حاشیهها و قهر بازیگر اصلی، تغییر ناگهانی داستان سریال شغال
حواشی جنجالی سریال شغال؛ قهر بازیگر اصلی، تغییر ناگهانی داستان و احتمال مرگ سیاوش در قسمت بعدی
حواشی و قهر بازیگر اصلی سریال شغال، تغییر داستان و احتمال مرگ سیاوش در قسمت بعدی، تاثیر منفی بر جذابیت و روند داستان دارد.
در هفته گذشته، سریال «شغال» یکی از پرحاشیهترین برنامههای در حال پخش بود. قسمت بیستم این سریال جمعه پخش شد و چند روز قبل از آن، بیانیه تهیهکننده و پاسخهای بازیگر و واکنش مدیرعامل خانه سینما نسبت به مسائل مربوط به آن، باعث شد نام ساخته بهرنگ توفیقی بیشتر در رسانهها مطرح شود.
به گزارش آنا، داستان سریال «شغال» به اختلافات بین سجاد بابایی، بازیگر نقش سیاوش که یکی از شخصیتهای اصلی داستان است، و علی طلوعی، تهیهکننده سریال، مربوط میشود. از همان قسمت اول، توجه به عدم درج نام سجاد بابایی در تیتراژ جلب شد. در حالی که شخصیت سیاوش بخش مهمی از داستان را تشکیل میدهد و بیشتر درام حول رابطه او با آوا، شخصیت اصلی زن، میچرخد، نام سجاد بابایی در میان بازیگران نیست و تنها در انتهای تیتراژ ذکر شده است.
معمولاً بازیگرانی که آثارشان در شبکه نمایش خانگی یا سینما در حال پخش است، چند روز یا حتی مدام درباره آن اثر استوری یا پست میگذارند تا دیده شوند. اما سجاد بابایی، به خاطر این اختلافها و عدم ذکر نامش در تیتراژ، حتی یک استوری درباره این اثر در صفحه خود منتشر نکرد و در واقع آن را تحریم کرد.
بازیگر و تهیهکننده درگیر گیس و گیسکشی شدند
در اواسط هفته گذشته، تهیهکننده سریال «شغال» با انتشار بیانیهای به واکنش نسبت به این موضوع پرداخت و با شادی فراوان، رأی هیئت داوری خانه سینما در خصوص شکایت خود از سجاد بابایی را اعلام کرد.
در بخشی از بیانیه، او ذکر کرد: «در تمامی موارد، حکم به نفع من صادر شد و نامبرده محکوم گردید. در تمامی بندهای مطرح شده، حکم نهایی بازیگر مذکور را به پرداخت مبالغ قابل توجهی محکوم کرد، تنها یک مورد، من را ملزم به پرداخت مبلغ کمی (حدود 60 میلیون تومان) نمود که پیشتر بر اساس قرارداد، پرداخت شده بود اما به دلیل مشکلات فنی بانکی بازگردانده شده بود.»
در ادامه، بیانیه به انتقاد از رسانههایی پرداخت که در این میان تنها یک طرفه قضاوت کرده و اغلب از سجاد بابایی حمایت کرده بودند، و خود را قربانی بیعدالتی برخی افراد معرفی کرد و پیروزی خود در این دادگاه حقوقی را اعلام نمود.
روز پس از انتشار این بیانیه، حواشی پیرامون آن به نشست خبری مدیرعامل خانه سینما کشیده شد. همایون اسعدیان ضمن انتقاد از رفتار تهیهکننده «شغال»، اظهار داشت: «قرار نیست هر کس در هیئت داوری رای مثبت گرفت، اینگونه واکنش نشان دهد. اقدام آقای طلوعی کاملاً غیرحرفهای و ناپسند بود. درباره همین سریال، پرونده دیگری وجود دارد که سجاد بابایی از ایشان شکایت کرده است، شاید در آن پرونده رای به نفع بازیگر باشد. کسی که در دادگاه برنده شده، مدالی نگرفته است؛ بنابراین مسائل هیئت داوری نباید به رسانهها کشیده شود.»
واکنش سوم، مطابق انتظار، از طرف سجاد بابایی بود. او در یادداشتی برای رسانهها نوشت: «من هرگز بیش از حق خود طلب نکردهام و پس از چند ماه، حقوق حقهام باعث شد وارد این ماجرا با سازنده «شغال» شوم. او با روایتی عجولانه تلاش کرد در تخریب من، اما من حیرتزده و سرگردانم که در فضای مجازی، فریاد میزنند که گویی من پول گرفتهام و ناحق عمل کردهام! در حالی که اکاذیب سازنده «شغال» صحیح است، اما سابقه من در هنر سینما نشان میدهد که هرگز نفروختم و نخریدم و با کمک خدا و مهر مردم، همینطور باقی خواهم ماند.»
این نامهنگاریها و گلایهها چند روز ادامه داشت و در شبکههای اجتماعی بحثهای زیادی درباره این موضوع صورت گرفت. این رویدادها در حالی رخ داد که سجاد بابایی هنوز در سریال حضور داشت و بیشتر مخاطبان «شغال» منتظر بودند ببینند چه مدت در این اثر باقی میماند و نحوه خروج او چگونه است.
قسمت بیستم و وداع ناگهانی با سجاد بابایی!
از همان ابتدای پخش سریال، شایعاتی در مورد نیمهتمام ماندن کار سجاد بابایی مطرح شد. با وجود اینکه بخش قابل توجهی از نقش او باقی مانده بود، اما او دیگر در روند فیلمبرداری حضور نداشت. این موضوع در قسمت بیستم سریال به وضوح مشخص شد؛ جایی که شخصیت «سیاوش» پس از خداحافظی با «آوا»، باید به قرار با عمو و برادر ناتنیاش میرفت و در آنجا با حقیقتی که از قسمت اول از او مخفی نگه داشته شده بود، روبهرو میشد. در این لحظه حساس، حضور سجاد بابایی در داستان کمرنگتر شد و در چند پلان کوتاه که او به محل قرار میرسید، تنها تصاویری از پشت سر یا از زاویه دید او نشان داده شد، بدون هیچ دیالوگی.
احتمالاً در قسمتهای بعدی، خبر مرگ سیاوش را خواهیم شنید؛ بنابراین، یکی از شخصیتهای اصلی داستان به دلیل اختلاف نظر بازیگر با کارگردان و قهر از ادامه قصه کنار میرود. سریال «شغال» از آثار قابلتوجه شبکه نمایش خانگی نیست و ضعفهای زیادی در ساخت و محتوا دارد که منتقدان، کارشناسان سینما و مخاطبان در شبکههای اجتماعی بارها به آن اشاره کردهاند. اما این حواشی نیز به کیفیت نسبتا ضعیف اثر آسیب میزند و باعث کاهش تاثیرگذاری آن میشود.
فرض کنید در یک فیلم یا سریال، رویدادی مهم اتفاق میافتد و یکی از شخصیتهای کلیدی قرار است تا پایان داستان از آن مطلع نباشد. در چنین وضعیتی، تماشاگران بیصبرانه منتظرند که آن شخصیت از راز اصلی داستان آگاه شود و واکنشی هیجانانگیز و جذاب نشان دهد. اما وقتی در مسیر روایت، ناگهان آن شخصیت حذف میشود یا بازیگر دیگری نقش او را بر عهده میگیرد، این تغییر ناگهانی لطمه بزرگی به کلیت اثر وارد میکند و تاثیرگذاری آن را کاهش میدهد. نتیجه این است که سریال دیگر نمیتواند حس تعلیق و هیجان مورد انتظار مخاطب را برآورده کند و به یک اثر ضعیف تبدیل میشود که در حفظ تنش و جذابیت کمکار است.
بر اساس اتفاقاتی که در قسمت بیستم «شغال» رخ داد، دیگر قرار نیست سیاوش را ببینیم و داستان با حضور سایر شخصیتها ادامه مییابد. اینکه کارگردان چگونه این تغییر را مدیریت کرده است، موضوعی است که باید در قسمتهای آینده مشخص شود. پلانهای اولیهای که بدون حضور بابایی ضبط شدند، نتوانستند رضایت مخاطب را جلب کنند. حال باید دید مسیر کلی داستان درباره سیاوش، آوا، آزاد و کامیار چگونه پیش میرود و داستان چه سرانجامی پیدا میکند.