کد خبر: 11321

امین حیایی: از شکست تا اوج موفقیت و حسرت‌های بازیگری

روایت بی‌پرده از امین حیایی؛ از شکست‌ها، اوج موفقیت‌ها و حسرت‌های بازیگری در سینما و تلویزیون

روایت بی‌پرده از مسیر امین حیایی؛ از شکست‌ها و اوج‌های بازیگری در سینما و تلویزیون، با چکیده‌ای از موفقیت‌ها، حسرت‌ها و تغییرات حرفه‌ای او.

روایت بی‌پرده از امین حیایی؛ از شکست‌ها، اوج موفقیت‌ها و حسرت‌های بازیگری در سینما و تلویزیون

امین حیایی فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه تصویر از تلویزیون شروع کرد و پس از مدتی وارد دنیای سینما شد. او را می‌توان یکی از چهره‌های خاص در سینمای ایران دانست که با انتخاب‌های هوشمندانه در زمینه بازیگری، توانسته است هویتی منحصر به فرد برای خود رقم بزند.

تردد مداوم بین دنیای سینما و تلویزیون

قبل از آنکه امین حیایی به عنوان یک بازیگر برجسته و درجه‌یک شناخته شود، مسیر پرماجرایی را از تلویزیون تا سینما طی کرد. اولین حضور او در دنیای فیلم، در فیلم «دوهمسفر» بود؛ اما آنچه او را بیشتر در معرض دید قرار داد، بازی در سریال محبوب «همسران» بود. موفقیت در تلویزیون، زمینه‌ساز ورود جدی‌تر او به سینما شد، جایی که با نقش‌های جدی شروع به فعالیت کرد اما در نقش‌های کمدی به اوج رسید.

حضور مؤثر امین حیایی در سینما با بازی در فیلم‌هایی به کارگردانی کارگردانانی چون داریوش فرهنگ و سیروس الوند رقم خورد؛ فیلم‌هایی که بیشتر در ژانر درام بودند. با این حال، توانایی او در بازی در نقش‌های متنوع باعث شد خیلی زود در آثار کمدی نیز درخشید. دهه ۸۰ را می‌توان دوران اوج حیایی در سینما دانست. بازی در فیلم «مزاحم» با حضور خسرو شکیبایی و زن‌پوشی او، ترکیبی از جسارت و خلاقیت بود که توجه تماشاگران را جلب کرد و راه را برای شهرت او هموار ساخت.

تشکیل زوج حیایی و گلزار

در همان دهه، فیلم «مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی نقطه عطفی در حرفه بازیگری حیایی محسوب می‌شود. او در این اثر توانست ابعاد جدیدی از هنر بازیگری خود را نشان دهد. همچنین، اکران فیلم پرفروش «کما» نه تنها موفقیت اقتصادی برای او رقم زد، بلکه همکاری او با محمدرضا گلزار به یکی از پرطرفدارترین زوج‌های سینمایی دهه ۸۰ تبدیل شد.

یکی از نقش‌هایی که نشان‌دهنده تنوع در شخصیت‌پردازی حیایی است، نقش «بیژن قالپاق» در فیلم «اخراجی‌ها» بود؛ شخصیتی که بعدها در آثار دیگر نیز مورد تقلید قرار گرفت. بازی او در فیلم «قلاده‌های طلا»، که به رویدادهای سال ۱۳۸۸ می‌پرداخت، حاشیه‌هایی را به همراه داشت.

روش نوین در برگزینی نقش

اگر بخواهیم دو نقطه عطف در کارنامه بازیگری حیایی را مشخص کنیم، باید از «مهمان مامان» به‌عنوان اوج کمدی و از «شعله‌ور» به‌عنوان شروع دوران جدید نقش‌های جدی او یاد کنیم. همکاری او با «حمید نعمت‌الله» در این فیلم و همچنین در «قاتل و وحشی»، که هنوز فرصت اکران نیافته است، نشان‌دهنده رویکرد متفاوت حیایی در دهه اخیر است.

ورود او به عنوان داور در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» تصویری تازه و متفاوت از او را در تلویزیون به نمایش گذاشت. فیلم سینمایی «برف آخر» برایش سیمرغ بلورین به ارمغان آورد و «زیبا صدایم کن» نشان داد که حیایی همچنان در اوج است.

نتایج ناامیدکننده حیایی در رقابت‌ها

در سال 1398، امین حیایی در دو فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و «چشم و گوش بسته» ساخته فرزاد موتمن حضور داشت که هر دو روی پرده نقره‌ای رفتند و در مجموع به فروش حدود ۲ میلیارد تومان دست یافتند.

در آن زمان، تحلیل‌ها بر این بود که حیایی که در گذشته به عنوان یکی از عوامل جذب تماشاگر شناخته می‌شد، ممکن است دیگر نتواند مخاطبان سابق خود را جذب کند و از این رو، احتمال کاهش طرفداران و محبوبیت او وجود دارد.

از زنجیرهای طلایی تا قاتل بی‌رحم

امین حیایی در فیلم «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله نقش فردی معتاد و گم‌گشته را ایفا کرده است. شخصیت او در این فیلم، فردی درگیر با مواد مخدر است که زندگی‌اش بی‌هدف و بی‌هدف است، و نشان‌دهنده وضعیت فردی است که راه خودش را گم کرده است.

حیایی بر این باور است که فیلم «قاتل وحشی» می‌توانست یکی از پر سر و صداترین آثار تاریخ سینمای ایران باشد، اگر شرایط دیگری رقم می‌خورد.

علاوه بر «قاتل وحشی»، یکی دیگر از نقش‌های جنجالی حیایی در فیلم «قلاده‌های طلا» بود، که پس از آن، او مورد انتقاد قرار گرفت. حیایی در گفتگویی تأیید کرد که پس از این فیلم، با نوعی بایکوت در سینما روبه‌رو شد. او بیان کرد که فیلم «قلاده‌های طلا»، به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، شعارهای اغراق‌آمیزی دارد که مورد پسند مردم نیست و از بازی در آن احساس پشیمانی می‌کند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار