کد خبر: 58169

درگذشت مارتین پار، عکاس زنده‌دل و حقیقت‌گو

درگذشت غول عکاسی بریتانیا، مارتین پار، روایتگر زندگی روزمره با رنگ‌های زنده

درگذشت مارتین پار، عکاس بریتانیایی با تصاویر رنگارنگ زندگی روزمره، نماد شوخ‌طبعی و حقیقت‌گویی، در ۷۳ سالگی.

درگذشت غول عکاسی بریتانیا، مارتین پار، روایتگر زندگی روزمره با رنگ‌های زنده

براساس گزارش بی‌بی‌سی، بنیاد مارتین پار اعلام کرد که این عکاس روز شنبه، ۶ دسامبر، در خانه‌اش در بریستول درگذشت.

در بیانیه این بنیاد آمده است که «جای او بسیار خالی خواهد بود» و خانواده‌اش خواستار حفظ حریم خصوصی شده‌اند.

پار، عکاس مستند، از اوایل دهه ۱۹۸۰ با مجموعه «آخرین تفریحگاه» که درباره تعطیلات خانواده‌های طبقه کارگر در نیو برایتون در مرزی‌ساید بود، به شهرت رسید.

آثار او به خاطر ثبت جزئی‌ترین لحظات زندگی روزمره شناخته می‌شدند؛ عکس‌هایی که هم سرگرم‌کننده و پر از طنز بودند و هم بحث‌برانگیز.

در سال ۲۰۲۰، او در مصاحبه‌ای با نشریه The Architectural Review اعلام کرد: «من عکس‌های جدی می‌گیرم که در ظاهر ممکن است سرگرم‌کننده به نظر برسند. هدف من این است که هر جا به حقیقتی جهانی برسم، آن را به تصویر بکشم. حقیقت نسبی است، اما من جهان را همان‌طور که دیده‌ام ثبت می‌کنم.»

طی بیش از پنج دهه، پار با نگاهی ظاهراً آرام اما سرشار از شوخ‌طبعی و همدلی، زندگی آرام و گاه مضحک در کشورش را به تصویر کشید؛ از شهرهای ساحلی متروک گرفته تا جشنواره‌های روستایی و مراکز خرید مدرن.

او به خاطر بهره‌گیری از رنگ‌های اشباع‌شده که یادآور کارت‌پستال‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی بودند، شهرت داشت.

عکس‌های او در نیو برایتون قصد داشتند لحظه‌ای از زمان را ثبت و تصورات مردم درباره طبقات اجتماعی را به چالش بکشند.

این مجموعه، بهترین و بدترین روزهای مردم در ساحل را نشان می‌داد؛ از گردشگرانی که در کنار زباله‌ها پیک‌نیک می‌کردند تا امکانات فرسوده‌ای که در آن زمان در این شهر ساحلی دیده می‌شد.

با این حال، همان عکس‌های ساحلی معروف او جنجال‌های زیادی برانگیختند؛ جنجالی که او در سال جاری و قبل از اکران فیلمی درباره زندگی‌اش، به آن اشاره کرد.

پار که در آن زمان ۷۲ سال داشت، گفت: «مردم لندن و جنوب‌شرق اصلاً نمی‌دانستند که شهرهای شمال چه شکلی هستند. زباله‌ها واقعاً زیاد بود، اما آنها به چنین صحنه‌هایی عادت نداشتند، و به نظر می‌رسید که تقصیر من است که آن‌جا این‌قدر به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسید.»

ماه گذشته، او در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه AFP هشدار داد که جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوعی از طنز و کنایه است که در عکس‌های او دیده می‌شود.

او اظهار داشت: «وضعیتی که ما در آن قرار داریم، بسیار نگران‌کننده است. همه‌مان بیش از حد ثروتمند شده‌ایم و در حال مصرف بی‌رویه منابع جهان هستیم، و این روند قابل ادامه نیست. این وضعیت پایدار نخواهد ماند.»

دایان اسمیت، عکاس و سردبیر نشریه عکاسی بریتانیا، در پیامی در اینستاگرام، پار را «غولی در عکاسی پس از جنگ» توصیف کرد.

او گفت: «مردی شوخ‌طبع و همیشه آماده گفتگو بود، به‌ویژه اگر زود صبح تماس می‌گرفتید. او بی‌پرده و صادق بود و در کار خود بسیار جدی عمل می‌کرد. او بسیار سخت‌کوش بود و در این راه به دیگران نیز کمک می‌کرد. زندگی‌اش واقعاً پر از معنا و پربار بود.»

جاناتان استیونسن، که در طول سال‌ها در پروژه‌های هنری و طراحی با پار همکاری داشت، به بی‌بی‌سی گفت که پار در حین تماشای مسابقه فوتبال، آرام از دنیا رفت و او را «دوستی وفادار و محکم» نامید.

او افزود: «ارتباط با نگاه و ذهن مارتین، همیشه یک امتیاز بزرگ و منبع الهام بود. اشتیاق مارتین به زندگی روزمره، مسحورکننده و تأثیرگذار بود.»

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار