تصاویر نوستالژیک لاله اسکندری و ترلان پروانه در حیاط سنتی ایرانی
تصاویر جدید لاله اسکندری و ترلان پروانه در حیاط سنتی «بامداد خمار»؛ نوستالژیا، آرامش و آرزوی بازگشت به معماری اصیل ایرانی
تصاویر لاله اسکندری و ترلان پروانه در حیاط سنتی «بامداد خمار»، نوستالژیا و آرزوی بازگشت به معماری ایرانی اصیل را زنده میکند.
سریال بامداد خمار جدیدترین اثر نرگس آبیار است که با استقبال چشمگیر مخاطبان شبکه نمایش خانگی روبرو شده است. این سریال پر ستاره داستان عشق میان دختر و پسری را بازگو میکند که مسیر زندگیشان با چالشهایی مواجه میشود.

مدتی پیش، لاله اسکندری و ترلان پروانه تصویر جدیدی از خودشان منتشر کردند؛ عکسی که دقیقا در یکی از لوکیشنهای اصلی سریال «بامداد خمار» گرفته شده بود. آنها روی تاب فلزی نشسته بودند، هرچند کاش چوبی بود تا حال و هوای آن زمان را بهتر منتقل میکرد. این تصویر در حیاطی اصیل ایرانی گرفته شده بود؛ حیاطی با دیوارهای آجری، طاقچههای سنتی و گل و گیاهانی که بخش زیادی از فضای خانه را پر کرده بودند. این عکس، حس و حال گرم و آرامبخش آن سریال را برای مخاطبان زنده میکرد.

در معماری سنتی ایرانی، حیاط مرکز و محور اصلی خانه بود. فضایی برای استراحت، گفتگو، خنک شدن در روزهای گرم تابستان، بازی کودکان، نوشیدن چای در عصرگاه و احساس آرامش بینظیر زیر سایه درختان. در خانههای قدیمی، حیاط بهعنوان عنصر اصلی طراحی قرار داشت تا نور، هوا، آب و زندگی در آن جریان داشته باشد. حوض وسط حیاط نه تنها زیبایی بخش بود، بلکه نقش مهمی در تلطیف هوای محیط داشت و حضور گیاهان، روح و جان خانه را زنده نگه میداشت.
بازدید مجدد از تصاویری که چنین حیاطهایی را نشان میدهد، احساس گرمی در دل انسان برمیانگیزد و تنها یک حس را زنده میکند: آرزو میکردم هنوز هم در اکثر خانهها این حیاطهای پرنشاط و آرامبخش وجود داشتند. کاش معماری ما بار دیگر به همان اصالت و روحیهای بازمیگشت که در فیلم «بامداد خمار» دیده میشود؛ جایی که خانه نه تنها یک آپارتمان سرد، بلکه پناهگاهی گرم و دلنشین است.