عشق ابدی و استایلهای عجیب: تحلیل و نقد مد و فرهنگ برنامه
عکس و استایلهای دختران و پسران «عشق ابدی» چه پیامهایی به مخاطبان میدهند؟ تحلیل مد و پوشش در ریالیتی شوهای ایرانی
تحلیل استایلهای «عشق ابدی»: ترویج خودابرازی افراطی، گمگشتگی فرهنگی و تصویرهای غیرواقعی در لباس و روابط، هشدار جدی برای سلامت روان و هویت فرهنگی.

برنامه عشق ابدی، یک برنامه واقعیتنمایی است که اخیراً پخش شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این برنامه که برای مخاطبان ایرانی بسیار متفاوت و نوآورانه به نظر میرسد، مانند یک داروی اعتیادآور یا ویروسی که به سرعت شیوع پیدا میکند، تاثیر زیادی بر روی بسیاری از ما گذاشته است. به مناسبت پخش این برنامه، تصمیم گرفتیم نگاهی به استایل مردان شرکتکننده در آن بیندازیم و از دیدگاه مد و فشن بررسی کنیم که چرا نباید این نوع برنامههای سطحی و بیارزش را وارد زندگیمان کنیم.
جذب توجه بیش از حد و ابراز خود به صورت افراطی
در این برنامه واقعنما، یکی از شخصیتها به نام علی حضور دارد که با استایلی غیرمتعارف ظاهر میشود. او تقریباً تمام بدنش را با تتو و خالکوبی تزئین کرده است و هیچ قسمت از بدن خود را بدون طراحی نگذاشته است. نقد کردن سلیقه او اصلاً صحیح نیست و ایرادی بر آن وارد نیست، اما باید گفت که چنین سبک و تیپی نشاندهنده نیاز شدید به خودابرازی و جلب توجه است. خالکوبی و تتو در سراسر جهان رایج است و نسل جدید در ایران نیز استقبال زیادی از آن میکنند.
با این حال، انتخاب چنین استایلی توسط فردی که در برنامهای با تعداد قسمتهای زیاد حضور دارد و همواره در دید مخاطبان است، میتواند ترویج نوعی پوشش و ظاهر خاص باشد که در بلندمدت، تأثیر عمیقی بر حافظه بصری و فرهنگ تصویری تماشاچیان میگذارد. در دنیای پر از تنوع و تضاد امروزی، هیچ مانعی ندارد که هر فرد سبک و سلیقه خودش را داشته باشد، اما تماشاگران باید هوشیار باشند و اجازه ندهند که کدهای تصویری، ذرهذره، دیدگاههایشان را مخدوش کند.
سرگردانی فرهنگی
در این برنامه، بررسی تیپ و استایل شخصیتهای مختلف نیز قابل توجه است. برای نمونه، شخصیت فرشاد را مشاهده میکنیم که از دیدگاه افراد آن جمع، بهویژه دختران، فرد قابل قبولی است. او کمترین میزان شاخصههای نامتعارف در ظاهر خود دارد، که این امر نشان میدهد حتی اگر در زمینه استایل پیشرو و آوانگارد باشیم و همواره تلاش کنیم با ژستهای روشنفکرانه، تنوع استایل و ظاهر را بپذیریم، باز هم هماهنگی و باور به سادگی، برای همه ما و حتی شخصیتهای عشق ابدی، قابل پذیرشتر و دوستداشتنیتر است.
اظهار فرهنگ وارداتی
امروزه بسیاری معتقدند که دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و باید مرزهای پوشش و استایلینگ نیز کنار گذاشته شوند. این خبر خوشایندی است، اما تا زمانی که تمام جهان به یک دهکدهای تبدیل نشود که قوانین آن تنها در بخشهایی خاص، مخصوصاً غرب و آمریکا، تعیین میشود، این تغییرات چندان عملی نخواهد بود. در این دهکده بینالمللی و روستای جهانی، تنها معیارهای یک منطقه خاص بر دیگر نقاط تحمیل میشود و شاخصههای پوششی در نقاط دیگر به سادگی نادیده گرفته میشوند. در تیپ و استایل بیشتر مردان حاضر در عشق ابدی، میتوان این نوع تهاجم فرهنگی را مشاهده کرد.
پیروی از مد و فشن هیچ ایرادی ندارد، بهخصوص که برخی افراد مانند سیاوش در حوزه مدلینگ فعالیت میکنند و اندام مناسبی برای اجرای طرحهای مختلف پوششی دارند. اما در این دهکده جهانی، باید هوشیار باشیم و به یاد داشته باشیم که تصمیمگیرندگان قصد دارند با صادر کردن ایدههای خود، چند هدف را همزمان برآورده کنند. بافت موها، لباسهای اورسایز که در بسیاری موارد زیبا هستند و کفشهای کلاسیک بزرگ، مشابه آنچه بالنسیاگا ترویج میکند، تنها تلههایی بیارزش برای سودجویی هستند که در این دهکده، زیباییشناسی واقعی را هدف قرار دادهاند.
کدهای پشتیبانی نادرست
برخی از شخصیتهای عشق ابدی ظاهر نسبتاً طبیعیتری برای تحلیل دارند. برای نمونه، شخصیتی به نام امیرحسین در برنامه حضور دارد که اغلب لباسهای اسپرت میپوشد و به نظر میرسد فردی خونسرد و راحت است. اما در واقعیت، او فردی ریزبین است و ظاهر سادهاش فریبنده است. چنین کاراکترهایی که ظاهر و درونشان متفاوت است، در این برنامه از نظر ذهنی مخاطب را خسته میکنند و با ارائه روابط پرتنش و عصبی، در درازمدت تاثیر منفی بر عملکرد مغزی بیننده دارند. برای مثال، احساس خشم نسبت به این شخصیتها و نوسانات بیهدف در سطح آدرنالین و دوپامین، روان مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث اختلال در تعادل روحی او میشود.
نمایش تصویری نادرست و غیرواقعی
شرکتکنندگان این برنامه ادعای مدل بودن دارند و نگاهی به استایلهای آنها نشان میدهد که با اصراری بینتیجه سعی در قالبسازی خود به عنوان افراد خوشتیپ و خوشپوش دارند. برای مثال، کاراکتری به نام شاهین نشان میدهد که تنها با انتخاب عناصری خاص و ترند، بدون توجه به زیباییشناسی، تلاش میکند ظاهر مدرن و جذابی داشته باشد. او مثلاً با انتخاب شلوارهای نامتعارف یا اکسسوریهای ترند و غیرهماهنگ، تصویری نادرست از دنیای مد و فشن ارائه میدهد. خوشپوشی یعنی تبدیل ظاهر خود به بهترین نسخه و ورژن ممکن، نه پیروی کورکورانه از ترندها و ادعای مدل بودن، که اینها با مفهوم واقعی خوشپوشی ناسازگار است.
بررسی پوشش شخصیتهای مختلف
در برنامههای اینچنینی، عنوان و نام عشق غالباً بهکار گرفته میشود، اما در واقعیت خبری از آن نیست. آنچه در پس پرده به عنوان عشق ابدی به مخاطب القا میشود، تنها تصویری ساختگی و فریبنده از روابطی ناسالم است که در آن حسادت، عصبیت، ریاکاری، خیانت و بیتوجهی به همدیگر، جز عشق واقعی، جایگاهی ندارد. نگاه به لباس و استایل دختران این برنامه نیز نشانگر همین موضوع است. آنها لباسهایی بر تن میکنند که بیشتر بر جذب توجه تمرکز دارند و با شیء کردن بدن زنان، آن را به یک ابزار بیارزش تبدیل میکنند که هدفش جلب نظر جنس مخالف است.
در نهایت، تصمیمگیری درباره تماشای این برنامه بر عهده شماست. اما حتی اگر با محتوا و اظهارات این مقاله مخالف باشید، پیشنهاد میکنم بدون برنامهریزی و صرفاً برای لذتهای زودگذر، به تماشای ریالیتی شوها نپردازید. باید بدانید که رسانههای امروزی چه تأثیرات عمیقی بر مغز و روان ما دارند. این زمان و انرژی بیهدف هدر میرود و کدهای نادرستی در ذهن ما شکل میگیرد که میتواند تصمیمات و مسیر زندگیمان را دچار خطا کند. از دیدگاه مد و فشن نیز، این برنامه رویکرد مناسبی ندارد و چهرههایی را به نمایش میگذارد که پر از اشتباهات پوششی هستند. آیا تا به حال عشق ابدی را دیدهاید؟ آیا قصد دارید آن را دنبال کنید؟