کد خبر: 59460

دکورهای فضایی و دهه شصتی در فیلم قیف: طراحی نوآورانه

دکوراسیون خانه‌های فضایی در فیلم قیف؛ طراحی نوآورانه با الهام از معماری دهه شصت و فضاهای لوکس ایرانی

کشف دکوراسیون خانه‌های فضایی در فیلم قیف؛ طراحی نوآورانه با الهام از معماری دهه شصت و فضاهای لوکس ایرانی.

دکوراسیون خانه‌های فضایی در فیلم قیف؛ طراحی نوآورانه با الهام از معماری دهه شصت و فضاهای لوکس ایرانی

فیلم سینمایی «قیف» داستانی عاشقانه است که بین چند انسان و موجودات غیرانسان در جریان است و همواره در معرض خطر قرار دارند. در خلال این روایت، نقدی اجتماعی نیز مطرح می‌شود. نام «قیف» مخفف نام شخصیت اصلی، رضا عطاران است، فردی که از سیاره‌ای به نام هیرکانی به زمین آمده و دلباخته شده است. او در مراسم عقد شرکت می‌کند، اما به زودی درگیر دشمنان قبیله خود، هیرکینی‌ها، می‌شود و در آستانه تبدیل شدن به یک گربه قرار می‌گیرد.

امروز در به بررسی معماری و دکوراسیون چند صحنه از فیلم قیف می‌پردازیم.

خلاقیتی بی‌نظیر در کنار سادگی کامل

این تصویر ظاهراً مربوط به سیاره هیرکانی است. امیرملک پور و محمد شهریاری با بهره‌گیری خلاقانه از رنگ‌های سفید و طرح‌های غیرمعمول، حتی با استفاده از یک قیف ساده که در نگاه اول نماد تعجب بزرگی به نظر می‌رسد، توجه همه را جلب کردند و احساس غریبگی و دیگرگونی یک سیاره متفاوت را در بیننده برانگیختند.

خانه‌ای متعلق به دهه شصتی، همواره در فیلم‌های عطاران حضور دارد.

آیا آن روزها را به یاد دارید؟ کاشی‌های لوزی شکل در حمام و سرویس‌بهداشتی که اغلب در رنگ‌های آبی و سبز بودند. دیوارهای آجر سه سانتی‌متری، بالکن‌های وسیع و گسترده، همه و همه حس و حال دهه شصت و خانه‌های قدیمی را به بیننده منتقل می‌کنند.

صحنه‌ای لوکس و مجلل در فیلم، سیاره هیرکانی

این دکور ممکن است بیشتر به سبک لوکس و لاکچری شباهت داشته باشد، یا شاید هم طراح صحنه با هدف خلق فضایی در سبک گوتیک، این صندلی‌های بلند و پرجزئیات را انتخاب کرده است. اما بیشترین توجه را رنگ طلایی جلب می‌کند و با توجه به ستون بلند پشت سر عطاران، به نظر می‌رسد این صحنه در یک قصر مجلل و باشکوه ساخته شده است.

صحنه حمام، تصویری که باعث شهرت قیف شد.

طرح ساخت حمام‌ها معمولاً شامل چهارایوانی و گنبد مرکزی بود. این نوع بناها به دلیل بسته بودن محیط داخلی‌شان، ارتباط کمی با فضای بیرونی داشتند، بنابراین عوامل طبیعی مانند باد، آفتاب و شرایط جغرافیایی تأثیر چندانی در شکل‌گیری و طراحی فضاهای داخلی آن‌ها نداشتند. در ساخت این حمام‌ها، الگوهای نسبتاً مشابهی به کار می‌رفت. شاید به همین دلیل است که به دلیل شباهت‌های معماری، افرادی که در دهه 50 و 60 متولد شده‌اند، هنگام دیدن این تصاویر، بیشتر جذب تماشای این فیلم می‌شوند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار