترجیح میدهم، نه در نقشهای جدی که این روزها بازی میکند. در فیلم سینمایی «بیسر و صدا»، او اصلاً نقش جدی ندارد و به عنوان یک بازیگر در این نوع نقشها ظاهر شده است.»
فراستی از نقشهای جدی غفوریان رضایت ندارد | دلیل عدم بازیگری او در نقشهای جدی چیست
نقش مهران غفوریان در فیلم نیز دچار تغییر میشود. ابتدا او فردی بسیار پایینرده است و صاحب یک دکه کوچک است، اما به طور ناگهانی و در اثر اقداماتش، سطح اجتماعیاش تغییر میکند و به شخصیتی متفاوت تبدیل میشود. حتی مراسم ازدواج او نیز به طور کلی با فضای اصلی فیلم همخوانی ندارد!
هانیه توسلی خیلی پرهیجان و صدا بلند است!
او همچنین اظهار داشت: «در فیلم «بیصدا»، هانیه توسلی نقش چندانی ندارد و حضورش چندان مؤثر نیست. او بسیار پرخاشگر و جیغ میکند و اصلاً با فضای داستان و نوع زندگی در این فیلم همخوانی ندارد. این انتخاب برای نقش او مناسب نبوده است. هر چه در سریال «کنکل» هانیه توسلی متناسب و متعادل ظاهر میشد، در فیلم «بیصدا» بیشتر دیده میشود و به چشم میآید.»
تمام انرژی کارگردان صرف مزرعه پرورش الاغ شد!
سعید مروتی درباره فیلم سینمایی «بی سر و صدا» اظهار داشت: «سیرک در این فیلم اصلاً کارکردی ندارد، نه در داستان و نه در تصویر. شاید آنچه در مزرعه پرورش الاغ میبینیم، تازگی دارد، اما این هم محصول تخیل نیست. بر اساس گفتوگوهایش، کارگردان فیلم، مجیدرضا مصطفوی، چنین صحنهای را دیده و آن را در داستانش وارد کرده است. او در اطراف و حاشیههای تهران چنین مزرعههایی را دیده و از نزدیک لمس کرده است. من نمیدانستم که چنین مکانهایی در اطراف تهران وجود دارد. بیشتر انرژی فیلم در همان قسمتها صرف شده است. نکته جالب این است که او تلاش کرده تا الاغها نمادین شوند، اما خیلی روی این موضوع تأکید نکرده و نمیخواهد این نمادپردازی پررنگ باشد. هر جا هم که سعی کرده این نماد را برجسته کند، به فیلم آسیب زده است.»
فیلم بسیار عالی است!
فراستی در مورد نمادین بودن الاغها در فیلم «بی سر و صدا» اظهار داشت: «وقتی کارگردان قصد دارد آگاهانه نمادسازی کند و بار نمادین و معنایی به فیلمش بدهد، نتیجه معمولاً نابودکننده است. زیرا سینما ذاتاً چنین نیست. مدیوم سینما قرار است خودش باشد و آنقدر قوی و مستقل ظاهر شود که در مواردی کمی فراتر رود. نمادسازی یعنی نشان دادن چیزی به عنوان نماد یک مفهوم خاص، اما این چه ارتباطی با هنر دارد؟ اگر فیلمساز بیسر و صدا و آرام که در فیلم هم مشخص است، در اثر بعدی هم به همین روش ادامه دهد، نتیجه فیلمش تخریب میشود.»
بازی معادی قابل توجه است.
در واقع، بازی پیمان معادی خوب است و کاملاً قابل توجه و قابل تحمل است. تنها در برخی لحظات، بازی او کمی متوقف میشود. معادی توانسته است نقش را به خوبی ایفا کند و فعال و کنشگر ظاهر شود.
مروتی افزود: «نقش او به نوعی بازگشت به شخصیتهای طبقه پایین است و تلاش زیادی میکند که شباهتی به فیلم «ابد یک روز» نداشته باشد و در این هدف موفق است.»
کارگردانی توسط صابر ابر ناامیدکننده و بد بود!
فراستی همچنین گفت: «صابر ابر را انتظار ندارم که به خاطر یک بازی بسیار ضعیف که خودش کارگردانی آن را بر عهده داشت و فیلم آن هم نتیجه خوبی نداشت، نقش خود را به درستی ایفا کند. او کسی است که در کارخانه کار میکند، دستش کج است و راننده رئیس هم محسوب میشود.» مروتی افزود: «کاراکتر ابی زبل یا ابی دست کجه تاکنون جذابترین شخصیت سریال بوده است و پس از بازی در «تاسیان»، که نقش یک مأمور ساواک را ایفا میکرد، در اینجا هم نقش متفاوتی دارد. نوع بازی صابر ابر، به ویژه در این سریال، بسیار خوب است. او سالها در نقشهای فیلمهای اجتماعی و افسرده بازی کرده و در دورهای تکراری شده بود. فیلم «اینجا بدون من»، ساخته بهرام توکلی، نمونهای است که او در آن نقشهایی مشابه و تکراری بازی کرد. البته به نظر میرسد پیشنهادهای او چنین نقشهایی را به او داده و اجازه نمیدادند تنوع بیشتری داشته باشد. او از آن نوع فیلمهای هنری بد ساخته فاصله گرفت و در این سریال، از همه بهتر ظاهر شده است.»
نام سریال خیلی بیمزه است...
مروتی در مورد نام سریال «کنکل» اظهار داشت: «این نام خیلی بد است. ظاهراً در فضای مجازی به اشتباه آن را «کنسل» مینامند!» فراستی نیز افزود: «حتی اگر فرض کنیم که این تلفظ هم صحیح باشد، این نام چه کاربردی دارد؟ جز چند دیالوگ کوتاه در چند صحنه، که آن هم سریع کنار گذاشته میشود و وارد بازی میشود، چه فایدهای دارد؟ واقعاً عنوان بیمزهای است!» مروتی توضیح داد: «حتی اگر در جاهای دیگر هم این نام کاربرد پیدا میکرد، باز هم معتقدم نام مناسبی برای سریال نیست. البته اگر فیلم یا سریال آنقدر خوب باشد که بتواند مخاطب را قانع کند، هر نامی برایش مناسب است. مثلاً «گوزنها»، که نامی خوشآوا و فارسی است، نمونهای واضح است.» فراستی ادامه داد: «این اسم ساختگی و بیمزه چه فایدهای دارد؟ «کنکل» اسم لوس و بیمزهای است!»
چه دلیلی باعث شده است که سریال «کنکل» به صورت رایگان در حال پخش باشد؟
مروتی همچنین به این نکته اشاره کرد که سریال به صورت رایگان پخش میشود. پلتفرمی که این سریال را ارائه میدهد، آن را رایگان در اختیار مخاطبان قرار میدهد و در عین حال سود و منافع خاصی برای خود دارد. فراستی در این باره گفت: «شنیدهام دوستانی که این پلتفرم را طراحی و راهاندازی کردهاند، قصد دارند کسبوکارشان را توسعه دهند و از این راه درآمدزایی کنند. این اقدام در قالب یک استراتژی تبلیغاتی است و یکی از برنامههایی است که آنها میخواهند ادامه دهند و فعالیتهایی انجام دهند که سایر پلتفرمها انجام ندادهاند.»
مروتی در ادامه افزود: «البته سریال «کنکل» جزو سریالهای کمهزینه است، نسبت به بسیاری دیگر از سریالها اینگونه است. در حال حاضر چند سریال دیگر در راه است که هزینههای قابل توجهی برای تولید آنها صرف شده است، اما در مقایسه با آنها، هزینه این سریال بالا نبوده است. فضای داستان هم واقعگرایانه است و بیشتر فیلمبرداریها داخلی و محدود است. بنابراین، اگر قرار بود سریال پرهزینهای تولید شود، ممکن بود اجازه ندهند که مردم آن را رایگان ببینند. در کل، بازخوردها نسبت به آن مثبت بوده است.»
این قابلیت احتمال سقوط دارد.
در پایان، فراستی بیان کرد: «علت رایگان بودن آن همان چیزی است که قبلاً گفتم. وقتی سریال ساخته میشود و مشخص میشود مال چه کسی است، قصد دارند قدمهای بعدی را بردارند. در مجموع، این کار را قابل قبول میدانم. اما اگر ادامه پیدا نکند، احتمال دارد که دچار مشکل شود.»