سعید راد؛ نقشهای خاطرهانگیز، رازهای زندگی و درگذشت غمانگیز
بیوگرافی کامل سعید راد؛ از نقشهای خاطرهانگیز تا علت درگذشت و رازهای زندگی شخصیاش
بیوگرافی کامل سعید راد، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، از نقشهای خاطرهانگیز تا رازهای زندگی شخصی و علت درگذشت او را در این مقاله بررسی کنید.

بیوگرافی سعید راد و همسرانش؛ مروری بر فعالیتها و دستاوردهای او

سعید راد، که از اواخر سال گذشته خبرهای نگرانکنندهای درباره وضعیت سلامتیاش منتشر شده بود، در حالی که تنها سه ماه تا رسیدن به هشتاد سالگیاش باقی مانده بود، درگذشت.
احمدسعید حقپرست راد که با نام هنری سعید راد شناخته میشود، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان است. وی در ۴ آبان ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. سعید راد دانشآموخته رشته کشاورزی بود اما از آن رشته انصراف داد و مدرک دیپلم دارد. او فعالیت هنری خود را در سینما از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد.
بر اساس گزارشها، در جوانی یکی از سرگرمیهای او بولینگ بود و عضو باشگاه بولینگ پرسپولیس بود. جالب است بدانید که او در این رشته موفق به کسب مقام قهرمانی شده است. علاوه بر بولینگ، علاقهمندیهایی مانند پیادهروی و دوچرخهسواری نیز در زندگی او جای داشت.
همسر نخست سعید راد
سعید راد در دوران جوانی ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج دو فرزند به نامهای نگاه و سام است. هماکنون فرزندان او در کانادا سکونت دارند. او و همسرش پس از مدتی از یکدیگر جدا شدند. دختر او دندانپزشک است و پسرش سام وکیل میباشد. نوههای او، آریا و آدام همتی، هستند که آدام در تیم جوانان پرسپولیس عضویت دارد و در دوران مربیگری برانکو و در رده بزرگسال توانست در چند بازی حضور یابد. درباره نام و وضعیت همسر اول سعید راد اطلاعات خاصی منتشر نشده است.
همسر کنونی سعید راد چه کسی است؟
سعید راد پس از طلاق از همسر اول و دومش، دیگر ازدواج نکرده است.
فرزندان سعید راد و نوش آفرین
سعید راد پس از طلاق از همسر اول خود در سال ۱۳۵۴ و در سن ۲۸ سالگی، برای بار دوم با نوش آفرین، همکار و بازیگر و خواننده معروف آن زمان، ازدواج کرد. اما زندگی مشترک آنها پس از ۱۷ سال به پایان رسید و نوش آفرین پس از طلاق، ایران را ترک و به هند رفت. درباره فرزندان سعید راد و نوش آفرین اطلاعاتی در دسترس نیست.
آغاز فعالیت هنری سعید راد
سعید راد فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. او به واسطه دوستی با امیر نادری در سال ۱۳۵۰ و بازی در فیلم فاتحین صحرا، اولین تجربه بازیگریاش را بدون هیچ پیشزمینه قبلی کسب کرد؛ و چشمان آبی و اندام مناسبش در کنار بازیهای درخشان، او را در خاطرهها ماندگار ساخت. پیش از انقلاب ۱۳۵۷، او در دهها فیلم نقشآفرینی کرد. در سال ۱۳۶۰، پس از یک وقفه طولانی، در فیلم سینمایی مرز به کارگردانی جمشید حیدری و در کنار مرحوم داوود رشیدی به ایفای نقش پرداخت.
اما اوج شهرت سعید راد مربوط به بازی در فیلم عقابها است که در سال ۱۳۶۳ به کارگردانی ساموئل خاچیکیان ساخته شد. به دلایل نامعلومی، او پس از این فیلم ممنوعالتصویر شد و تلاشهای فراوان برای رفع این ممنوعیت نتیجهای نداشت. در نتیجه، مجبور شد ایران را ترک کند. پس از سالها دوری، در سال ۱۳۷۸ به وطن بازگشت و پس از مدتها غیبت در سینما، در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش حضور یافت. در این سالها، او در سریالهایی مانند در چشم باد، ترور خاموش و گیلدخت نیز نقشآفرینی موفقی داشت.
سعید راد: هرگز احساس فخر و غرور ایرانیام پایان نمیپذیرد
با توجه به درگذشت این بازیگر، مصاحبهای از او را انتخاب کردهایم که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» در گفتگویی با ایرنا بیان داشت: دوران دفاعمقدس زمانی بود که بهترین افراد برای دفاع از مرزهای کشور جان خود را فدا کردند و همچون گلهایی پرپر شدند. من به عنوان یک ایرانی که همواره به هویت ملیام افتخار میکنم، معتقدم هر اقدامی که به احترام این قهرمانان انجام شود، ضروری است.
او افزود: ساخت فیلمهایی در حوزه دفاع مقدس نیازمند حساسیت و دقت بالا است و باید آثار باکیفیتی در این زمینه خلق کرد، مانند فیلم «دوئل» که در زمان خودش یکی از بهترین نمونههای سینمای ایران با استانداردهای جهانی بود.
این بازیگر ادامه داد: زمانی که احمدرضا درویش سناریوی این فیلم را به من داد، شگفتزده شدم چون قرار بود فیلمی عظیم در ایران ساخته شود. ساخت چنین اثری نیازمند ایدهپردازی خلاقانه و توان فنی بالا در تمامی بخشها است و تنها در صورت حرفهای بودن و اعتماد به نفس عوامل، میتواند موفق باشد.
راد در مورد نقش خود در این فیلم گفت: شخصیت اسکندر چندبعدی و متفاوت بود که همین ویژگی جذابیت بالای نقش را رقم زد.
او بر اهمیت تولید آثار باکیفیت در حوزه دفاع مقدس تأکید کرد و افزود: من در چندین اثر سینمایی مانند «مرز»، «عبور از میدان مین»، «عقابها»، «دوئل»، «چ» و «برزخیها» نقش آفرینی کردهام، اما میتوانم با اطمینان بگویم فیلم «دوئل» یکی از محکمترین و اصولیترین آثار در این حوزه است.
این بازیگر تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت سینما، همچنان آثار مرتبط با جنگ ساخته میشود. در هالیوود، تعداد فیلمهای مربوط به جنگ جهانی دوم بسیار زیاد است، هرچند آن دوران سالها گذشته است، اما در ایران، تولید فیلمهای جنگ تحمیلی هر سال کاهش مییابد.
او در مجموعه «در چشم باد» بر اهمیت تولید آثار باکیفیت در حوزه دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: این دوران گنجینهای بزرگ برای کشور است که سرشار از سوژههای نایاب و ارزشمند است و میتواند دهها فیلم درباره آن ساخته شود. اما این فیلمها باید با استانداردهای جهانی ساخته شوند تا در عرصه بینالمللی به عنوان فیلمهایی ارزشمند و با شخصیت ایرانی شناخته شوند.
راد در پایان بیان داشت: در سالهای گذشته، سینماگران خوبی داشتهایم که در جشنوارههای بینالمللی موفقیتهایی کسب کردهاند، اما سینما تنها محدود به ساخت آثار اجتماعی و کلیشهای نیست. حوزه دفاع مقدس باید به اندازهای جدی گرفته شود که بتواند سینمای کشور را به دنیا معرفی کند و آن را به عنوان نماد فرهنگ و تاریخ ایران مطرح سازد.
یک هنرمند نباید پیش از مرگ، آثارش کامل شوند.
بازیگر فیلم چ تأکید کرد: در سینمای ایران چهرههایی همچون بهرام بیضایی و ناصر تقوایی حضور دارند که نه تنها سرمایههای ارزشمند بلکه نمادهای شناسنامهای فیلم ایرانی محسوب میشوند. این افراد از نوابغ فرهنگی و هنری کشورمان هستند، اما متأسفانه امروزه حتی یاد آنان هم گرامی داشته نمیشود. نباید روندی شکل گیرد که هنرمندان کشور قبل از وفات، به پایان برسند.
به عنوان فردی ایرانی، هرگز احساس غرور و تعصب ملیام تمام نخواهد شد.
راد با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، گفت: دوران دفاعمقدس دورهای بود که بهترین انسانها برای حفظ مرزهای کشور، جان خود را فدا کردند و مانند گلهای پرپر شدند. من به عنوان یک ایرانی که عشق به وطن هرگز در دل من کم نمیشود، بر ضرورت هرگونه اقدام باکیفیت در جهت بزرگداشت این قهرمانان تأکید میکنم.
این بازیگر معروف آثار دفاعمقدس تصریح کرد: بزرگداشت جانبازانی که در دوران دفاعمقدس جان خود را برای حفظ نام ایران فدا کردند و اکنون در خانههایشان زندگی سادهای دارند، یکی از وظایف عمومی است که جشنواره فیلم مقاومت باید آن را بر عهده گیرد.
وی افزود: جشنواره مقاومت میتواند تا حد زیادی در حمایت از تولید آثار ارزشمند درباره دفاعمقدس نقشآفرینی کند.
