علی دایی از تویوتا به دلیل نقص کیسه هوا شکایت کرد
علی دایی از تویوتا شکایت کرد؛ تصادف مرگبار، نقص کیسه هوا و جزییات پرونده حقوقی بزرگ
علی دایی از شرکت تویوتا به دلیل نقص کیسه هوا و تصادف مرگبار شکایت کرد؛ پروندهای حقوقی بزرگ در راه است.

علی دایی، بازیکن سابق و مربی فوتبال، در اول فروردین 1348 در اردبیل به دنیا آمده است. او در دوران حرفهای خود در لیگهای ایران، قطر، آلمان و امارات بازی کرده و با ثبت 108 گل در 148 بازی ملی، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال ایران و دومین گلزن برتر جهان در سطح ملی شناخته میشود.
دایی اخیراً اعلام کرد که به دلیل عدم فعال شدن کیسه هوای خودروی پرادوی سفیدش در تصادف شب عید، از شرکت خودروسازی معتبری شکایت میکند. این حادثه، که میتوانست جان او را به خطر بیندازد، او را از فوتبال جدا کند. سرمربی راهآهن پس از حدود یک ماه بهبود، از دو هفته قبل پیگیر علت عدم فعالسازی کیسههای هوا در زمان تصادف است.
این خبر برای اولین بار توسط محمد دایی، برادر و همکار مربی راهآهن، که در تصادف همراه علی دایی بوده، اعلام شد. در پی این خبر، یکی از سخنگویان شرکت تویوتا اظهار کرد: «آنچه در این حادثه رخ داده ممکن است به این دلیل باشد که آقای دایی دکمه فعالسازی کیسه هوا را فشار نداده است و در نتیجه، شرکت سازنده خودرو در این موضوع تقصیری ندارد.»
این اظهارنظر، اما، باعث شد تا علی دایی مصممتر به دنبال شکایت از این شرکت ژاپنی برود. او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «سوال من این است که چرا هر دو کیسه هوا در این تصادف فعال نشدهاند. جالب است که نام سخنگو اعلام نشده است؛ برای یک شرکت معتبر مثل تویوتا، عجیب است که کسی به عنوان منبع آگاه درباره مسائل فنی صحبت کند.»
دایی همچنین درباره اظهارات «سخنگوی ناشناس» افزود: «این اظهارات عجیب است؛ چون من حاضر هستم به هر کسی، حتی به سخنگوی تویوتا، جایزه بدهم اگر نشان دهند این دکمه کجای ماشین است. تا جایی که میدانم، فقط خودروهای مانند 206 و سوناتا برای سرنشین جلو، آن هم نه برای راننده، دکمه فعالسازی کیسه هوا دارند. اما خودروهای لوکستر مانند بنز و تویوتا، دکمه فعالسازی ندارند. من حاضرم صد تا پرادو به تویوتا جایزه دهم اگر نشان دهند این دکمه کجای ماشین است.»
علی دایی تاکید کرد که این نقص فنی را از طریق شکایت بینالمللی پیگیری میکند و ممکن است این شکایت در سوئیس مطرح شود. او گفت: «از وکیل بینالمللیام خواستهام که به دلیل این مشکل فنی، که شدت تصادف را افزایش داد، از شرکت تویوتا شکایت کند و این موضوع را در مراجع بینالمللی پیگیری خواهم کرد.»
در تصادف اسفند ماه گذشته، علی دایی به شدت از ناحیه سر و گوش آسیب دید و چند هفته در بیمارستان بستری بود. این شکایت ممکن است یکی از بزرگترین دعاوی بینالمللی علیه تویوتا باشد، چرا که او یکی از سرشناسترین چهرههای فوتبال جهان است و میتواند این شرکت ژاپنی را به دلیل عدم فعالسازی کیسههای هوا، بیش از 100 میلیون تومان خسارت بگیرد. خودرو او، که مدل 2006 است و در پایان سال 2009 تولید آن متوقف شده، باید به صورت خودکار کیسه هوای راننده فعال میکرده است.