تغییر مسیر سوپرمن با جیمز گان؛ روشنتر و کمیکبوکی
تغییر مسیر بزرگ سوپرمن با جیمز گان: وداع با تاریکی زک اسنایدر و آغاز دنیای روشنتر و کمیکبوکی
فیلم جدید سوپرمن با رویکردی روشنتر، کمیکبوکی و احساسیتر ساخته شده و مسیر تازهای در دنیای دیسی رقم میزند.

فیلم جدید سوپرمن که به زودی روی پردههای سینما میآید، قصد دارد رویکردی جسورانه و پرریسک را در پیش گیرد. جیمز گان، کارگردان این اثر، تصمیم گرفته است یکی از عناصر محبوب نسخه هری کویل، یعنی شخصیت «مرد پولادین»، را کنار بگذارد که این اقدام ممکن است پیامدهای متعددی در پی داشته باشد.
پس از گذشت تقریبا دوازده سال از اکران فیلم «Man of Steel» با بازی هنری کویل، حالا فیلم جدید سوپرمن قرار است وارد سینماها شود. این اثر قرار است نقطه شروع یک جهان سینمایی بزرگ باشد و فعالیتهایی را انجام دهد که در DCEU موفق نبوده است. در این نسخه، جیمز گان شخصیتهای نمادینی همچون لویز لین، پری وایت و جاناتان کنت را معرفی میکند تا زمینهای مناسب برای روایت یک داستان احساسی فراهم آورد. هرچند شباهتهای بنیادی این فیلم با نسخههای قبلی وجود دارد، اما نسخه جدید تغییرات مهمی در داستان خواهد داشت.
بر اساس تریلرهای منتشر شده، جیمز گان قصد دارد دنیای سینمایی دی سی را به سمت چیزی شبیه به دنیای مارول سوق دهد. به زبان سادهتر، فاز جدید DCU قرار است سبک تاریک و سنگین DCEU را کنار بگذارد و کمی از غمانگیزی و تاریکی فیلمهای گذشته کاسته شود. یکی از عناصر کلیدی در این رویکرد، سگ شخصیت سوپرمن، یعنی کریپتو است. حضور این سگ در تریلرها نشان میدهد که سازندگان قصد دارند وفاداری خود را به ریشههای کمیک بوکی حفظ کنند و داستانی روشنتر و قهرمانانهتر ارائه دهند. این در حالی است که فیلم جدید قرار نیست همانند آثار زک اسنایدر، رویکردی جدی و تاریک را ادامه دهد که با سهگانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان آغاز شده بود.

در فیلم جدید سوپرمن به کارگردانی جیمز گان، لحن تاریک و جدی اثر زک اسنایدر جای خود را به فضای روشن و آفتابی داده است. بر اساس تصاویری که از فیلم سال ۲۰۲۵ منتشر شده، قهرمان داستان در شهری متروپلیس با رنگهای زنده و پرنور در حال مبارزه با یک کایجو غولپیکر پیر است، در حالی که در نسخههای قبلی مانند «مرد پولادین» با بازی هنری کویل، فضای فیلم بیشتر تیره و خاکستری بود. از آنچه تاکنون دیدهایم، مشخص است که جیمز گان به وفاداری نسبت به حال و هوای فانتزی کمیکبوکیهای سوپرمن و انیمیشنهای سریالی آن پایبند نیست و قصد دارد اثری سینمایی کاملاً کمیکبوکی و سرزنده را عرضه کند.
یکی دیگر از تفاوتهای مهم میان این دو نسخه، نحوه پرداختن به ریشههای کریپتونی سوپرمن است. در فیلم «Man of Steel»، روایت منشأ کال-ال به طور کامل در کانون توجه قرار دارد؛ از سقوط سیاره کریپتون شروع میشود و به سفر او در دوران نوزادی به زمین میپردازد. در این نسخه، کریپتون با طراحیهای سرد و ارگانیک، شامل رباتهای خدماتی پیشرفته با ظاهر خاکستری و بیروح نشان داده شده است، که در نهایت در کشتی متروکه کریپتونی، توسط سوپرمن کشف میشوند و او باید با آنها مبارزه کند.
در حالی که فیلم جدید «سوپرمن» قصد ندارد مسیرهای داستانی معمول را طی کند، اما همچنان بر میراث و تقابل میان کریپتون و زمین تمرکز دارد. در یکی از تیزرهای تازه، سوپرمن در داخل «قلعه تنهایی» (Fortress of Solitude) دیده میشود، جایی که با رباتهایی شمارهگذاریشده تعامل دارد که با نور خورشید به او کمک میکنند تا بازیابی شود. برخلاف نسخههای قبلی، این رباتها حال و هوای سبکتر و بازیگوشتری دارند و در همان کلیپ کوتاه، لحظاتی طنزآمیز را رقم میزنند. این تغییرات کوچک اما مهم، نشاندهنده تغییر گستردهتر در لحن کلی فیلم است که جیمز گان در این پروژه دنبال میکند.