دلیل فوت سعید راد چه بود؟
سعید راد، بازیگر برجسته سینمای ایران، پس از تحمل مدتها بیماریهای مختلف، در تیرماه ۱۴۰۳ درگذشت. مشکلات جسمی او از شهریور سال قبل آغاز شد، زمانی که در منزل زمین خورد و دچار آسیبدیدگی کمر شد، که منجر به انجام عمل جراحی گردید. با وجود تلاشهای مداوم پزشکی و فیزیوتراپی، وضعیت او به دلیل نادرستی در جایگذاری پروتز رو به وخامت گذاشت و جراحی دوم نتوانست به بهبودی کامل منجر شود. علاوه بر این، ابتلا به عفونتهای شدید ریه و مثانه بر شدت مشکلات او افزود و وضعیت جسمانیاش را بحرانیتر کرد. سرانجام، پس از حدود ده ماه بستری بودن و کاهش روند درمان در دو ماه پایانی، سعید راد دار فانی را وداع گفت.
سابقه حرفهای
سال ساخت عنوان فیلم کارگردان نقشها
۱۳۹۲ | عشق و جنون | حسن نجفی | بایرام |
۱۳۹۲ | پایان خدمت | حمید زرگرنژاد | سروان بابکان |
۱۳۹۲ | چ | ابراهیم حاتمی کیا | تیمسار فلاحی |
۱۳۹۰ | گیرنده | مهرداد غفارزاده | حاج صمد |
۱۳۹۰ | پروانگی | قاسم جعفری | |
۱۳۸۲ | دوئل | احمدرضا درویش | اسکندر |
۱۳۶۳ | عقابها | ساموئل خاچیکیان | مهرداد |
۱۳۶۲ | دادشاه | حبیب کاووش | دادشاه |
۱۳۶۲ | عبور از میدان مین | جواد طاهری | |
۱۳۶۱ | برزخیها | ایرج قادری | |
۱۳۶۰ | خط قرمز | مسعود کیمیایی | امانی |
۱۳۶۰ | فرمان | کوپال مشکوت | |
۱۳۶۰ | مرز | جمشید حیدری | |
۱۳۵۷ | با عشق مردن | اکبر صادقی | امیر |
۱۳۵۷ | ساخت ایران | امیر نادری | علی |
۱۳۵۷ | گدای اشرافزاده | عزیزاله بهادری | مسعود |
۱۳۵۶ | آقای لر به شهر میرود | امیر شروان | قلی |
۱۳۵۶ | خاکستری | مجید صفار | زینل |
۱۳۵۶ | سفر سنگ | مسعود کیمیایی | غربتی (کولی) |
۱۳۵۶ | سکوت بزرگ | محمود کوشان | احمدشیکه |
۱۳۵۶ | هزار بار مردن | جلال مهربان | محسن |
۱۳۵۶ | همراهان | امیر شروان | والی |
۱۳۵۵ | جدال | عزیزاله بهادری | طاهر |
۱۳۵۵ | قاصدک | محمد صفار | قاسم |
۱۳۵۴ | دزد سوم | عباس شباویز | ابی |
۱۳۵۴ | دو آقای با شخصیت | امیر شروان | |
۱۳۵۴ | شرف | عزیزاله بهادری | امیر |
۱۳۵۴ | کمین | کامران قدکچیان | امیر |
۱۳۵۴ | هدف | ایرج قادری | خسرو |
۱۳۵۳ | آب | حبیب کاووش | مسلم |
۱۳۵۳ | خشم و خون | ناصر محمدی | مسلم |
۱۳۵۳ | کنیز | کامران قدکچیان | امید |
۱۳۵۳ | مرد شب | اسماعیل پورسعید | ابرام چاخان |
۱۳۵۳ | مسلخ | هادی صابر | سعید |
۱۳۵۲ | تنگنا | امیر نادری | علی خوش دست |
۱۳۵۲ | تیغ آفتاب | امیر شروان | منصور |
۱۳۵۲ | خروس | شاپور قریب | علی |
۱۳۵۲ | خورشید در مرداب | محمد صفار | راد |
۱۳۵۲ | سالومه | مهدی ژورک | خلیل |
۱۳۵۱ | صادق کرده | ناصر تقوایی | صادق |
۱۳۵۱ | صبح روز چهارم | کامران شیردل | امیر |
۱۳۵۱ | طغرل | سیامک یاسمی | طغرل |
۱۳۵۱ | کافر | فریدون گله | مهدی کافر |
۱۳۵۱ | مردی در طوفان | خسرو پرویزی | عبدالله |
۱۳۵۰ | الکلی | محمدعلی جعفری | فرهاد |
۱۳۵۰ | خداحافظ رفیق | امیر نادری | خسرو |
۱۳۵۰ | فاتحین صحرا | محمد زرین دست | سیاهی لشکر |