کد خبر: 55033

قیمت‌های میلیونی مواد غذایی لوکس در شمال تهران؛ واقعیت یا تبلیغات؟

قیمت‌های میلیونی مواد غذایی لوکس در شمال تهران: واقعیت یا تبلیغات؟

قیمت‌های میلیونی مواد غذایی لوکس در شمال تهران؛ واقعیت یا تبلیغات؟ بررسی خواص، مصرف‌گرایی و تأثیرات فرهنگی در جامعه امروز

قیمت‌های میلیونی مواد غذایی لوکس در شمال تهران: واقعیت یا تبلیغات؟

یک کیلوگرم قارچ ترافل با خواص فوق‌العاده، به قیمت ۱۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین، پنیر الاغ با قیمت هر کیلوگرم ۲۵ میلیون تومان برای درمان بیماری‌ها در دسترس است. مرغوب‌ترین نوع گوشت جهان، گاو واگیو، هر کیلوگرم بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ یورو، معادل حدود ۳۵ میلیون تومان، قیمت دارد. این آگهی مربوط به فروش مواد غذایی با قیمت‌های میلیونی در یکی از فروشگاه‌های منطقه شمال تهران است.

خدیجه رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، روز گذشته بیان کرد که برخی غذاها به دلیل کمیابی، قیمت بالاتری دارند، اما این به معنای مغذی بودن آن‌ها نیست. در واقع، بسیاری از مواد مغذی‌ای که در این غذاها ذکر می‌شود، در مواد غذایی دیگر نیز یافت می‌شود. به عنوان مثال، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن که از خاویار تامین می‌شود، در ماهی قزل‌آلا نیز قابل دسترس است.

چند سال پیش، خبر انتشار بستنی با روکش طلا در برخی کافه‌های شمال تهران جنجال زیادی برانگیخت. این بستنی که قیمت آن میلیون‌ها تومان بود، برای تهیه‌اش از ۲ گرم و ۳۰ سوت طلای خوراکی استفاده می‌کردند و تنها افراد با توان مالی بالا توان خریدن آن را داشتند.

بر اساس نظر متخصص تغذیه، قارچ معمولی نیز همانند قارچ ترافل که قیمت آن به 15 میلیون تومان در هر کیلو می‌رسد، دارای خواص است. همچنین درباره گوشت گاو واگیو گفته شده است که حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است، هرچند باید توجه داشت که اسید چرب امگا 6 در بیشتر مواد غذایی یافت می‌شود.

مصرف‌گرایی به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه پس از جنگ جهانی دوم رواج یافته است. این روند، در کنار توسعه الگوی مصرف کالاهای لوکس، آسیب‌های فرهنگی متعددی به همراه داشته است.

مهدی مسلمی‌فر، مشاور و روان‌شناس، معتقد است طبیعی است که افراد ثروتمند تمایل داشته باشند گران‌ترین و خاص‌ترین مواد غذایی را تهیه کنند، زیرا این روند در جامعه طبیعی است و همیشه کالاهایی وجود دارند که تنها قشر خاصی توانایی خرید آن‌ها را دارند.

در مقابل، روان‌شناس علیرضا موفق بیان می‌کند که مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس بیشتر از آن که به خواص تغذیه‌ای اهمیت دهند، این کالاها را ابزاری برای ابراز وجود، خودنمایی و نشان دادن ثروت می‌دانند و برایشان اهمیت چندانی ندارد که این محصولات چه خواص تغذیه‌ای دارند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار