الگوریتم: ماموریت سایهها، شرطبندی و نفوذ اقتصادی
سریال «الگوریتم»: ماموریت غیرممکن ایرانی در دنیای سایهها، شرطبندیهای مخفی و نفوذ اقتصادی
سریال «الگوریتم» در دنیای سایهها، شرطبندیهای مخفی و نفوذ اقتصادی، داستانی پیچیده و هیجانانگیز در ژانر پلیسی و امنیتی.
فاطمه برزویی
سریال «الگوریتم» تلاشی است برای زنده کردن هیجان در تلویزیون، روایتگر شبکههای شرطبندی، نفوذ اقتصادی و بازی با سرنوشت در جهانی که خیر و شر به سادگی قابلتشخیص نیست. این اثر قصد دارد مخاطب را به دنیای سایهها و رازها بکشاند و او را درگیر معمایی پیچیده کند.
در شرایطی که تماشاگر ایرانی در میان مجموعههای خانوادگی، تاریخی یا طنز کمتر شاهد یک اثر پلیسی جدی در تلویزیون است، «الگوریتم» با هدف بازگرداندن هیجان، معما و فضای امنیتی به شبکه سه عرضه شده است. این سریال به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیهکنندگی ابوالفضل صفری از مهرماه پخش خود را آغاز کرده و پس از چند هفته، توانسته است مخاطب را به تدریج درگیر داستانهای پیچیدهاش کند.
داستان از جایی آغاز میشود که سرهنگ کارآگاه حبیب مستعدی متوجه فعالیتهای مشکوک در سایتهای شرطبندی و شبکههای مالی غیرقانونی میشود. او مامور زبدهای به نام سیاوش کیان را برای تشکیل گروه ویژه و پیگیری این پرونده منصوب میکند. در سوی دیگر، شخصیتی به نام سیمر در استانبول قرار دارد؛ مردی با شبکهای پیچیده از ارتباطات اقتصادی و نفوذ در داخل کشور. سیمر با فردی به نام مسعود در ارتباط است؛ مردی که ظاهراً ساده و بیخطر به نظر میرسد اما در واقع یکی از مهرههای کلیدی بازی است، همان «مهرهای که دیده نمیشود اما سرنوشت را رقم میزند»؛ جملهای که در تیزر تبلیغاتی سریال تکرار میشود و فلسفه آن را به خوبی نشان میدهد.
در ژانر پلیسی، همواره محبوبیت زیادی وجود داشته است. از داستانهای مربوط به کارتلهای مواد مخدر و قاچاق گرفته تا جرمهای فضای مجازی و معاملات دیجیتال، این ژانر همگام با تحولات روز پیش رفته است. «الگوریتم» در این مسیر قرار دارد؛ جایی میان پلیس سنتی و جرم مدرن. فیلمنامه سریال، که با همکاری آرش قادری و بیژن میرباقری نوشته شده، سعی دارد دنیای امروز را از دیدگاهی امنیتی بازنمایی کند، دنیایی که در آن جرم در قالب کد، عدد و حسابهای بانکی ظاهر میشود.
در بخش بازیگران، چهرههایی مانند مهدی زمینپرداز، پیام احمدینیا، محسن قصابیان، امیرکاوه آهنینجان، بهار قاسمی و سام نوری حضور دارند. در روزگاری که بسیاری از سریالها در مرز تکرار و کمرمقی حرکت میکنند، «الگوریتم» تلاش میکند ژانر پلیسی را با زبانی نو و همراستا با دغدغههای امنیتی و اجتماعی امروز زنده نگه دارد. خطر پیچیدگی بیش از حد و گمشدن در جزئیات فنی وجود دارد، اما اگر روایت بتواند تعادل میان هیجان و منطق را حفظ کند، میتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود.
این سریال درباره بازی در سایهها است؛ جایی که هیچکس کامل قهرمان نیست و خطوط میان خیر و شر به وضوح کشیده نشده است. هر مهره ممکن است در سکوت بازی را تغییر دهد، و همین ویژگی است که «الگوریتم» را در میان تولیدات تلویزیونی متمایز میکند. در جهانی که جرم دیگر تنها در خیابانها اتفاق نمیافتد و ممکن است پشت مانیتورها و در میان کدها پنهان باشد، «الگوریتم» تصویری روزآمد از واقعیتی ارائه میدهد که اکنون بخشی از زندگی روزمره ما شده است.
سام نوری درباره روزهای پرتنش و پرمشغله «الگوریتم» صحبت میکند.
گاهی اوقات، نقش تو را برمیگزینند.
او نقش کاراکتری را بازی میکند که مرزهای بین خیر و شر را محو میسازد؛ تجربهای که در پشت صحنه و دل بحران، به یکی از خاطرات فراموشنشدنیاش تبدیل شد.
سام نوری درباره تجربه متفاوتش در سریال «الگوریتم» صحبت میکند؛ نقش چندوجهی که در میان مرزهای روشن و تاریک حرکت میکند. او با وجود پیوستن دیرهنگام به گروه، توانست چهرهای نو از شخصیت خود خلق کند و با نگاهی دقیق، روایت بیژن میرباقری و خاطرات پشت صحنهای جذاب ارائه دهد.
در مورد مسیر ورودتان به این پروژه بگویید؛ چه چیزی باعث شد این نقش را برای بازی انتخاب کنید و وارد دنیای «الگوریتم» شوید؟
نقش بسیار جذابی بود و وقتی با آن مواجه شدم، احساس کردم با شخصیتی روبرو هستم که میتواند برای مخاطب نیز جالب باشد. البته چند ماه پس از شروع فیلمبرداری به پروژه پیوستم و این موضوع باعث شد کار برایم کمی متفاوت و حتی چالشبرانگیزتر شود، چون فضا و ریتم سریال قبلاً شکل گرفته بود. با این حال، از همان ابتدا، پیچیدگی شخصیت برایم جالب بود و سعی کردم لایههای پنهانش را کشف کنم.
آقای صفری، تهیهکننده پروژه، اعلام کردند که قرار است در فصل دوم سریال بیشتر از این شخصیت استفاده شود. به همین دلیل، نقش را با دقت بیشتری درک کردم تا اگر ادامه پیدا کند، آمادهتر باشم. شخصیت من یکی از معدود کاراکترهایی است که در فصل اول کشته نمیشود و در فصل دوم، ابعاد جدیدی از او دیده خواهد شد. البته این خبر هنوز رسماً اعلام نشده است، بنابراین فعلاً جزئیات بیشتری در این باره نمیگویم.
به نظر میرسد نقش چندلایه و خاصی داشتید. آیا چالشی در پذیرش یا بازی در این نقش وجود داشت؟
معمولاً نقشهای کاملاً منفی را چندان نمیپسندم، اما این شخصیت در محدوده خاکستری قرار داشت؛ نه کاملاً شر بود و نه کاملاً خوب. همین تعادل برایم بسیار جذاب بود. احساس میکردم باید مرز میان این دو حالت را پیدا و حفظ کنم، و همین موضوع به چالشی خاص و جالب تبدیل شد. از سوی دیگر، چون پخش سریال از شبکه سه قرار بود خیلی زود آغاز شود، فرصت زیادی برای آمادهسازی نداشتم و باید سریع خودم را با ریتم و حالوهوای گروه هماهنگ میکردم. با این حال، تجربهای بسیار ارزشمند و متفاوت برایم رقم خورد.
در جریان تولید سریال، حتماً رویدادهای جالبی رخ داده است.
در طول تولید «الگوریتم»، اتفاقات زیادی برایم رخ داد که بسیاری از آنها قابل بازگو نیست. یکی از خاطرات بهیادماندنیام مربوط به زمان فیلمبرداری در دوران جنگ دوازدهروزه است. با وجود شرایط سخت، روند فیلمبرداری متوقف نشد و تنها لوکیشن از تهران به شمال کشور منتقل شد تا کار ادامه یابد.
این موضوع برایم جالب بود، زیرا پروژه در چند کشور و با تیمهای مختلف در حال انجام بود، اما همه امور با نظم و سرعت قابل توجهی مدیریت میشد. کارگردان، آقای بیژن میرباقری، تسلط فوقالعادهای بر روند کار داشتند؛ بهطوری که باور کردنش سخت بود یک نفر بتواند همزمان بر تمام جزئیات نظارت کند، اما او این توانایی را داشت.
یک روز پس از اتمام یکی از سکانسها، هنگام تعویض لباس و گریم، کارگردان خواست بازگردم و پرسید چرا یک جمله کلیدی در سکانس قبلی گفته نشده است. من به خاطر نداشتم و او تأکید کرد آن جمله نقش مهمی در پیوند روایت با سکانس بعدی دارد. پس از بررسی فیلمنامه، متوجه شدیم آن جمله حیاتی بوده و باید در همان سکانس گفته میشد.
دقت و حافظه او واقعاً شگفتانگیز بود. با حضور بیش از صد نفر در صحنه، بهتنهایی مراقب تمام جزئیات بود؛ از بازیها گرفته تا کوچکترین نکات پیوستگی روایت. حتی در مواقعی که تأخیر من باعث تأخیر در سکانسها میشد، با تدبیر خود، همه بخشها را طوری مدیریت میکرد که خللی در روایت وارد نشود. این تجربه یکی از حرفهایترین و ماندگارترین لحظات کاری من بود.
به نظر شما، کار در فضای ژانر پلیسی-جنایی چه تفاوتهایی با سایر ژانرها دارد؟
از دید من، بازی در پروژهای با ژانر پلیسیـجنایی تفاوتهای قابلتوجهی با سایر ژانرها دارد؛ بهویژه در نظر گرفتن مخاطب اجتماعی و آگاه امروز. مخاطبان امروزی بسیار هوشمندند و اگر بخواهیم سریالی تولید کنیم که ذهنشان را درگیر کند و آنها را پای تلویزیون نگه دارد، باید با دقت و بهروز عمل کنیم.
در سریال «الگوریتم»، تلاش شده است تا رخدادهای روز و فناوریهای نوین بهگونهای نمایش داده شوند که هم واقعی و نزدیک به زندگی باشند و هم جذاب و سرگرمکننده. آقای میرباقری، کارگردان سریال، تأکید داشتند که هدف ما آموزش مستقیم نیست؛ یعنی قصد نداریم صرفاً اطلاعات منتقل کنیم، بلکه میخواهیم داستانی روایت کنیم که تماشاگر از دیدن آن لذت ببرد و در کنار آن، نکاتی که از مشاوران نیروی انتظامی دریافت شده است، بهصورت غیرمستقیم منتقل شود.