ستاره سادات قطبی: فضای دلپذیر و انگیزشی در مسابقه نوآ
ستاره سادات قطبی: با شوخی و محبت فضای مسابقه «نوآ» را برای شرکتکنندگان دلپذیر کردم
«نوآ» مسابقهای نوآورانه در حوزه مد و حجاب ایرانی است که با تمرکز بر طراحی لباسهای سنتی، فرهنگ بومی و توسعه کسبوکارهای خیاطی را ترویج میکند.
تا کنون توجه به صنعت مد و لباس در تلویزیون تنها در قالب برنامههای محدود و گفتوگو محور صورت گرفته است. این در حالی است که رسانههای جمعی میتوانند نقش مهمی در توسعه کسبوکارهای مرتبط با مد و لباس و ارتقای سلیقه مخاطبان ایفا کنند. در میان برنامههای متنوع مسابقاتی که در تلویزیون پخش میشود، خلأ برنامههای مرتبط با طراحی لباس و خیاطی احساس میشد؛ اما اکنون مسابقه «نوآ» با تمرکز بر طراحی لباس و سبک پوشش ایرانی وارد عرصه شده است. این مسابقه با بهرهگیری از فرهنگ بومی و سنتی ایرانی، رقابت میان بهترین طراحان و خیاطان داخلی را برگزار میکند. برنامه «نوآ»، که اولین مسابقه در حوزه طراحی و دوخت لباس برای زنان است، با هدف افزایش آگاهی و شناخت مخاطبان نسبت به مد و لباس ایرانی، هر پنجشنبه و جمعه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش میشود. این برنامه همچنین اولین مسابقه در حوزه حجاب و عفاف است که در تلویزیون تولید شده و شرکتکنندگان در آن به طراحی و دوخت لباسهای زنانه با موضوعات مختلف میپردازند. با تولید 27 قسمت، شرکتکنندگان از سراسر کشور پس از گذراندن آزمونهای مختلف به مسابقه راه یافتهاند. بر اساس بررسیهای انجام شده، ساعات پس از پخش قسمتهای جدید «نوآ»، شاهد افزایش چشمگیر بازدیدها و تماشای آنلاین برنامه در پلتفرمهایی مانند تلوبیون، آرشیو شبکه نسیم و وبسایت سپهر بوده است. مجموع آمار مخاطبان «نوآ» در تلوبیون، که تاکنون 6 قسمت از آن پخش شده، به هزاران نفر رسیده است. این برنامه نوظهور همچنین در صفحات مجازی اینستاگرام طرفداران زیادی پیدا کرده است و شرکتکنندگان و علاقهمندان به آن، استوری و پستهای مربوط به برنامه را بازنشر میکنند.

در ادامه، گفتگوی ستاره سادات قطبی، مجری این برنامه، را میخوانید.
به شرکتکنندگان انگیزه میدادم.
ستارهسادات قطبی فعالیت خود را با اجرای برنامههای مناسبتی آغاز کرد و سپس در سریالهایی مانند «گاندو»، «نوار زرد»، «بازپرس» و «مشاور» نقشآفرینی نمود. در حال حاضر، او اجرای مسابقه تلویزیونی «نوآ» را بر عهده دارد و سعی کرده فضایی مطلوب و دلپذیر برای شرکتکنندگان فراهم آورد.

چطور با اجرای این مسابقه آشنا شدید؟
پیش از این تجربه اجرای برنامههای صبحگاهی و مناسبتی را داشتم. بعضی از این اجراها را همراه همسرم، شهرام شکیبا، انجام دادهام، اما اجرای این مسابقه به عنوان اولین تجربه در فضای رقابتی برایم بسیار متفاوت و خاص بود. مسابقه «نوآ»، که اولین برنامه در زمینه مد و پوشش در تاریخ تلویزیون محسوب میشود، برایم نقطه شروع خوبی بود.
تصویری که از این مسابقه در ذهن دارید چیست؟
در تولید این مسابقه، از نمونههای خارجی هم الگو گرفته شده است، اما آنچه ما در ذهن داشتیم، ساخت مسابقهای بود که کاملاً با فرهنگ ملی و پوشش اقوام ایرانی هماهنگ باشد. «نوآ» قصد دارد به نوعی به بانوان پیشنهاداتی درباره پوشش بدهد که با تأکید بر فرهنگ بومی و سنتی ایرانی، پوششهای فوقالعادهای باشد. رویکرد برنامه بر این است که نشان دهد هر فرد میتواند با نوع پوشش خود، فرهنگ شهر و منطقهاش را به نمایش بگذارد. به همین دلیل، یکی از مراحل مسابقه شامل توانایی دوخت لباسهای محلی است که نیازمند مهارت در انواع دوخت و دقت بالا است. در مرحله مقدماتی، شرکتکنندگان لباسهایی میدوزند که برگرفته از منطقه زندگیشان است یا با الهام از طبیعت و آدابورسوم استانشان، لباسهایی زیبا طراحی میکنند. این لباسها نشاندهنده فرهنگ ایران و منبع الهام آنها است، و نشان میدهد که هر لباس مخصوص کدام شهر است و چه مفهومی دارد.
نظرتان درباره اجرای برنامه چیست؟
اجرای من با روحیهام سازگار بود؛ میخواستم با رویکردی صمیمانه و مناسب، حواسم به شرکتکنندگان باشد و انگیزه لازم را در آنها ایجاد کنم. در طول اجرا، بیشتر به حال و هوای شرکتکنندگان توجه داشتم، با آنها شوخی میکردم تا استرس کمتری داشته باشند. سعی میکردم با همه دوستانه برخورد کنم، تا در صورت بروز اشتباه، بتوانم در کنارشان باشم و کمکشان کنم، بدون اینکه داور متوجه شود. در کل، هم گروه و هم من از اجرای این برنامه رضایت داشتیم و من فضای «نوآ» را دوست داشتم. با وجود اینکه کار سخت و نیازمند تخصص خاص بود، اما به خاطر علاقهام به حوزه مد و پوشش و همکاری گروه برنامهساز، توانستم اجرای قابل قبولی ارائه دهم.
ارتباطتان با شرکتکنندگان چگونه بود؟
شرکتکنندگان این مسابقه، افرادی با استعداد در خیاطی از شهرهای مختلف بودند که برای من بسیار محترم بودند. چون برای اولین بار مقابل دوربین قرار میگرفتند، کمی استرس داشتند. در فضای رقابتی، مجری نباید دخالت مستقیم در کمک به شرکتکنندهها داشته باشد، اما من سعی میکردم به عنوان یک خواهر کنارشان باشم و با گفتن جملات دلگرمکننده، به آنها قوت قلب بدهم.
مهمترین ویژگی این مسابقه را چه میدانید؟
این برنامه با دقت و ظرافت روی موضوعی نو در حوزه مد و لباس تمرکز کرده است. دنیای مد و لباس آنقدر جذاب است که هر فرد را کنجکاو میکند تا بهترین ظاهر و استایل را بر اساس لباسهایی که میپوشد، انتخاب کند. این مسابقه همزمان مخاطب را با دنیای جدیدی از مد و لباس مبتنی بر فرهنگ ایرانی آشنا میکند و هم به رونق فضای کسبوکار در این حوزه کمک مینماید. در نتیجه، چرخه اقتصادی در این صنعت برای کسانی که کمتر دیده شدهاند، فعالتر میشود.
آیا این برنامه به رونق کسبوکار خیاطان مستعد کمک میکند؟
قطعا. ما مسیر را برای این صنعت هموار کردهایم و میخواهیم خیاطان و صاحبان مزون در شهرهای مختلف، بهرهمند شوند. علاوه بر نمایش رقابت میان خیاطان ماهر و انگیزهبخشی برای جذب افراد جدید به این صنعت، تلاش کردیم تا کسبوکار خیاطان حرفهای که در برنامه حضور دارند، رونق یابد.
در مورد ارتباطتان با شرکتکنندگان چه نظری دارید؟
ما در این مسابقه، میزبان استعدادهای خیاطی از شهرهای مختلف بودیم. این خیاطان، با حضور در برنامه، قصد داشتند هم به کسبوکارشان رونق بدهند و هم خودشان را در این حوزه محک بزنند. برقراری ارتباط با آنها نیازمند ظرافت و دقت بود؛ باید به آنها آرامش و اعتمادبهنفس میدادم تا بهترین عملکرد را داشته باشند. بیشتر این خیاطها و طراحان در زمینه دوخت لباسهای سنتی و محلی حرفهای هستند و من از این رقابت لذت میبردم.