کد خبر: 58906

تحلیل منتقد: «بامداد خمار» بهتر از «سووشون» در جذب مخاطب

تحلیل منتقد سینما: «بامداد خمار» موفق‌تر از «سووشون» و آینده‌ای پرچالش برای شخصیت محبوبه

تحلیل منتقد سینما: «بامداد خمار» اثر موفق‌تر، جذاب‌تر و قابل‌پذیرش‌تر نسبت به «سووشون»، با تمرکز بر سنت‌ها، روابط و شخصیت محبوبه در سریال.

تحلیل منتقد سینما: «بامداد خمار» موفق‌تر از «سووشون» و آینده‌ای پرچالش برای شخصیت محبوبه

این منتقد سینما معتقد است که این مجموعه قطعاً در مقایسه با «سووشون» اثر بهتری است. وی به نمونه‌ای از تفاوت‌ها اشاره کرد و گفت که در حرکت دوربین، که در «سووشون» آزاردهنده بود، در اینجا این حرکت‌ها اصلاح شده است. با این حال، او تصریح کرد که در برخی موارد همچنان حرکات اضافی مشاهده می‌شود.

در ادامه، این منتقد درباره رمان عامه‌پسند «بامداد خمار» اظهار نظر کرد و افزود که هرچند این رمان در زمان انتشار فروش قابل توجهی داشت، اما از نظر سطح ادبی چندان برجسته نیست. با این حال، او بیان کرد که سریال توانسته است هویت تازه و ارتقایافته‌ای به آن ببخشد. او بر این باور است که سریال در مقایسه با رمان، بهتر عمل کرده و دارای هوشمندی‌هایی است، از جمله در نمایش سنت‌ها، آداب و رسوم مردمی و جمع‌های داخلی زنان در آن دوران، که این موارد را به خوبی به تصویر می‌کشد؛ لحظاتی که جای آن‌ها در روایت‌های تاریخی ما خالی است.

شرکا در این پروژه همچنین استقبال بیشتر مخاطبان از «بامداد خمار» نسبت به «سووشون» را قابل توجه دانستند و گفتند گویی این مجموعه برای مردم راحت‌تر قابل پذیرش بوده است.

در پایان، او بخشی از دلایل کم‌توجهی به «سووشون» را مربوط به زمان پخش آن دانست و توضیح داد که این سریال ابتدا توقیف شد و پس از قسمت اول، پخش آن متوقف گردید و مجدداً هم‌زمان با وقوع جنگ ۱۲ روزه، ادامه پیدا کرد.

شرکا افزود: تعداد قابل توجهی از مخاطبان تنها قسمت‌های اولیه سووشون را دیده‌اند و ادامه نداده‌اند، در حالی‌که هر چه سریال پیشرفت می‌کند، جذابیت آن بیشتر می‌شود. قسمت‌های سیزدهم و چهاردهم به ویژه، ریتم بهتری پیدا کرده بودند، اما چند قسمت ابتدایی کمی کش‌دار و خسته‌کننده بودند که این موضوع باعث شد برخی بینندگان تمایلی به ادامه نداشته باشند.

این منتقد با اشاره به تفاوت میان دو رمان، توضیح داد: سووشون یک رمان کلاسیک زنانه و از اولین آثار نویسنده زن ایرانی است، در حالی که بامداد خمار اثری عامه‌پسند است و محبوبیت بیشتری در میان عموم دارد؛ بنابراین، طبیعی است که داستان آن برای طیف وسیع‌تری جذاب باشد.

شرکا در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: این سریال کاملاً زنانه است و کیفیت بازیگری زنان در آن نسبت به مردان برتر است. لاله اسکندری در این سریال نقش قابل توجهی ایفا می‌کند که بسیار دیدنی و شخصیت‌پردازی قوی دارد. ترلان پروانه، که نقش‌های مهم کمتری داشته، در این مجموعه نقش اصلی بسیار مهمی بر عهده دارد. مرجانه گلچین، بهنوش بختیاری و بهناز جعفری نیز با وجود تغییر چهره، توانسته‌اند شخصیت‌های زن را با ویژگی‌های طبقاتی مختلف به خوبی نشان دهند.

در مورد نگرانی درباره ادامه سریال، او بیان کرد: تنها نگرانی من درباره ادامه داستان این است که شخصیت محبوبه تا کنون دختری متجدد است که در مقابل خانواده‌اش می‌ایستد و برای رسیدن به عشقش تلاش می‌کند. اما بامداد خمار اساساً داستانی عبرت‌آموز است و در ادامه، شخصیت اصلی دچار پشیمانی و سختی می‌شود. برای مخاطبانی که جسارت محبوبه را تحسین می‌کنند، تکرار روایت دختر آسیب‌دیده و پشیمان ممکن است جذاب نباشد.

شرکا ابراز امیدواری کرد که آبیار در ادامه سریال نسبت به کتاب، تغییراتی ایجاد کرده باشد و افزود: اگر قرار باشد مجدداً با تصویری از دختری روبه‌رو شویم که تصمیم نادرستی می‌گیرد و بر اثر آن دچار بدبختی می‌شود، این روایت ممکن است تکراری و خسته‌کننده باشد.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار