تغییر استایل ترانه علیدوستی از گذشته تا امروز: تحلیل و جزییات
"تحول استایل ترانه علیدوستی از گذشته تا امروز + عکسهای فوقخاص و تحلیل کامل"
تحول استایل ترانه علیدوستی از سادگی و جذابیت دهه گذشته تا تغییرات اخیر نشانگر توازن بین راحتی، مد و شخصیت او است؛ او همچنان نماد ظرافت و اصالت در دنیای هنر ایران است.

حدود دو سال پیش، ترانه علیدوستی تصویری در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که مربوط به دوران ۱۸ سالگیاش و حضور در جشنواره لوکارنو بود. در آن زمان، او به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران این جشنواره حضور داشت، که شامل امیرخان، جعفر پناهی و بلاتار بودند. او در آن جشنواره برای بازی در فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» جایزه دریافت کرد.
او در این رویداد، یک مانتو فیت کرم نباتی و روسری مشکی بر سر داشت که ظاهر ساده و در عین حال جذابی برایش رقم زده بود. از همان ابتدا، سادگی و ظرافت در استایل این بازیگر توانمند مشهود بوده و تاکنون نیز حفظ شده است. به مناسبت تولد ترانه علیدوستی، نگاهی به مسیر تغییرات سبک و استایل او از گذشته تا کنون انداختهایم.
سبک آرام، سبک ترانه
ترانه علیدوستی همواره در هر لباسی که میپوشد، استایلی راحت، شیک و ساده را حفظ میکند. در مراسم فتوکال فیلم «فروشنده»، یکی از بهترین و زیباترین استایلهای او تاکنون، از کت و شلواری نیمهرسمی با طراحی نگار نعمتی بهرهمند شده است که با یک شال سبز ساده تکمیل شده است. او این ترکیب را با صندلهای پاشنهدار کرم رنگ به پایان رسانده است. کت بلند سفید تکدگمه او با شلوار پیلیدار، حالتی نیمهکژوال دارد، اما گردنبند ظریف بلند و موهای حالتداده شدهاش که در یک طرف صورتش ریخته، همراه با صندلهای زیبا، ظاهری ظریف و زنانه برای او رقم زده است.
به نظر میرسد ترانه علیدوستی علاقهمند به استفاده از ترکیب رنگهای سفید و مشکی در لباسهایش است. در مراسم اکران خصوصی فیلم «اژدها وارد میشود»، او یک مانتوی سفید بر تن داشت و بقیه اجزای پوشش خود را به رنگ سیاه انتخاب کرده بود. همچنین، کیف دستی او نیز رنگ روشنی داشت که با مانتویش همخوانی داشت.
آواز سیاه و سفید
در جشنواره فیلم ویتنام، ترانه با لباسی که شبیه به یک مانتوی مخمل مشکی با آستینهای سفید و مشکی بود، ظاهر شد. این انتخاب نشاندهنده تمایل او به استفاده از ترکیب رنگهای سیاه و سفید است.
ترانه در طول دو دوره حضور خود در جشنواره کن، دو لباس با ترکیب رنگی مشکی و سفید بر تن داشت. یکی از این لباسها در جشنواره کن سال 2016 دیده شد. او پیراهنی مشکی با آستین سه ربع و یقه ایستاده پوشیده بود که در قسمت بالایی آن از پارچهای ترکیبی از رنگهای سیاه و سفید استفاده شده بود.
ترانه علیدوستی و گروه علاقهمندان به کت چرم
ترانه علیدوستی یکی از بازیگران پرکار است که علاقه خاصی به کت چرم دارد. او در مراسم اکران فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و همچنین در نمایش خصوصی فیلم «صفر تا سکو» ساخته سحر مصیبی، همگی با پوشیدن کت چرم ظاهر شده بود.
