چرا در جنگ، سریالهای قدیمی دوباره روی آنتن میروند؟
بازگشت سریالهای قدیمی به تلویزیون در دوران جنگ؛ چرا شبکهها تکراری شدند؟
بازگشت سریالهای قدیمی در دوران جنگ، تکراری بودن برنامهها و تأثیر شرایط خاص کشور بر انتخاب محتوا در تلویزیون ایران

در حالی که در ماههای گذشته پخش سریالهای تکراری شبانه در شبکههای اصلی سیما کاهش یافته بود، در هفتههای اخیر و پس از وقوع شرایط ویژه جنگ، مجدداً این آثار به بخش اصلی جدول پخش بازگشتهاند.
بازپخش مجموعه تلویزیونی «عاشورا» که درباره شهیدان مهدی و حمید باکری و رشادتهای لشکر ۳۱ عاشورا است، از شب گذشته، هشتم تیرماه، در بخش اصلی سریالهای شبکه یک سیما آغاز شده است. این در حالی است که این شبکه از تابستان ۱۴۰۳ تاکنون مجموعه تکراری در جدول پخش خود نداشت.
مجموعه ۱۲ قسمتی «سیمرغ»، محصول سال ۱۳۷۱ و ساخته شبکه دو سیما، به زندگی شهیدان احمد کشوری و علیاکبر شیرودی، دو خلبان برجسته هوانیروز در دوران دفاع مقدس، اختصاص یافته است. این مجموعه از ۲۶ خردادماه، همزمان با سومین روز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به کشورمان، پخش شد و تا جمعه، ۶ تیرماه، در جدول پخش قرار داشت.
شبکه سه سیما در چند سال اخیر به ندرت مجموعههای داستانی تکراری پخش میکرد، اما مدتی است که با قرار دادن دو سریال تکراری پشت سر هم در جدول پخش، این روند را تغییر داده است. هفته قبل از شروع جنگ، این شبکه مجموعه «لیسانسهها» را در باکس دوم سریالها قرار داد که پیش از برنامه اصلی پخش میشد. این در حالی است که در گذشته، شبکه سه سیما حتی برای باکس دوم سریالها، مجموعههای خارجی جدید را پخش میکرد.
از شب آغاز جنگ تحمیلی رژیم اشغالگر قدس علیه ایران، مجموعه کمدی «لیسانسهها» از جدول پخش خارج شد و جای آن را به درام تاریخی «نجلا» داد، که با موضوع مرتبط با پیادهروی اربعین، تا تاریخ ۴ تیرماه روی آنتن رفت.
در حالی که در ماههای اخیر، اخبار متعددی درباره اشباع بودن برنامههای رسانه ملی برای پخش سریال جدید و تعیین فهرست سریالهای سیمافیلم تا پایان سال ۱۴۰۴ منتشر شده است، مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم، در نیمه فروردین ۱۴۰۴ اعلام کرد که آنتن سیمافیلم تا پایان سال ۱۴۰۴ پر شده است و برای سال ۱۴۰۵ نیز حدود ۷۰ درصد سریالهایی که قرار است پخش شوند، مشخص شده است.
با وجود اطلاعرسانیهای قبلی درباره آمادگی سریالهای جدید، دلیل پخش سریالهای تکراری در تلویزیون بیشتر به شرایط خاص کشور در زمان جنگ ۱۲ روزه مربوط میشود. هرچند این وضعیت قابل درک است، اما با توجه به تأکید کارشناسان بر نیاز مردم به سرگرمی و نشاط ملی در این دوران، ضروری است که رویکرد دیگری در برنامهریزی و پخش محتوا اتخاذ شود.