کتابهای مورد علاقهتان را آنلاین بخرید، در نمایشگاه مجازی
کتابهای برتر و آثار ماندگار در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۴ | خرید آنلاین و غیرحضوری
در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۴، امکان خرید غیرحضوری کتابهای موردنظر خود را به راحتی و با امنیت تجربه کنید، و در هر زمان و مکانی از دنیای کتاب لذت ببرید.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت، به مناسبت ساخت سریال «سووشون» اثر نرگس آبیار، که بر اساس رمان «سووشون» اثر سیمین دانشور نوشته شده است، نشست ویژهای در سرای اهل قلم برگزار شد. در این برنامه، نرگس آبیار کارگردان سریال، به همراه بهنوش طباطبایی بازیگر نقش «زری»، شیوا مقانلو، علیاصغر عزتیپاک نویسنده و محمدرضا مقدسیان، منتقد، حضور داشتند.
رمان «سووشون» اولین اثر سیمین دانشور است که در سال ۱۳۴۸ منتشر شد و به گفته مدیر انتشارات خوارزمی، تاکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن فروخته شده است.
بهنوش طباطبایی در مورد نقش خود در سریال گفت: «من نقش زری را بازی میکنم، چون این نقش برای من هنوز کامل نشده است. زری شخصیت بسیار مهم و ماندگاری است، نه تنها برای من بلکه برای هر کسی که به ادبیات داستانی و شخصیتپردازی اهمیت میدهد. زری نمادی از زن ایرانی است؛ زنی اصیل، ریشهدار و مقاوم. چنین شخصیتهایی در ادبیات جاودانه میشوند، و حالا که به تصویر درآمدهاند، در تاریخ هنرهای نمایشی نیز ماندگار خواهند شد.»
زری نمادی است از معلمی؛ زنی هوشمند، درگیر مسائل زمانه و در عین حال، انسانی حساس و در کشمکش با اضطرابهای درونی. افتخار میکنم که این نقش به من واگذار شده است و از محمدحسین قاسمی، تهیهکننده اثر، برای اعتمادش سپاسگزارم. برای من، این نقش همچون یکی از ستونهای تخت جمشید است؛ ریشهدار، اصیل و استوار، و کوشیدم آن را محافظت کنم.
وی در مورد نحوه انتخابش برای این نقش اظهار داشت: ترجیح میدهم به جای تمرکز صرف بر تجربه بازیگریام، نگاهی روانشناختی به شخصیت «زری» داشته باشم. معتقدم زری شخصیتی است که تحلیل او در قالب روانشناسی معنا پیدا میکند، زیرا شخصیت در ادبیات توسط نویسنده خلق میشود؛ نویسنده با بهرهگیری از ویژگیهای روانی، اخلاقی و رفتاری، کاراکتری میسازد که در گفتار، رفتار و تصمیماتش با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
در روانشناسی، واژه «شخصیت» از کلمه لاتین «پرسونا» گرفته شده است، همان نقابی که بازیگران یونانی به صورت میزدند. این نشاندهندهی ظاهر و رفتارهای بیرونی است، آنچه فرد از خود نشان میدهد، اما روانکاوی ساختار عمیقتری به شخصیت میدهد و آن را در سه سطح مورد تحلیل قرار میدهد. یکی از رویکردهای مهم، تقسیمبندی شخصیتها بر اساس تیپهایی مانند درونگرای متفکر، درونگرای احساسی یا برونگرای شهودی است.
این بازیگر افزود: به نظر من، شخصیت زری نماد زنانی است که بر ترسهایشان غلبه کردهاند. او در کشمکش با اضطرابهای درونیاش قرار دارد، که با نظریه کارن هورنای، روانشناس آلمانی (۱۸۸۵-۱۹۵۲)، همخوانی دارد. هورنای اضطراب را ناشی از محیط و عوامل اجتماعی میداند، نه ویژگیهای مادرزادی. در مورد زری، این اضطراب به دلیل کمبود حمایت، محبت و رفتارهای متغیر در محیط او شکل گرفته است. در نظریه هورنای، انسان همواره در جستوجوی امنیت است. زری نماینده زنانی است که این اضطرابها را در دل خود دارند اما برای حفظ امنیت خانواده و معشوقشان، سکوت میکنند.
در پایان، او گفت: رویکرد روانکاوانه به شخصیت، آن را در لایههای عمیقتری تحلیل میکند. همانطور که در آثار ادبی و نمایشی، با این رویکرد میتوان درک بهتری از انسان و زمانهاش پیدا کرد.
از آرزوی خلق اثری جاودان تا وفاداری به روح اثر
نرگس آبیار، کارگردان فیلم سووشون، درباره آرزوی دیرینهاش برای ساخت اثری که بهطور کامل درباره زنان ایرانی صحبت کند، گفت: زمانی که در کودکی آرزو میکردم روزی کارگردان شوم، یکی از رویاهایم این بود که اثری بسازم که بهطور کامل نشانگر هویت، فرهنگ و معرفت زنان ایرانی باشد. او ادامه داد: در اختیار داشتم متنی غنی که همهچیز را در بر داشت؛ از هویت ملی و میهنی گرفته تا ابعاد هرمنوتیکی و معنایی. هر چه درباره ویژگیهای این اثر بگویم، کم است، چون لایههای پنهان و عمیق زیادی در آن نهفته است.
آبیار افزود: تمام تلاشم بر این بود که به «روح اثر» وفادار بمانم. میدانم ممکن است در برخی قسمتها، حتی مخاطب را عصبانی کرده باشم، اما این وفاداری برایم از هر چیز دیگری مهمتر بود. میدانستم کارگردانان زیادی به خاطر پیچیدگیهای این اثر، از ساخت چنین آثاری سر باز میزنند، چون زنده کردن روح یک متن، فراتر از تصویرسازی ساده است. وقتی یک رمان را میخوانید، در ذهنتان فضاها، شخصیتها و احساسات خودتان ساخته میشود، اما وقتی میخواهید همان داستان را به تصویر بکشید، باید با دقت به وجوه عاطفی، تخیلی و هرمنوتیکی اثر نزدیک شوید. حتی برخی سکانسها مانند جنگ سمیرم را بر اساس اسناد تاریخی بازسازی کردیم تا به واقعیت نزدیکتر باشیم.
آبیار گفت: در فرآیند ساخت، گاهی برخی قسمتها را کم یا زیاد کردیم تا اثر خواناتر و قابل فهمتر باشد. تلاش کردم نگاه شخصی و برداشت خودم را در اثر وارد کنم، نه از خودخواهی، بلکه برای زندهتر کردن روایت. نمیدانم چقدر توانستم حق مطلب را ادا کنم، اما مطمئنم من و گروه ۲۰۰ نفرهام که همراهیم میکردند، با تمام وجود تلاش کردیم. اگر تفاوتهایی در اثر دیده میشود، برخی از آنها به دلیل ضرورتهای بیرونی بوده است. گاهی پیشنهاداتی برای حذف یا اصلاح بعضی صحنهها مطرح شد، اما معتقدم این اثر تنها برای سرگرمی ساخته نشده است؛ بلکه پیامهای مهمی درباره شجاعت زنان، عدالت و آزادی در دل آن نهفته است.
در پایان، این کارگردان اظهار داشت: شاید مخاطب حتی بدون آگاهی، در ناخودآگاه خود تحت تأثیر پیامهای این اثر قرار بگیرد. در ساخت این سریال از اسطورهها بهره بردهایم، از سهراب و رستم گرفته تا سیاوش که نماد دیداری این اثر است. رنگ مشکی، یحیی تعمیددهنده، ابراهیم در آتش... همه این عناصر اشارههایی هستند که میخواهند بگویند: این داستان درباره مقاومت در برابر ستم است، و اگر چیزی از این اثر باقی بماند، آن «عسل کوچک» است که در دل مخاطب جای میگیرد؛ ماندگار و شیرین.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود. این دوره در فضای مسقف نزدیک به ۷۵ هزار متر مربع در مصلی برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه، دو فضای دو هزار مترمربعی در دو سوی گنبدخانه برای بخش ناشران آموزشی در نظر گرفته شده است. همچنین، بخش کودک و نوجوان در زیرزمین شبستان شرقی با فضایی بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع برپا شده است.
همزمان با برگزاری حضوری این رویداد، بخش مجازی نمایشگاه نیز امکان خرید اینترنتی کتاب را فراهم کرده است.