ترانه علیدوستی یکی از معدود بازیگران زن است که به ندرت از آرایشهای پررنگ استفاده میکند و اغلب ترجیح میدهد ظاهری ملایم و طبیعی داشته باشد. با این حال، در اولین حضورش در جشنواره کن سال گذشته، چشمهایش با آرایش اسموکی تند و جذابی آراسته شده بود که توجه همه را جلب میکرد. البته، این نوع آرایش و شدت آن با رنگ لباسش هماهنگ و متناسب بود.
ترانهای جذاب با لباس کت و شلوار راهراه
ترانه علیدوستی چند ماه پیش در جشنواره فیلم سانتا باربارا در آمریکا حضور یافت تا در فیلم «اورکا» بازی کند. در این رویداد، او استایلهای متفاوت و قابل توجهی را به نمایش گذاشت که توجه کاربران فضای مجازی را جلب کرد. ترانه در این جشنواره از ترکیب شلوار با دیگر آیتمها، هم در استایلهای کژوال و هم در استایلهای کلاسیک، بهره برده بود.
ترانه و اولویت آن بر شلوار نسبت به دامن و پیراهن است.
در مجموع، به نظر میرسد او ترجیح میدهد شلوار را بر دامن ترجیح دهد. برای مثال، در این جشنواره در توکیو، با آن استایل ظریف و جذابی که دارد و میدرخشد، شاید دامن میتوانست ظاهر رسمیتری برای او رقم بزند؛ اما او شلوار را برگزیده است.
در استایل کلاسیک، ترانه با کت و شلوار راهراه و بلوز سفید با یقه ایستاده و سرآستینهای گلدوزی شده ظاهر جذابی داشت. در ظاهر کژوال، او با کت طرحدار براق، رنگ موها و گوشوارهها هماهنگی خاصی برقرار کرده بود.
ترانه حمید با آیتمهایی نامتعادل و لبخندهای بازنشدنی
ترانه در مراسم اکران مردمی فیلم مستند «سمفونی حمید» همراه با پدرش حضور یافت و مجدداً ثابت کرد که ترجیح میدهد شلوار بپوشد تا دامن.
در حالی که استایل ترانه در این رویداد، با وجود مناسب بودن هر کدام از آیتمها، به نظر نامتعادل میرسید و نویسندگان حوزه مد و فشن از آن استقبال نکردند، مجموعه عکسهای مربوط به این رویداد ترانه را خوشحال و لبخند بر لب نشان میدهد و رابطه مثبت او با پدرش را به خوبی نشان میدهد.
ترانهای از سال ۲۰۲۲
در مورد جشنوارهها، آداب و رسوم خاصی در زمینه لباس پوشیدن وجود دارد که باید رعایت شود. به طور خلاصه، به جز مراسم فتوکال که در آن عکاسان خبری و مجلات دعوت میشوند تا عکس بگیرند و عوامل فیلم در محلهای مخصوص قرار میگیرند و برای عکاسان ژست میگیرند، در سایر موارد شرکتکنندگان و حاضرین باید لباس رسمی بر تن کنند. خانمها باید کفش پاشنه بلند بپوشند، و آقایان نیز باید کت و شلوار مشکی همراه با کراوات یا پاپیون بپوشند.
با اینکه گاهی اوقات این مقررات نادیده گرفته شده و افراد توانستهاند وارد جشنواره شوند، در بسیاری موارد دیگر، حتی افراد مشهور نیز به دلیل عدم رعایت قوانین، از ورود منع شدهاند. برای نمونه، آقای کیارستمی زمانی که جایزه نخل طلای کن را برای فیلم «طعم گیلاس» دریافت کرد، نه پاپیون داشت و نه کراوات بر تن کرده بود.
نمایشگاه اصلی جشنواره
به طور حتم، جشنوارهها نقش ویترین را دارند و اهمیت این ویترین به قدری است که در کنار تماشای فیلمها، به اندازه آنها مورد توجه قرار میگیرد. ماهها و حتی سالها صرف بررسی لباسها، جواهرات و جزئیات دیگر افراد حاضر در این رویداد میشود. با ظهور اینستاگرام، این موضوع نه تنها صدها بلکه هزاران برابر بیشتر مورد بحث قرار میگیرد و توجهها را جلب میکند.
