نویسنده و کارگردان «صیاد» از قهرمان و ضدقهرمان فیلم گفت
جواد افشار ،کارگردان فیلم صیاد: ضدقهرمان اصلی «صیاد» بنیصدر نبود، بلکه شرایط بود.
جواد افشار تأکید کرد که در سریال «صیاد»، ضدقهرمان اصلی صرفاً بنیصدر نیست، بلکه فضای آشفته و شرایط دشوار آن دوره نقش پررنگتری دارد.

جواد افشار، نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی «صیاد»، درباره محوریت داستان و شخصیتهای اصلی این مجموعه گفت:
مهمترین عنصر در یک اثر ملی، حضور یک قهرمان ملی است و شهید صیاد شیرازی دقیقاً چنین شخصیتی بود. او در آغازین روزهای انقلاب، نقشی کلیدی در حفظ انسجام کشور ایفا کرد و ما سعی کردیم بخشی از تصمیمات مهم و تاریخی او را در شرایط بحرانی کشور – از تهدید تجزیهطلبی تا ترور مسئولان بلندپایه – به تصویر بکشیم.
افشار درباره پرداختن به چهرههای سیاسی آن دوره گفت:
شهید صیاد با شخصیتهای مهمی از رهبری تا فرماندهان نظامی در ارتباط مستقیم بود و این برای ما ظرفیت بزرگی ایجاد کرد. با این حال، ما نخواستیم وارد جزئیات روابط پشتپرده بنیصدر یا اطرافیانش شویم؛ تمرکز اصلی ما همراهی با قهرمان بود.
وی با رد نگاه تکبعدی به ضدقهرمان اثر افزود:
ضدقهرمان اصلی ما فقط بنیصدر نبود. آنچه صیاد با آن دستوپنجه نرم میکرد، مجموعهای از شرایط آشفته و فضای ناپایدار کشور بود. بنیصدر تنها یکی از نمادهای این فضا بود. او دچار انحرافاتی شد که بیشتر به دلیل تأثیرپذیری از اطرافیان، بهویژه سازمان مجاهدین خلق بود.
افشار تصریح کرد:
شهید صیاد انسانی با آرمانهای ملی و انقلابی بود که به جای تمرکز بر سقوط یا موفقیت فردی، به حفظ آرمانها فکر میکرد. واکنشهای او در برابر مشکلات بنیصدر نیز هم انسانی بود و هم استراتژیک و نشان از بزرگی روح او داشت.
او همچنین با قدردانی از همکاری نیروهای هوانیروز و دیگر بخشهای نظامی در ساخت این سریال گفت:
امکانات نظامی و همراهی آنها به ما در ساخت صحنههای هلیکوپتری و عملیاتهای هوایی کمک بزرگی کرد. همچنین تیم جلوههای ویژه به سرپرستی امیر ولیخانی نیز نقش مؤثری در بالا بردن کیفیت فنی اثر داشتند.
جواد افشار در پایان گفت:
بزرگترین ویژگی شهید صیاد، سواد بالای نظامی او بود. او تحصیلات آکادمیک و کلاسیک نظامی را طی کرده و به عنوان یک رنجر واقعی در آمریکا آموزش دیده بود. این توانمندی نظامی در آن دوران میتوانست برگ برندهای برای تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی باشد.