کد خبر: 5126

برد پیت، سفیر جدید فرمول یک؛ آمریکا را با استایل خود فتح کرد!

برد پیت در فیلم جدید «فرمولا وان» نماد گسترش این ورزش در آمریکا شده و محبوبیت فرمول یک با ۵۲ میلیون هوادار به اوج رسیده است.

برد پیت، سفیر جدید فرمول یک؛ آمریکا را با استایل خود فتح کرد!

برد پیت، سفیر تازه‌وارد فرمول یک، توانسته است مسابقات فرمولا وان آمریکا را تصاحب کند!

برد پیت، سفیر جدید فرمول یک؛ فرمولا وان آمریکا را فتح کرده است!

در آمریکا، گام بعدی در راه محبوبیت فرمول یک، فیلم جدیدی است با بازی برد پیت به نام «فرمولا وان»؛ داستان یک راننده بازنشسته و چالش‌های او در دنیای مسابقات.

جاناتان مک‌ایووی در مقاله‌ای جذاب، از اتفاقات مختلفی سخن می‌گوید؛ از مسابقه‌ای در پارکینگ هتلی در وگاس و اعتراض‌های خشمگینانه در ایندیاناپولیس، تا جذب ۵۲ میلیون تماشاگر در میامی، و چگونگی فتح آمریکا توسط فرمول یک پس از دهه‌ها تلاش بی‌وقفه.

پس از هفت دهه ناکامی، سرانجام فرمول یک در آمریکا جایگاه خود را تثبیت کرده است. در همین راستا، اعلام شد که میامی تا سال ۲۰۴۱ میزبان گرندپری خواهد بود، در حالی که لوئیس همیلتون در آن زمان ۵۶ ساله خواهد شد.

این تغییرات نشان‌دهنده تحول سرنوشت این ورزش در مقابل آن‌چه بیست سال پیش در ایندیاناپولیس رخ داد؛ مسابقه‌ای که باعث شد فرمول یک در آمریکا به شدت کاهش یابد. در سال ۲۰۰۵، تنها شش خودرو در مسابقه‌ای در پیست ایندیاناپولیس شرکت کردند، مسابقه‌ای که به‌دلیل فضای سرد و بی‌روح، برای آمریکایی‌ها چندان جذاب نبود و آخرین ضربه را بر پیکر این ورزش وارد کرد.

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: انگلیس و آمریکا، ملتی با زبان مشترک، اما جدا از هم. در یکی از آخر هفته‌های مسابقه، این فاصله به وضوح نمایان شد؛ روزنامه «ایندیاناپولیس استار» از مردم پرسید نخست‌وزیر بریتانیا کیست، و بیشتر پاسخ‌ها «آلبرت اینشتین» بود، نه «تونی بلر». این نشان‌دهنده فاصله فرهنگی و شناخت نادرست میان دو کشور است.

با وجود این، رابطه دیرینه‌ای بین آمریکا و فرمول یک وجود دارد؛ از سومین مسابقه تاریخ این رقابت‌ها در سال ۱۹۵۰ در ایندیاناپولیس، که با برنده‌ای آمریکایی، جانی پارسونز، رقم خورد. هرچند در طول سال‌ها، مسابقات متعددی در نقاط مختلف آمریکا برگزار شد، اما هیچ‌کدام نتوانستند جایگاه دائمی برای این ورزش در آمریکا پیدا کنند، تا آن‌که در دهه ۸۰ اولین تجربه‌های لاس‌وگاس و دیگر شهرها شکل گرفت.

فضای قبل از مسابقه در لاس‌وگاس بسیار هیجان‌انگیز بود؛ جان واتسون، راننده‌ای از ایرلند شمالی، می‌گوید:

«آن‌جا چیزی شبیه هیچ‌جا ندیده بودم؛ مرکز بزرگ تفریح برای بزرگ‌سالان، با هتل‌هایی پر از آینه و طراحی برای لذت و سرگرمی.»

اما مسابقه در پارکینگ برگزار شد، چون صاحبان کازینو و مافیا اجازه ندادند خیابان‌های اصلی وگاس بسته شود. در سال ۱۹۸۲، فرمول یک دوباره به این شهر بازگشت، اما باز هم به دلایل مختلف کنار رفت.

در ادامه، مسابقاتی در دیترویت، دالاس و فینیکس برگزار شد، اما پس از آن، در سال ۱۹۹۶، این مسابقات برای مدت نه‌ساله متوقف شدند. در سال ۲۰۰۰، اکلستون این رقابت‌ها را به ایندیاناپولیس بازگرداند، اما در سال ۲۰۰۵، بحران بزرگی رخ داد؛ پیچ‌های خطرناک و استفاده از تایرهای میشلن منجر به تصادف‌ها و توقف‌های مکرر شد. FIA، به رهبری مکس ماسلی، استفاده از تایرهای میشلن را ممنوع کرد و تیم‌ها به سمت تایرهای بریجستون رفتند، اما این مسابقه، نتیجه‌ای جز شکست و بی‌اعتمادی نداشت.

دو سال بعد، فرمول یک در ایندیاناپولیس دوباره برمی‌گردد، اما اعتماد مجدد برقرار نمی‌شود. پس از آن، پنج سال سکوت، تا اینکه در آستین، تگزاس، مسابقه‌ای موفق برگزار شد، هرچند شروع آن هم چالش‌هایی داشت.

در حال حاضر، فرمول یک در آمریکا تحت مدیریت اکلستون، به موفقیت‌های جدیدی دست یافته است؛ سریال «رانندگی برای بقا» که پادوَک را به ستاره‌ای جهانی تبدیل کرد، نقش مهمی در جذب مخاطبان جدید ایفا کرده است. اکنون، مردان، زنان، جوانان و نسل جدید، همگی به این ورزش علاقه‌مند شده‌اند.

میامی، نقطه عطف جدیدی است. لیبرتی مدیا تلاش کرد مسابقه‌ای دیگر در آمریکا برگزار کند، اما با مخالفت‌های محلی روبه‌رو شد. در نهایت، مسابقه در محلی نزدیک استادیوم هارد راک برگزار می‌شود، جایی که تیم دلفین‌ها بازی‌های سوپربول و مسابقات جام جهانی فوتبال را نیز میزبانی کرده است.

در سال اول، مشکلاتی وجود داشت، اما اکنون این مسابقه در خانه تیم میامی برگزار می‌شود و به یکی از رویدادهای مهم تبدیل شده است. تعداد هواداران فرمول یک در آمریکا به ۵۲ میلیون نفر رسیده است، که نیمی از آن‌ها در پنج سال اخیر جذب شده‌اند. بینندگان ESPN، از ۲۰۱۸ دوبرابر شده‌اند و کاربران یوتیوب آمریکایی بیشترین تماشاگران را دارند.

لاس‌وگاس امسال، سومین گرندپری متوالی خود را در بلوار اصلی برگزار می‌کند، هرچند برنامه‌ای برای گرندپری چهارم در آمریکا وجود ندارد. شهرهای بزرگی مانند نیویورک و لندن کنار گذاشته شده‌اند، و پروژه‌های دیگر مانند منهتن و لس‌آنجلس با موانع لجستیکی و محیط‌زیستی روبه‌رو هستند.

احتمالاً، بانکوک مقصد بعدی خواهد بود، در حالی که کره جنوبی نیز زمانی علاقه‌مند بود، اما بی‌ثباتی سیاسی، پروژه سئول را متوقف کرد.

در آینده، فیلمی با بازی برد پیت ساخته می‌شود که داستان راننده‌ای بازنشسته را روایت می‌کند. این فیلم، که ماه آینده در میدان تایمز نیویورک رونمایی می‌شود، نشان‌دهنده رشد روزافزون محبوبیت فرمول یک در آمریکا است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار