بازگشتی به دکوراسیون لوکس خانههای قدیمی در فیلم «سازش»
دکوراسیون لوکس خانههای قدیمی در فیلم «سازش»: بازگشتی به دنیای آرزوهای گذشته و تبدیل بهروز وثوقی به آقای دکتر
بازگشتی به دکوراسیون لوکس خانههای قدیمی در فیلم «سازش»: نماد ثروت، خاطرات گذشته و معماری داخلی دهههای قبل را کشف کنید.
امروز در به سراغ یکی از نوستالژیکترین فیلمهای سینمای ایران رفتهایم؛ فیلم سازش. داستان فیلم با همه تلخیها و پیچیدگیهایش، در لوکیشنهایی روایت میشود که هنوز هم دکور و جزئیاتشان برای اهل هنر و معماری جذاب است.
جواد جوان و خوشمشرب، پس از علاقهمند شدن به دختری به نام بتول، با مشکل بیماری مادرش روبهرو میشود. برای تأمین هزینههای درمان مادر، قصد دزدی از خانه زنی به نام زیبا را دارد. اما در آنجا متوجه رابطه بین زیبا و مردی به نام خلایق میشود، که رئیس محله است. جواد تصمیم میگیرد به جای سرقت، از خلایق اخاذی کند. روز بعد، به خانه خلایق میرود و درخواست خود را مطرح میکند. خلایق که بدهی زیادی به همسرش دارد، مجبور میشود باج بدهد. در نهایت، جواد به مقام رئیس انجمن محله میرسد و از فکر بتول، که نامزدش بود، غافل میشود.

خانههای فیلم «سازش» تصویری از لوکس بودن در دهههای گذشته را نشان میدهند. کاغذدیواریهای طرحدار، مبلمان کلاسیک با چوبهای براق، آباژورهای بزرگ و پردههای سنگین مخملی، جزئیاتی هستند که در آن زمان نماد ثروت و موقعیت اجتماعی محسوب میشدند. حتی نحوه چیدمان مبلمان در فضاهای پذیرایی با دقت و وسواس انجام شده است، که به خوبی با داستان و شخصیتهای فیلم هماهنگ است.

بازنگری در «سازش» تنها تماشای یک روایت اجتماعی نیست، بلکه فرصتی است برای بازگشت به گذشته و لمس معماری داخلی خانههایی که روزگاری نماد لوکس بودن به حساب میآمدند. خانههایی که با دیوارهای کاغذدیواریهای گلدار، میزهای بزرگ و لوسترهای کریستالی، تصویری از آرزوهای نسلهای قبل را به تصویر کشیدهاند.

