بیوگرافی، حواشی و عکسهای پریناز ایزدیار؛ کن ۲۰۲۵ و رازهای جذاب
بیوگرافی، حواشی و عکسهای پریناز ایزدیار + جشنواره کن ۲۰۲۵ و رازهای زندگی خصوصیاش
پریناز ایزدیار بازیگر ایرانی، برنده سیمرغ، با نقشهای متفاوت در سینما و تلویزیون، در جشنواره کن ۲۰۲۵ با فیلم «زن و بچه» درخشید.

این هنرپیشه ایرانی در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۴ در شهر بابل و در خانوادهای چهار نفره به دنیا آمده است. پدرش اصلتی ساری دارد و مادرش اهل بابل است. پریناز ایزدیار همچنین اعلام کرده است که به زبان مازندرانی تسلط زیادی دارد.
او بازیگر سینمای ایران است و در نقش اصلی فیلم «زن و بچه»، تازهترین اثر سعید روستایی، ایفای نقش کرده است. پریناز ایزدیار به همراه سعید روستایی، پیمان معادی و دیگر اعضای تیم تولید این فیلم، در جشنواره کن حضور یافتهاند.
داستان فیلم «زن و بچه» ساخته سعید روستایی درباره زندگی یک خانواده است که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. این فیلم به بررسی روابط خانوادگی، مشکلات اجتماعی و چالشهای فردی اعضای خانواده میپردازد و نشان میدهد چگونه این عوامل بر زندگی آنها تاثیر میگذارد.
داستان فیلم درباره مهناز است، زنی پرستار که همسرش را از دست داده است. او هنوز چهل ساله است و قصد دارد دوباره ازدواج کند. مهناز دارای یک پسر نوجوان و یک دختر است. پسرش، علی یار، در دوران نوجوانی با نافرمانیهای زیادی روبرو میشود و مشکلات زیادی برایش پیش میآید، حتی تا حد اخراج از مدرسه میرسد. وقوع رویدادهای تلخ و پیدرپی، زندگی مهناز را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و مسیر زندگیاش را دگرگون میکند.

بازیگران فیلم «زن و بچه»
در فیلم جدید سعید روستایی، بازیگرانی همچون پریناز ایزدیار، پیمان معادی، حسن پورشیرازی، سها نیاستی، فرشته صدرعرفایی، مازیار سیدی و سینان محبی نقشآفرینی میکنند. همچنین، پریناز ایزدیار و پیمان معادی در مراسم حضور بر روی فرش قرمز شرکت داشتند.
«زن و بچه» یک فیلم با موضوع زنانه است.
در ادامه جشنواره، بلافاصله پس از اتمام فیلم، یکی از منتقدان حاضر در مراسم به نقد و بررسی آن پرداخت. در فیلم «زن و بچه»، مهناز، زن ۴۰ سالهای است که در کنار مادر و خواهرش زندگی میکند و عاشق یکی از همکارانش شده است. او قصد دارد با او ازدواج کند، اما شب زمانی که خانواده مرد برای خواستگاری به خانه میآیند، رویدادهای عجیبی رخ میدهد که تأثیر زیادی بر زندگی او میگذارد. با این حال، این منتقد معتقد است شخصیت ایزدیار در این فیلم بسیار منفعل است و حتی در قالب فیلمهایی که در دهه چهل ساخته میشد، نگرانیهایی مانند نظر فرزند ۱۴ ساله درباره ازدواج مادرش، به چشم میخورد. همچنین، نقش و جایگاه خواهر ۲۵ ساله مهناز نیز به نظر میرسد سوالاتی برانگیزد. در مجموع، باید منتظر ماند و دید که واکنش منتقدان جشنواره کن نسبت به این فیلم چگونه خواهد بود. تماشاگران نیز به نظر میرسد از فیلم رضایت داشتند و با تشویق آن را تحسین کردند.
بازتاب اجرای نمایش «زن و بچه» در کن
فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی و با بازی پریناز ایزدیار در نقش مادری درگیر، در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه جشنواره کن رونمایی شد. سوفی مانکس کافمن، منتقد نشریه ایندی وایر، پس از تماشای این اثر، با تحسین بازی درخشان ایزدیار او را یکی از نامزدهای اصلی جایزه بهترین بازیگر زن کن معرفی کرد. در بخشی از نقد او آمده است: «ما اغلب نمیدانیم مشکلاتمان در چه سطحی قرار دارند؛ از دغدغههای روزمره مانند تاثیرگذاری بر خانواده همسر آینده یا کنترل مشکلات مدرسه، تا سقوط ناگهانی در عمق بحرانهایی که دیگر قابل جبران نیستند.»
این سقوط از استرس معمولی به وضعیت ویرانگر، به شکل خیرهکنندهای توسط پریناز ایزدیار، بازیگر ایرانی، تصویر شده است. بازی او، با وجود تکرار گریه و فریادهای مداوم، هرگز خستهکننده نمیشود و همواره با واکنشهای تازه و واقعی به سرنوشت بیرحمانه شخصیت «مهناز» پاسخ میدهد، به گونهای که او را از حالت منفعل یا ماشینی دور نگه میدارد. سعید روستایی، کارگردان ایرانی که پس از فیلم «برادران لیلا» در سال ۲۰۲۲ به بخش رقابتی کن بازگشته، در این اثر نشان میدهد که در ترسیم درد زنان در نظام مردسالار، ذوقی آلمودووارگونه دارد. طراحی صحنههای فیلم هرچند طبیعیتر از آثار اسپانیایی است، اما با بیان احساسی پررنگ و در عین حال متعادل، در لحظاتی از اغراق خودداری میکند و به سکوتی زیبا میرسد.
در بخش دیگری از نقد، به برخی ایرادات ساختاری اشاره شده است؛ زیرا گاهی فیلم در مسیر تبدیل شدن به یک ملودرام سینمایی، مرزهای سریالهای تلویزیونی را نزدیک میکند، چرا که بدبیاریها یکی پس از دیگری رخ میدهد. با این حال، بازی پیوسته و پرانرژی ایزدیار، این توازن را حفظ کرده و تماشاگر را درگیر داستان میکند.
«زن و بچه» که در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن یکی از ۲۲ فیلم است، به عنوان یک درام خانوادگی معاصر با موضوعاتی چون انتقام و بخشش شناخته میشود. در این فیلم، پریناز ایزدیار نقش پرستاری بیوه را بازی میکند که با پسر سرکش خود درگیر است. هنگامی که حادثهای غمانگیز رخ میدهد، او احساس خیانت میکند، هرچند در پی عدالت است. شرکت فرانسوی «Goodfellas» مسئول فروش بینالمللی این اثر ایرانی است. این فیلم دومین ساخته سعید روستایی پس از «برادران لیلا» است که در نخل طلای کن رقابت داشت.
نام: پریناز
نام خانوادگی: ایزدیار
تاریخ تولد: ۸ شهریور ۱۳۶۴ (۳۹ سال)
محل تولد: بابل، مازندران، ایران
حوزه فعالیت: بازیگری
مدرک تحصیلی: لیسانس در رشته گرافیک
وضعیت تأهل: مجرد
مدت فعالیت حرفهای: از سال ۱۳۸۵ تاکنون
زندگینامه
در سال ۱۳۹۴، پریناز ایزدیار با بازی در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر دریافت کند.
زندگی خانوادگی:
او آخرین فرزند خانواده است و دارای یک خواهر و برادر است که هر دو پزشک میباشند.
پدر پریناز ایزدیار وکیل رسمی بود و با ادامه تحصیل او در حوزه بازیگری مخالفت میکرد. در مقابل، مادرش با حمایت و تشویق پریناز او را ترغیب کرد تا در رشته بازیگری تحصیل کند.
دوران کودکی و رشد پریناز در شهرهای شمالی کشور سپری شد. اما زمانی که در مقطع راهنمایی تحصیل میکرد، به دلیل مشاغل پدر، محل زندگی آنها چندین بار میان شمال و تهران تغییر کرد. در نهایت، پس از چند سال که خانواده تصمیم گرفتند در شمال ساکن بمانند، پریناز ایزدیار تصمیم گرفت در تهران بماند و همراه خانواده به شمال نرود.
برنامه تغذیهای:
پریناز ایزدیار یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در زندگیاش، حفظ سبک زندگی سالم، سلامت جسمانی و تناسب اندام است. او همواره در هر شرایطی تلاش میکند برنامه غذایی خود را رعایت کند تا سلامت جسمانیاش را تضمین کند.
در کنار این، او ابراز داشته است که علاقه زیادی به مصرف غذاهای فست فود دارد و از خوردن آن احساس رضایت میکند، اما به دلیل مضرات این نوع غذاها برای سلامتی، تا حد زیادی مصرف آنها را کاهش داده است.
در برنامه غذایی او، یکی از نکات قابل توجه، حذف وعدههای شام شامل برنج و غذاهای سنگین و پرکالری است و او کاملاً به سبک غذایی سالم و متعهد خود پایبند است.
پریناز ایزدیار به فعالیتهایی مانند پیادهروی در کنار دریا و گوش دادن به موسیقی علاقهمند است و از این فعالیتها لذت میبرد. او در هر فرصت مناسب، به خانه پدری خود میرود و از مناظر دریای اطراف بهرهمند میشود.
در حوزه تغذیه، او به گیاهخواری روی آورده و دلیل این تصمیم را احساس دلسوزی نسبت به حیوانات و باور به ظلمی است که بر آنها رفته است، عنوان میکند.
همچنین، او به ورزش و فعالیتهای بدنی علاقهمند است و پیش از شروع ساخت مجموعه تلویزیونی «زمانه»، به طور منظم در کلاسهای ورزشی شرکت میکرد. در حال حاضر، با توجه به مشغلههای فراوان، ورزش را در خانه انجام میدهد.
ویژگی برجسته پریناز ایزدیار، عدم تمایل به روابط سخت و رفتارهای پیچیده در مواجهه با مشکلات است. او احساسات واقعی و طبیعی خود را نشان میدهد و از بروز آنها ابایی ندارد.
نکته جالب توجه، این است که برخلاف اکثریت افراد که به انجام عملهای زیبایی روی میآورند، او هیچ تمایلی به جراحیهای زیبایی ندارد و ارزش زیادی برای ظاهر طبیعی خود قائل است. او معتقد است که انجام عملهای جراحی باعث میشود افراد چهرهای شبیه به هم پیدا کنند و به همین دلیل، در جهت حفظ ظاهر طبیعی و نقشآفرینیهای هنری خود، از این نوع جراحیها پرهیز میکند.
ازدواج یک پیوند مقدس و مهم است که میان دو نفر برقرار میشود و پایهگذار خانوادهای استوار و پرمحبت است. این رابطه بر پایه احترام، تفاهم و تعهد متقابل استوار است و نقش مهمی در رشد فردی و اجتماعی ایفا میکند. ازدواج نه تنها به عنوان یک قرارداد قانونی، بلکه به عنوان یک اتحاد معنوی و عاطفی، مسیر زندگی را تغییر میدهد و فرصتهایی برای ساختن آیندهای بهتر فراهم میآورد.
این بازیگر ایرانی در حال حاضر مجرد است و هیچ خبری درباره ازدواج او منتشر نشده است.
در برخی گفتگوهایی که خبرنگاران با پریناز ایزدیار انجام دادهاند، او اعلام کرده است که ازدواج یکی از اهداف زندگیاش است و تمایل دارد تجربه مادری را داشته باشد. او به شدت علاقهمند و دلبسته کودکان است و معتقد است کسانی که تصمیم میگیرند فرزندی نداشته باشند، در آینده ممکن است پشیمان شوند. به نظر او، ازدواج و زندگی مشترک نیازمند بلوغ و درک متقابل است و زن و شوهر باید بتوانند در کنار هم وظایف و مسئولیتهای زندگی را بر عهده بگیرند.
پریناز ایزدیار در فضای مجازی
سیر فعالیتهای هنری من
گام نهادن به جهان هنر
در دوران نوجوانی، پریناز ایزدیار اعلام کرد که علاقهمند به بازیگری است، اما به دلیل مخالفت پدرش، مجبور شد در دبیرستان رشته تجربی را انتخاب کند و تحصیل کند. پس از مدتی، در مقطع پیش دانشگاهی، پدر رضایت خود را اعلام کرد و او توانست با تغییر رشته در این مقطع، تحصیلات خود را در دانشگاه در رشته گرافیک ادامه دهد.
در حین تحصیل دانشگاهی، پریناز ایزدیار در کنار دانشجویان رشته بازیگری تمرین میکرد و در چندین تلهفیلم با عنوانهای «همان روز»، «داشتن و نداشتن»، «گور به گور»، «ماه در سایه» و «فال قهوه» حضور یافت. همچنین، در دوران دانشجویی، در چندین برنامه مد لباس اسلامی به عنوان مدل مانتو و روسری همکاری داشت.
فعالیتهای مربوط به تلویزیون:
در سال ۱۳۸۶، یکی از دوستان پریناز ایزدیار پیشنهاد داد که در آزمایشی برای فیلمی به نام «بازی خطرناک» به کارگردانی حسن هدایت شرکت کند. او نیز در این آزمون حضور یافت و پذیرفته شد. در این فیلم، پریناز نقش مکملی را بر عهده داشت، اما در نهایت فیلم هرگز به نمایش درآمد.
پس از آن، در سال ۱۳۸۸، با قبول نقش در تلهفیلم «ماه در سایه» ساخته سعید ابراهیمیفر، برای اولین بار در قاب تلویزیون ظاهر شد. لازم به ذکر است که پریناز ایزدیار در چندین تلهفیلم نقشآفرینی کرده و با کارگردانانی چون فرزاد مؤتمن، مسعود آبپرور و علیرضا امینی همکاری داشته است.
سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» نخستین مجموعه تلویزیونی بود که پریناز ایزدیار در آن حضور یافت و در ماه مبارک رمضان پخش شد. او با بازی قابل توجه در این مجموعه، استعداد و هنر خود در عرصه بازیگری را به همگان نشان داد. پس از آن، در چند سکانس از فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» نیز بازی کرد، اما عملکرد او در این فیلم به اندازه مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشت» درخشان نبود.
در ادامه، با ایفای نقش ارغوان در مجموعه تلویزیونی «زمانه»، پریناز ایزدیار توانست به چهرهای شناخته شده و محبوب در میان مردم تبدیل شود. پس از پایان این سریال، او نقش شیرین، دختر بزرگ آقا، را در مجموعه «شهرزاد» بر عهده گرفت و در این نقش بازی درخشانی ارائه داد. این مجموعه که از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شد، با حضور هنرمندانی چون علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و گلاره عباسی، به یکی از آثار مهم و محبوب تبدیل شد.
سینما:
در سال ۱۳۸۵، پریناز ایزدیار برای نخستین بار در آزمون بازیگری فیلمی با عنوان «یک مرد، یک شهر» که احمد نجفی نظارت میکرد، شرکت کرد و پذیرفته شد. این تجربه، راه ورود او به دنیای سینما را هموار ساخت و با بازی در این اثر که حسن هدایت کارگردانی آن را بر عهده داشت، وارد عرصه هنر هفتم شد.
در سال ۱۳۹۰، او در فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان نقشآفرینی کرد و بیشتر شناخته شد. این فیلم در آن سال، رتبه دوم پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران را به خود اختصاص داد. سپس در سال ۱۳۹۲، ایزدیار نقش اصلی را در فیلم «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی بر عهده گرفت و بازی قابل تحسینی ارائه داد. این فیلم در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر موفق شد تندیس سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کند.
در ادامه، در سال ۱۳۹۳، او در دو فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند و «۳۶۰ درجه» ساخته سام قریبیان حضور یافت و فعالیتهای بازیگری خود را گسترش داد.
همچنین، ایزدیار در همکاری با کامران تفتی و فرزاد حسنی در برنامهای با عنوان «سفر به دور» که محمد میرعلی اکبری آن را نویسندگی و کارگردانی کرده بود، نقشآفرینی کرد. درآمد حاصل از این فعالیت، صرف حمایت و کمک به موسسه خیریه محک شد که به کودکان مبتلا به سرطان کمک میکند.
همیشه و هرگز
در سال ۱۳۹۴، او در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی و همچنین در فیلم سینمایی «یک روز به خصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان به ایفای نقش پرداخت.
فیلم «ابد و یک روز» در ژانر درام و اجتماعی ساخته شده است و از بازیگرانی چون پیمان معادی، نوید محمدزاده و شبنم مقدمی بهرهمند است که هر کدام در آن نقشآفرینی قابل توجهی داشتند. بازی درخشان پریناز ایزدیار در این اثر، موفقیتهای بسیاری برای او به همراه داشت، از جمله کسب جایزه تندیس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر.
جشن حافظ:
او در شانزدهمین جشن حافظ نیز موفق به کسب جایزه برترین بازیگر زن سینمای ایران برای این فیلم شد و دیپلم افتخار انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را دریافت کرد. ایزدیار در ششمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به دلیل بازی در فیلم ابد و یک روز برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. هنگام اکران این فیلم در سینما، استقبال گستردهای از سوی مخاطبان و منتقدان صورت گرفت و این اثر بیشترین تعداد نامزدی و جوایز را در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، شانزدهمین جشن حافظ، دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و هجدهمین جشن سینمای ایران کسب کرد.
همچنین، فیلم سینمایی ابد و یک روز در جشنوارههای بینالمللی در کشورهایی مانند سوئیس، بنگلادش، اسپانیا، استرالیا و آمریکا به نمایش درآمد و در جشنواره بینالمللی فیلم خیخون و جشنواره جهانی فیلم داکا، جوایز برترین فیلم و برترین فیلمنامه را دریافت کرد.
روزی خاص و متفاوت:
فیلم سینمایی «یک روز بهخصوص» در ژانر درام اجتماعی ساخته شده است و برای اولین بار در سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. موضوع اصلی این فیلم به قاچاق و معامله اعضای بدن و فعالیتهای واسطهگری مرتبط با آن میپردازد. خوشبختانه، فیلمنامه و بازیهای بازیگران در این اثر مورد تحسین و استقبال گسترده مردم و منتقدان قرار گرفت، بهطوری که این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه را در جشنواره جهانی فیلم پیونگ یانگ از آن خود کرد.
پریناز ایزدیار در سال ۱۳۹۵ بسیار فعال و پرکار بود. در این سال، او در سه فیلم سینمایی با عناوینی مانند «ویلاییها»، «تابستان داغ» و «هت تریک» نقشآفرینی کرد.
ساکنان ویلاها:
کارگردانی فیلم ویلاییها بر عهده منیر قیدی بود که برای اولین بار در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست نامزد دریافت هشت جایزه شده و سه جایزه را از آن خود کند. این اثر به عنوان بهترین فیلم اول شناخته شد. علاوه بر این، فیلم ویلاییها با دریافت چهل و دو نامزدی در بخشهای مختلف از جشنوارههای داخلی و بینالمللی، موفق به کسب دوازده جایزه و لوح سپاس شد. در نهایت، این فیلم در بیستم اردیبهشت ۱۳۹۶ در سینماهای کشور روی پرده رفت. همچنین، ویلاییها در بسیاری از جشنوارههای بینالمللی مانند آسیا پاسیفیک حضور داشت و در کشورهای هندوستان، بنگلادش، ترکیه، بلغارستان، اسپانیا، رومانی، تایوان، لهستان و فرانسه اکران شد.
در این فیلم، پریناز ایزدیار نقش مهمی ایفا کرد و به عنوان نماد زنان در خط مقدم ظاهر شد که تلاش میکند آرامش و سکون را در ویلاها برقرار کند. او برای بازی در این نقش موفق به کسب جایزه تندیس حافظ بهترین بازیگر زن شد و نامزد دریافت جایزه در جشنواره جهانی فیلم مقاومت نیز گردید.
گرمای طاقتفرسای تابستان
فیلم «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد ساخته شده است و برای اولین بار در سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. این اثر توانست در این جشنواره نامزد در ۱۳ بخش شود، که بیشترین تعداد نامزدی در آن دوره را به خود اختصاص داد. در سطح بینالمللی نیز، فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم استکهلم اکران شد و پس از آن در جشنوارههای معتبر دیگری شرکت کرده و جوایزی دریافت کرد. بازی پریناز ایزدیار در نقش اصلی این فیلم مورد تحسین قرار گرفت و در نتیجه، جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره جهانی فیلم داکا را به دست آورد. همچنین، او در دو جشنواره جهانی دیگر، شهر و فجر، نامزد دریافت جایزه شد.
هات تریک:
فیلم سینمایی هت تریک به کارگردانی رامتین لوافی برای نخستین بار در سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد. این اثر در چندین جشنواره بینالمللی دیگر از جمله جشنواره جهانی فیلم شانگهای و جشنواره فیلم ونکوور حضور یافت و به عنوان نامزد بهترین فیلم بینالمللی شناخته شد. در این فیلم، پریناز ایزدیار در کنار بازیگرانی مانند امیر جدیدی، ماهور الوند و صابر ابر به ایفای نقش پرداخت. با توجه به استقبال و تحسین گستردهای که فیلم در جشنوارههای جهانی دریافت کرد، شرکت پخش بینالمللی تای هه فیلم، حق پخش این اثر را برای نمایش در سینماهای چین خریداری نمود و پس از آن، فیلم به زبان چینی دوبله شد. اکران این فیلم در چین با موفقیت و دامنه وسیعی همراه بود.
در سال ۱۳۹۶، پریناز ایزدیار با نقشآفرینی در دو فیلم سینمایی «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی و «مقیمان ناکجا» ساخته شهاب حسینی، نقشهای متفاوت و چالشی را بر عهده گرفت.
خوک:
فیلم «خوک» یک اثر در ژانر طنز سیاه است که توانست نمایندگی ایران را در جشنواره شصت و هشتم فیلم برلین بر عهده گیرد. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به لیلا حاتمی، علی مصفا، پریناز ایزدیار و حسن معجونی اشاره کرد. این اثر موفق شد جوایز بهترین فیلم را در جشنواره گرولاند و جشنواره فیلمهای فانتزی استراسبورگ کسب کند. علاوه بر این، «خوک» در بخش بازار جشنواره جهانی کن، جشنواره بینالمللی فیلم هنگ کنگ، جشنواره فیلم سیدنی، جشنواره بینالمللی فیلم سیاتل و بیش از ۵۰ جشنواره بینالمللی دیگر حضور یافته و به نمایش درآمده است، که این حضورها با استقبال گستردهای از سوی تماشاگران و منتقدان همراه بود. سرانجام، این فیلم در اردیبهشت ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شد.
در واقع، فیلم «مقیمان ناکجا» یک اثر تجربی است که بر اساس نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» اثر اریک امانوئل اشمیت ساخته شده است. موضوع این فیلم درباره گروهی انسان است که بر اثر رویدادی در میان دو جهان قرار میگیرند. در این اثر، شهاب حسینی علاوه بر کارگردانی، نقشآفرینی کرده و پریناز ایزدیار نیز در آن حضور دارد. در نهایت، «مقیمان ناکجا» در بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۲ در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران شد و با استقبال خوبی مواجه گردید.
در سال ۱۳۹۷، پریناز ایزدیار در سه فیلم سینمایی دیگر نیز حضور یافته است. این فیلمها شامل «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «سرخ پوست» ساخته نیما جاویدی و «لتیان» به کارگردانی علی تیموری هستند.
متری شش و نیم:
فیلم سینمایی متری شیش و نیم یک اثر در ژانر اجتماعی و پلیسی است که برای اولین بار در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ در سینماهای کشور اکران عمومی شد. از بازیگران دیگر این اثر میتوان نوید محمدزاده، پیمان معادی و فرهاد اصلانی را نام برد. پس از فیلم ابد و یک روز که در سال ۱۳۹۴ ساخته شد، این اثر دومین همکاری مشترک روستایی با محمدزاده، ایزدیار و معادی محسوب میشود. هرچند نقش پریناز در این فیلم کوتاه و محدود بود، ولی او توانست آن را به شکلی زیبا و تاثیرگذار بازی کند، به گونهای که بحرانهای داستان از طریق او حل و فصل میشود.
به خاطر نقشآفرینی در این فیلم، او نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در جشن حافظ شد. فیلم متری شیش و نیم همچنین در سطح بینالمللی موفقیتهای زیادی کسب کرد، از جمله نامزدی برای جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۲۲ در فرانسه. علاوه بر این، فیلم در بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. با توجه به اینکه این فیلم بیش از ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تماشاگر در ایران داشت، عنوان پربینندهترین فیلم غیرکمدی دهههای ۸۰ و ۹۰ شمسی را به خود اختصاص داد.
سرخپوست:
فیلم سینمایی سرخ پوست در ژانرهای درام، معمایی و عاشقانه ساخته شده است که برای اولین بار در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. این اثر توانست با کاندیدا شدن در هشت بخش، جایزه سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به نوید محمدزاده، مرحوم آتیلا پسیانی و حبیب رضایی اشاره کرد. اکثریت منتقدان نظرات مثبت و تحسینآمیزی درباره فیلم سرخ پوست داشتند و آن را مورد تمجید قرار دادند. همچنین، بسیاری از منتقدان نسبت به بیتوجهی هیئت داوران جشنواره به نقشآفرینی زیبای پریناز ایزدیار در فیلمهای سرخ پوست و متری شیش و نیم ابراز نارضایتی کردند و معتقد بودند او شایسته نامزدی و کسب جایزه در این جشنواره بوده است. در پی این عملکرد، پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم سرخ پوست نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه زن در جشن حافظ شد و عنوان پرمخاطبترین هنرپیشه زن در جشن تهیهکنندگان را کسب کرد.
لتیان:
فیلم سینمایی لتیان، با بازی پریناز ایزدیار، امیر جدیدی و سارا بهرامی، در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ اولین بار در سینمای مجازی شبکههای فیلیمو و نماوا به نمایش درآمد. این اثر سینمایی با فروش بیش از یک میلیارد تومان، یکی از پرفروشترین فیلمهای عرضه شده در پلتفرمهای آنلاین محسوب میشود.
مغز استخوان:
فیلم سینمایی مغز استخوان به کارگردانی حمیدرضا قربانی و فیلم سه کام حبس ساخته سامان سالور، از آخرین آثار پریناز ایزد یار در دهه ۱۳۹۰ محسوب میشوند.
این فیلم در سبک درام اجتماعی ساخته شده و برای اولین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. بازیگران دیگر این اثر شامل بابک حمیدیان، جواد عزتی و بهروز شعیبی هستند. مغز استخوان در بسیاری از جشنوارههای بینالمللی مورد استقبال قرار گرفته و برای اکران در جشنوارههایی مانند جشنواره فیلم ونکوور انتخاب شد. این اثر توانست نامزد دریافت هشت جایزه شده و چهار جایزه، از جمله بهترین بازیگر زن در جشنواره جهانی فیلم IMAGO ایتالیا، را کسب کند. در نهایت، فیلم در اردیبهشت ۱۴۰۱ روی پرده رفت.
سه سال حبس:
فیلم سینمایی سه کام حبس، ساخته برادران سالور، برای اولین بار در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. این اثر در طول زمان بیش از ده بار در رویدادهای جهانی حضور یافته و موفق به کسب بیش از هفت جایزه از جشنوارههای معتبر بینالمللی شده است. پریناز ایزدیار به خاطر ایفای نقش در این فیلم، جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن را در جشنواره جهانی پزارو دریافت کرد و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن در سی و هشتمین جشنواره فجر شد. او توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان و تماشاگران را جلب کند. سرانجام، فیلم سه کام حبس با بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده در سال ۱۴۰۲ به اکران عمومی درآمد و عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی سال را به خود اختصاص داد.
دیدار شخصی:
فیلم سینمایی ملاقات خصوصی در ژانر درام عاشقانه ساخته شده است که کارگردانی آن بر عهده امید شمس بوده است. این اثر برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در همان دوره، فیلم ملاقات خصوصی توانست تندیس سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کند، اما به دلیل برخی حواشی موجود در آن جشنواره، این جایزه از او پس گرفته شد.
این فیلم با استقبال مثبت تماشاگران و نقدهای مطلوب منتقدان روبهرو شد و در نهایت در چهاردهم دی ماه سال ۱۴۰۱ در سینماها روی پرده رفت. ملاقات خصوصی به یکی از پرفروشترین فیلمهای غیرکمدی تاریخ سینمای ایران بدل شد.
اغلب منتقدان بر این باورند که بازی پریناز ایزدیار در این فیلم یکی از بهترین و زیباترین بازیهای دهه جاری سینمای ایران است، به گونهای که او را شایسته دریافت سیمرغ برترین بازیگر نقش اول زن دانستهاند. با وجود این، به دلیل حواشی زیادی که فیلم به همراه داشت، او موفق به دریافت این جایزه نشد. اما در عین حال، بر اساس رأی ۳۷ منتقد، او به عنوان بهترین بازیگر زن در این دوره از جشنواره معرفی شد.
نمایش و اجرای تئاتر:
پریناز ایزدیار نخستین بار در صحنه تئاتر با اجرای نمایشنامهخوانی «سفر به نهایت دور» اثر محمد میرعلی اکبری حضور یافت. در این اجرا که نتیجه همکاری گروه تئاتر اقیانوس بود، بازیگرانی مانند فرزاد حسنی، کامران تفتی و محمدرضا مالکی نیز نقش داشتند و تمامی درآمد حاصل از آن صرف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک شد.
در دومین تجربه تئاتری خود، پریناز ایزدیار در نمایش «یک کلیک کوچولو» به کارگردانی احمد سلیمانی بازی کرد. در این اثر، او همراه با هنرمندانی همچون آزاده صمدی، نازنین فراهانی، سام قریبیان و آرش دادگر به ایفای نقش پرداختند. نمایشنامهاش، نوشته محمدرضا کوهستانی، در سه قسمت متضاد میان سنت و مدرنیته اجرا شد.
در مرداد ۱۳۹۴، ایزدیار در نمایشنامهخوانی «کابوسهای یک پیرمرد بازنشستهی خائن ترسو» که برای حمایت از انجمن کودکان اوتیسم ایران برگزار شد، شرکت کرد. در این برنامه، پریناز ایزدیار، الهام پاوه نژاد، امیرحسین رستمی، نادر فلاح و دیگر هنرمندان به ایفای نقش پرداختند و پیروز کرمی کارگردانی آن را بر عهده داشت.
در سال ۱۳۹۶، او در پروژه «دیروز» حضور یافت، که شامل نمایشنامهخوانی و اجراهای کوتاه از پنج اثر شاخص دهه هشتاد بود. این برنامه در طول پنج شب برگزار شد و هر شب یک نمایش بر روی صحنه رفت. متن این پروژه مشترک، اثر بهرام بیضایی، علیرضا نادری، نادر برهانی مرند، محمد چرم شیر و محمد یعقوبی بود. همچنین، نمایش «تهران زیر بال فرشتگان» نوشته نادر برهانی مرند و ساخته علی سرابی، با بازی پریناز ایزدیار و دیگر هنرمندان، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.
آخرین فعالیت تئاتری او، شرکت در موزیکال «بینوایان» در نقش فانتین بود. این اثر، کارگردانی حسین پارسایی را داشت و در پاییز ۱۳۹۷ در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس به اجرا درآمد. این نمایش توانست بیشترین جذب تماشاگر و پرفروشترین اثر تئاتر آن سال را به خود اختصاص دهد و در جشن حافظ، کاندیدای بهترین بازیگر زن تئاتر شد.
گویندگی:
از دیگر فعالیتهای پریناز ایزدیار، میتوان به صداپیشگی فایل صوتی کتاب «احساس رضایت» اثر رابرت الکس جانسون و جری رول اشاره کرد.
علاوه بر این، او در فیلم سینمایی «باشو، غریبه کوچک» نقش پردهخوانی را برای افراد نابینا ایفا کرده است.
همچنین، داستان «گل» از مجموعه برگزیده پنجمین دوره جایزه ارغوان، با صدای این هنرپیشه روایت شده است.
اعضای هیئت داوران:
در سال ۲۰۲۰، پریناز ایزدیار دعوت شد تا به عنوان داور در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا حضور یابد. او در کنار پارسا پیروزفر، هایده صفی یاری، غلامرضا موسوی و منصور ضابطیان، فیلمهای این دوره از جشنواره را داوری کرد. لازم به ذکر است که جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا یک رویداد فرهنگی مستقل است که توسط موسسه دریچه سینما تأسیس و برگزار میشود.
فیلم دیدار شخصی:
فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»، ساخته امید شمس، در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر و در سینما رسانه برج میلاد به نمایش درآمد. این اثر با تهیهکنندگی امیر بنان، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
در این فیلم، بازیگران اصلی پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر نقشآفرینی میکنند که داستانی عاشقانه و پر از احساس را روایت میکنند. این فیلم به زیبایی و درخشندگی نشان میدهد که چگونه قدرت و اقتدار زنانه و عشق میتواند بر مشکلات و زخمهای روحی غلبه کند و آرامش و شفا ببخشد.
در نقش پروانه، پریناز ایزدیار با بازیگری دقیق و ظریف ظاهر شده است. حضور او در این نقش به قدری طبیعی و باورپذیر است که تماشاگر احساس میکند سالها است این شخصیت را میشناسد. بازی درخشان او، بهخصوص از طریق نگاههای پرمغز و چشمان تاثیرگذار، یکی از برجستهترین و به یادماندنیترین اجراهای او در کارنامهاش محسوب میشود.
سریال جیران:
مجموعه جیران در ژانر عاشقانه تاریخی ساخته شده است که کارگردانی آن بر عهده حسن فتحی بوده و اسماعیل عفیفه تهیهکنندگی آن را بر عهده داشته است. بازیگران این مجموعه تاریخی شامل بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، مریلا زارعی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، کتانه افشارینژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری و دیگران میباشند.
این سریال در قالب شبکه نمایش خانگی منتشر شده و پریناز ایزدیار نقش جیران را ایفا کرده است. موضوع اصلی این اثر به دوران پس از درگذشت امیرکبیر و عشق ناصرالدین شاه به دختری به نام جیران میپردازد، که او را به همسری برمیگزیند. این سریال به مدت ۶ سال، وقایع زندگی ناصرالدین شاه و جیران را به تصویر میکشد.
فیلم «ابد و یک روز»
فیلم سینمایی «ابد و یک روز» اثر سعید روستایی است که سعید ملکان آن را تهیه کرده است. همچنین، فیلمنامه این اثر توسط خود سعید روستایی نگاشته شده است. داستان این فیلم درباره خانوادهای است که با چالشهایی نظیر اعتیاد، مشکلات مالی، بیکاری و مسائل دیگر روبرو هستند. این اثر مورد استقبال بسیاری از تماشاگران قرار گرفت و در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، موفق به کسب نه جایزه سیمرغ بلورین شد.
بازیگران اصلی این فیلم شامل پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی و ریما رامینفر هستند. در این فیلم، پریناز ایزدیار نقش دختر جوانی به نام سمیه را بر عهده دارد، که قرار است به زودی با مردی افغان ازدواج کند. اما سمیه در تردید و دودلی به سر میبرد، زیرا خانوادهاش درگیر اختلافات و درگیریهای مداوم هستند و وضعیت خانه و زندگیشان نیازمند حضور او است.
این بازیگر ایرانی توانست در نتیجه ایفای نقش در فیلم «ابد و یک روز»، جایزه سیمرغ بلورین بهترین هنرپیشه نقش اول زن را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر کسب کند.
سریال شهرزاد:
یکی از مجموعههایی که در شبکه نمایش خانگی با استقبال بینظیری از طرف مخاطبان روبرو شد و توانست فروش قابل توجهی کسب کند، سریال شهرزاد نام دارد. این سریال به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی محمد امامی ساخته شده است.
از جمله بازیگران اصلی این مجموعه میتوان به ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی، علی نصیریان، شهاب حسینی و پریناز ایزدیار اشاره کرد که نقشهای متفاوت و جذابی را ایفا کردند و داستانی زیبا و تاثیرگذار را به تصویر کشیدند. در واقع، شهرزاد یک درام تاریخی است که رویدادهای آن پس از کودتای ۲۸ مرداد رخ میدهد و روایتگر یک عشق رمانتیک و پیچیده است.
در این سریال، پریناز ایزدیار نقش شیرین، دختر تنها و مورد علاقه آقا را بر عهده دارد که با پسر عمویش، قباد، که نقش او را شهاب حسینی بازی میکند، ازدواج میکند. با گذشت چند سال و عدم باروری قباد و شیرین، بزرگ آقا تصمیم میگیرد برای داشتن وارث، همسری دوم برای قباد انتخاب کند. بازی پریناز ایزدیار در نقش شیرین، نقطه عطفی در مسیر حرفهای او بود و مسیر او را برای ایفای نقشهای خاص و متفاوت هموار ساخت.
فیلم متری شش و نیم:
فیلم سینمایی «متری شیش و نیم»، به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیهکنندگی جمال ساداتیان، در ژانر پرتحرک، پلیسی و معمایی ساخته شده است. در این اثر، پریناز ایزدیار در کنار بازیگرانی همچون پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، هومن کیایی و مازیار سیدی نقشآفرینی کرده و فیلمی جذاب و دیدنی را به تماشا گذاشتهاند.
داستان فیلم «متری شیش و نیم» حول تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر میچرخد، که هدف آن شناسایی و دستگیری فروشنده اصلی و عمده شیشه در تهران است.
اگرچه شخصیت زن اصلی در فیلم حضور ندارد، اما بازی کوتاه و جزئی پریناز ایزدیار در نقش الهام، توانسته است به فضای مردانه فیلم کمی ظرافت و عمق ببخشد.
فیلم سرخپوست:
فیلم سینمایی «سرخ پوست»، که نیما جاویدیفر آن را کارگردانی و نویسندگی کرده و مجید مطلبی وظیفه تهیهکنندگی آن را بر عهده داشت، در ژانر درام معمایی و عاشقانه ساخته شده است. این اثر توانست جایزه سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران را در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از آن خود کند.
در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و مرحوم آتیلا پسیانی نقشآفرینی کردهاند که داستانی زیبا و تاثیرگذار را به تصویر کشیدند. به ویژه، میتوان گفت یکی از برجستهترین اجراهای پریناز ایزدیار در نقش اصلی، توانسته بود شخصیت سوسن کریمی را با هنرمندی و وسوسهآمیز بودن در هم آمیخته و در ذهن تماشاگران ماندگار کند.
فیلم «ویلاییها»:
عوامل اصلی تولید فیلم ویلاییها عبارتند از منیر قیدی که کارگردانی آن را بر عهده داشته است، همچنین منیر قیدی و ارسلان امیری به عنوان نویسندگان مشترک و سعید ملکان به عنوان تهیهکننده در این پروژه نقشآفرینی کردهاند. این فیلم برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق به کسب جوایز متعددی شد. از بازیگران برجسته این اثر میتوان به طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، صابر ابر، علی شادمان و آناهیتا افشار اشاره کرد.
در واقع، فیلم ویلاییها به بازتاب مسائل، چالشها و موانعی میپردازد که اعضای خانوادههای فرماندهان سپاه و ارتش در طول دوران جنگ تحمیلی با آن روبهرو شده و دورانهای دشواری را پشت سر گذاشتهاند. در این فیلم، نقش پریناز ایزدیار نمادی از زنی جنگجو، قدرتمند و شجاع است که ظاهر او نشانگر این ویژگیها است، اما در عمق وجود، زنی لطیف، دلداده و سرشار از زنانگی قرار دارد.
فهرست آثار سینمایی
پریناز ایزدیار در کنار دیگر بازیگران
در این قسمت، قصد داریم به مرور فیلمها و آثار هنری که در رزومه کاری پریناز ایزدیار قرار دارند، بپردازیم.
فیلمهای سینمایی:
فیلمهای سینمایی:
مجموعه فیلمهای پریناز ایزدیار بر اساس سالهای ساخت و نقشهای او در هر اثر به صورت زیر است:
- ۱۴۰۳
- ۱۴۰۰
- ۱۳۹۸
- ۱۳۹۷
- ۱۳۹۶
- ۱۳۹۵
- ۱۳۹۴
- ۱۳۹۳
- ۱۳۹۲
- ۱۳۹۰
- ۱۳۸۹
- ۱۳۸۶
همچنین، نقشهای او در این آثار و کارگردانان مربوطه نیز ذکر شده است.
زن و بچه | سعید روستایی | |
صددام | پدرام پورامیری | |
ملاقات خصوصی | امید شمس | پروانه شمس |
سه کام حبس | سامان سالور | نسیم |
مغز استخوان | حمیدرضا قربانی | بهار |
لتیان | علی تیموری | سلما |
متری شیش و نیم | سعید روستایی | الهام |
سرخپوست | نیما جاویدی | سوسن کریمی |
خوک | مانی حقیقی | آنی |
مقیمان ناکجا | شهاب حسینی | |
هتتریک | رامتین لوافی | لیدا |
تابستان داغ | ابراهیم ایرج زاد | نسرین |
ویلاییها | منیر قیدی | خانم خیری |
یک روز به خصوص | همایون اسعدیان | سودابه |
ابد و یک روز | سعید روستایی | سمیه |
۳۶۰ درجه | سام قریبیان | مهتاب |
این سیب هم برای تو | سیروس الوند | شایسته |
خط ویژه | مصطفی کیایی | مرجان |
ورود آقایان ممنوع | رامبد جوان | سحر |
در امتداد شهر | علی عطشانی | پریناز |
یک مرد، یک شهر | حسن هدایت | دختر سرهنگ |
فیلمهای کوتاه:
مجموعه فیلمهای کوتاه پریناز ایزدیار در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۴۰۲، هر کدام به عنوان کارگردان ساخته شدهاند.
سرریز | نهال دشتی |
جای منو توی اتاق بنداز | امیر تودهروستا |
شبکه توزیع فیلم و سریال در منازل
مجموعههای نمایش خانگی پریناز ایزدیار در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ با نقشآفرینی او ساخته شدهاند. کارگردان این مجموعهها نیز در هر سال متفاوت بوده است.
ازازیل | حسن فتحی | فرشته |
مهمونی | ایرج طهماسب | به عنوان مهمان |
جیران | حسن فتحی | جیران (فروغ السلطنه) |
شهرزاد فصلهای اول، دوم و سوم | شیرین دیوانسالار |