ای ترانه، کجایی؟
تصور کنید یک ستاره محبوب مانند ترانه، که اغلب تیپ و استایلاش مورد پسند بسیاری قرار میگرفت، با لباسهایی که شاید از نظر ما چندان جذاب نباشد—چون خودش با آنها راحت بوده—پس از سالها روی فرش قرمز ظاهر میشود.
ترانه، هنرمندی که او را از ۱۵ سالگی و با فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» میشناسیم، اکنون در سن ۳۸ سالگی است و همانند بسیاری از ما، پس از دوران کرونا دچار افزایش وزن شده است.
در مراسم اصلی فرش قرمز، او پیراهنی پوشیده بود که قسمت بالای تنهاش طوسی-آبی و پایینتنهاش پفکی و مشکی بود، و سربندی تخت و تزئین شده بر سر داشت.
این لباس توسط ثریا تفضلی، مؤسس برند Thesorayahouse، طراحی شده است. این طراح جوان اگر صفحه اینستاگرامش را بررسی کنید، حتی یک مدل از این لباس را نمیبینید و این طراحی کاملاً متفاوت با سایر آثار او است.
لاین اصلی کار او شامل کمربندهای کرستدوزی شده و چرم، کت، اورال، شلوار کمربلند و مواردی از این قبیل است که در آنها بسیار موفق عمل کرده است. اما جای سوال است که چه چیزی او را ترغیب کرده تا چنین لباسی را طراحی کند، چرا که مشخص نیست. او تنها تصویر این لباس را در صفحهاش منتشر کرده است، که با واکنشهای منفی زیادی روبهرو شده است.
مشکل لباس ترانه چه چیزی بود؟
در ابتدا، باید گفت که مدلهای پفی و لباسهای دنبالهدار امسال در میان ستارههای سینمای خارجی بسیار محبوب شده بودند. ترانه نیز تاکنون طبق مد پیش رفته بود، اما رنگهای انتخابشده در کنار هم و جنس بالاتنه که نه تنها از پارچهای ضخیم و با طرحدار ساخته شده بود، ظاهر او را تغییر داد. این سبک، ترانه را از ظرافت قبلیاش دور کرد و وزن بیشتری نشان داد.
دامن چند لایه و حریر ترانه، اگر آن ژیپون بزرگ را نداشت، شاید بهتر در تناش جای میگرفت.
بدتر از همه اینکه حریر آن بسیار چروک شده بود و این وضعیت را بدتر کرده بود.
لباس دوم صورتی است اما چندان جالب نیست.
پس از برگزاری مراسم، هنوز نظرات منفی افراد خاموش نشده بود که ترانه در مراسم فتوکال با یک کت و شلوار صورتی و کفشهای نوک تیز ظاهر شد. کت و شلوار آزاد، که در قسمت سرشانهها کمی افتاده بود و قد بلند شلوار، بیشتر به نظر میرسید که از سایز نامناسب باشد تا اینکه به عنوان یک مدل مدرن تلقی شود.
او روسریاش را به گونهای بسته بود که صورتش را بزرگتر نشان میداد.
آیا ترانهی طبیعی و بیتزیین بهتر است؟
اما نکته دیگری که درباره ترانه باید ذکر کرد، آرایش او است. صورت او بدون آرایش بسیار زیباتر است و این موضوع بارها اثبات شده است. فقط کافی است نگاهی به عکسهای او بیندازید.
حالا این ترانهی ساده نه تنها آرایش یافته است، بلکه به سمت استایل اسموکی هم گرایش یافته است. اما این اسموکی، نه تمیز و با طراحی دقیق، بلکه کمی نامرتب و کمنظم به نظر میرسد.
آرایش چشم او به گونهای است که به نظر میرسد ریخته و نامرتب شده است. در مجموع، بسیاری از افراد از این ترانه محبوب رضایت نداشتند، اما در نهایت، تنها کسی که باید از ظاهر خود راضی باشد، خود ما هستیم. وضعیت فعلی ترانه چه وضعیتی دارد؟ هیچکس نمیداند.