کد خبر: 47742

استندآپ کمدی در ایران؛ چالش‌ها و آینده‌ای روشن

چالش‌ها و آینده استندآپ کمدی در ایران؛ راهی برای خنداندن بدون مرزهای سانسور

بررسی چالش‌ها، آینده و راهکارهای توسعه استندآپ کمدی در ایران با تمرکز بر سانسور، تفاوت‌ها و فرصت‌های این هنر نوظهور.

چالش‌ها و آینده استندآپ کمدی در ایران؛ راهی برای خنداندن بدون مرزهای سانسور

فاطمه برزویی در مقاله‌ای به بررسی تاریخچه و وضعیت فعلی استندآپ کمدی در ایران و جهان می‌پردازد. او بیان می‌کند که این ژانر نمایشی، هرچند نسبتاً نوظهور است، اما قدمتی بیش از یک قرن دارد. بر اساس منابع قدیمی، واژه «استندآپ کمدی» را می‌توان تا بیش از صد سال پیش ردیابی کرد، هرچند در آن زمان، حتی در زادگاه اصلی آن، آمریکا، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت و هنوز هنر جدی محسوب نمی‌شد.

با گذر زمان، جهان تغییر کرد و استندآپ کمدی نیز همگام با این تغییرات توسعه یافت. امروزه، پس از نیم قرن، این هنر به یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه‌ای و صحنه‌ای تبدیل شده است. کمدین‌ها در کلاب‌های کوچک و سالن‌های بزرگ، با کمترین ابزار (کلام، بدن و نگاه) تاثیرگذاری زیادی بر مخاطب دارند و توانسته‌اند شهرت و درآمدهای قابل توجهی کسب کنند.

در ایران، این هنر در چند سال اخیر رشد تدریجی داشته و هنرمندانی مانند امیر کربلایی‌زاده نقش مهمی در معرفی و توسعه آن ایفا کرده‌اند. او که تجربه تئاتر دارد، با ترکیب بازیگری و کمدی، کارهای متمایزی ارائه می‌دهد و اخیراً نمایش «اتاق رختکن شماره ۱۶» را اجرا کرده است. این نمایش، پنجمین تجربه مونولوگ او است و چالش‌های زیادی در اجرا داشت، از جمله حفظ تمرکز و اتمسفر تنها در یک صحنه.

برزویی درباره ویژگی‌های اجرای موفق مونولوگ توضیح می‌دهد که باید داستان منسجم، تصویرسازی خوب و عناصر سرگرم‌کننده در آن رعایت شود تا تماشاگر تا پایان همراه باشد. او تفاوت‌های بین اجرای مونولوگ در تئاتر و استندآپ کمدی را هم تشریح می‌کند؛ در تئاتر، فضای مشخص و محدود است، اما در استندآپ، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با تماشاگر اهمیت دارد و اجرا باید متعادل و چندجانبه باشد.

در مورد روند رو به رشد مونولوگ در ایران، برزویی معتقد است که این اتفاق بیشتر به دلایل اقتصادی و چالش‌های تئاتر مربوط است و این فرم، به دلیل هزینه پایین‌تر نسبت به کارهای پرسوناژ، مورد توجه قرار گرفته است. او همچنین جایگاه استندآپ کمدی در ایران را رو به رشد می‌داند و می‌گوید این هنر روزبه‌روز اهمیت و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، هرچند چالش‌هایی مانند ممیزی، سلیقه مخاطب و نبود چارچوب روشن هنوز وجود دارد.

برزویی بر اهمیت شناخت جامعه و تحقیق قبل از اجرای استندآپ تاکید می‌کند تا شوخی‌ها سطحی و بی‌مزه نشوند و مرز میان طنز فاخر و شوخی سطحی حفظ شود. او از نسل جدید استندآپ‌کمدین‌ها نیز نام می‌برد و موفقیت شاگردان خود را نشان می‌دهد، در حالی که معتقد است سانسور و خودسانسوری بزرگ‌ترین چالش‌های این هنر در ایران هستند. او هشدار می‌دهد که نبود شناخت صحیح و فرهنگ «شوخی‌پذیری» در جامعه، می‌تواند منجر به مشکلات و تبعات منفی برای کمدین‌ها شود.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار