پایتخت ۷؛ از هزینه ۵۰ تومانی تا پخش با دلار ۱۰۰ تومانی، تولید فصل ۸ در راه آینده نزدیک
مدیر «پایتخت۷» اعلام کرد: هیچ دستمزد غیرمتعارفی در تولید این سریال پرداخت نشده است.

علیرضا نجفزاده درباره علت عدم سفر به تاجیکستان در مجموعه «پایتخت ۷» توضیح داد: در ابتدا قرار بود تیم ما به تاجیکستان سفر کند. ما سفر اولیهای به تاجیکستان داشتیم، اما در آنجا متوجه شدیم که باید از ترکمنستان عبور کنیم که شرایط خاصی دارد و این موضوع برای ما چالشبرانگیز بود. در ادامه، ترکمنستان حتی برای بازدید هم ویزا نداد.
وی افزود: ما مسیر هوایی ترکمنستان و ازبکستان را بررسی کردیم و مسیر زمینی را هم ارزیابی کردیم، اما عبور از مسیر زمینی ترکمنستان امکانپذیر نبود. پس از مشورت با دوستان در وزارت امور خارجه، متوجه شدیم که سفر به ترکمنستان غیرممکن است. بنابراین، تیم نویسنده مجبور شد داستان را طوری طراحی کند که بازیگران تاجیکی به ایران بیایند.
نجفزاده درباره هزینههای جابهجایی کمپر به تاجیکستان گفت: تلاش داشتیم کمپر را به صورت هوایی به تاجیکستان و ازبکستان ببریم و سکانسهای مربوط به ترکمنستان را در ایران فیلمبرداری کنیم. اما هواپیمایی که توانایی حمل کمپر با این ابعاد را داشت، تنها یک گزینه بود که هزینه آن بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دلار برآورد شد. ما باید کمپر را باز میکردیم، اما این کار در تاجیکستان بسیار دشوار بود و سر هم کردن مجدد آن هم مشکلساز میشد.
در مورد آمادهسازی کمپر ارسطو، نجفزاده گفت: انتخاب لوکیشن اصلی و آمادهسازی آن یکی از چالشهای بزرگ ما بود. تیم ما از گیلان تا گرگان و مازندران بازدید کرد تا لوکیشن مناسب پیدا کند. نکته دیگر، آمادهسازی کمپر بود؛ چنین کمپری در ایران وجود نداشت و بنابراین، از زمان شروع صحبت تا آمادهسازی آن حدود ۴ تا ۵ ماه طول کشید. طرح پراید پرنده نیز در ابتدا در نظر گرفته شده بود، هرچند در اجرای آن چالشهایی داشتیم، از تهیه خودرو تا شکلگیری ظاهر آن. تمامی طرحهای «پایتخت» بر اساس طراحی پیمان قانع انجام شده است.
نجفزاده تاکید کرد: محسن تنابنده در اجرا بسیار سختگیر است و جلب نظر او کار دشواری است. در نهایت، هر چیزی که جلوی دوربین رفته، مورد تایید ایشان قرار گرفته است.
در بخش دیگر، او درباره فعالیتهای همزمان در چهار استان گفت: یکی دیگر از چالشها، سکانس خرس بود. باید بپذیریم که در ایران تاکنون چنین حجم ویژوالی با حضور حیوانات اجرا نشده است و باید به شرایط محیطزیستی توجه میکردیم و خود را با آن تطبیق میدادیم. تیم «پایتخت» در این مدت در چهار استان تهران، مازندران، خراسان و اصفهان فعالیت داشت.
نجفزاده افزود: برای ویژوال خرس، هزینهای معادل ۱۲۰ هزار دلار برآورد شده بود، اما آقای ولیخانی با برآوردی بسیار مناسبتر این کار را انجام دادند.
وی تصریح کرد که «پایتخت ۷» هیچ برآورد خاص و ویژهای نسبت به دیگر آثار نداشته است. او تاکید کرد: «پایتخت» هرگز کمفروشی نکرده است. ما برآورد هزینهها را با دلار ۵۰ تومانی انجام دادیم، اما در زمان پخش، دلار به ۱۰۰ تومان رسیده بود. تنها حمایت سیمافیلم باعث شد پروژه به نتیجه برسد و پس از اتمام، تمامی هزینهها را مکتوب و تحویل این سازمان دادیم.