کد خبر: 46143

مهراب قاسم‌خانی نگران آینده هنر در فضای مجازی

مهراب قاسم‌خانی نگران فعالیت پژمان جمشیدی در سینما و تأثیر فضای مجازی بر تولید محتوا

مهراب قاسم‌خانی نگران تأثیر فضای مجازی بر هنر و تولید محتوای اصیل و خلاقانه در سینما و تلویزیون است.

مهراب قاسم‌خانی نگران فعالیت پژمان جمشیدی در سینما و تأثیر فضای مجازی بر تولید محتوا

مهراب قاسم‌خانی، نویسنده سریال مرد هزارچهره، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت که فضای مجازی نسبت به سینما بی‌رحم‌تر است. او در این مصاحبه افزود که بازیگر نیست و طی ۱۲ سال گذشته فعالیت هنری نداشته، اما در این مدت به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان در فضای مجازی، بیشترین پیشنهادهای بازیگری را دریافت کرده است.

وی در نشست تولیدکنندگان محتوای ایران بیان کرد که فعالیت او در فضای مجازی قدمتی قدیمی دارد. او توضیح داد که هرچقدر ارتباطش با کارهای هنری کم شد، تمایل داشت برخی نظرات و شوخی‌ها را ابراز کند، به همین دلیل به شبکه‌های اجتماعی روی آورد و محتواهای خود را در آنجا منتشر کرد.

قاسم‌خانی درباره تغییر روند تولید محتوای شخصی در شبکه‌های اجتماعی گفت که منظم و برنامه‌ریزی‌شده نیست و در نتیجه مدت زمان طولانی‌ای در فعالیت مجازی نداشته است. او همچنین اشاره کرد که در دوره‌ای تعداد فالوورهایش در فضای مجازی به یک میلیون رسید و پسرش به او نشان داد که روزانه حدود شش ساعت در اینستاگرام صرف می‌کند. این موضوع باعث شد که مدتی صفحه اینستاگرامش را خصوصی کند، اقدامی که مورد تمسخر دیگران قرار گرفت.

من بهترین و پرآوازه‌ترین فیلمنامه‌نویس جهان هستم.

قاسم‌خانی در اشاره‌ای به سبک زندگی و میزان شهرت خود اظهار داشت: من احتمالاً پرفالورترین فیلمنامه‌نویس جهان هستم، هرچند نمی‌دانم این عنوان چه معنایی دارد یا آیا افتخار است یا نه. نکته جالب این است که من به عنوان فردی که فعالیتی انجام نمی‌دهد، شاهد افزایش تعداد مخاطبانم بودم و این موضوع برایم عجیب بود، چرا که من هیچ‌یک از ویژگی‌های سلبریتی‌ها را نداشتم و فقط صحبت می‌کردم.

نویسنده فیلم سینمایی «سن پطرزبورگ» در مورد تفاوت‌های میان فضای تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی در حوزه تولید محتوا گفت: «در گذشته ما در تلویزیون کار می‌کردیم و سریال می‌نوشتیم، شاید حدود ۳۰۰ قسمت سریال برای تلویزیون ساخته باشیم که بر اساس ذائقه خودمان بود و هیچ بازخورد مشخصی نداشتیم. در آن زمان، آمارهایی ارائه می‌دادند که نمی‌دانستیم چگونه جمع‌آوری شده است؛ مثلاً می‌گفتند برنامه شما ۴۰ درصد مخاطب دارد و رضایت ۷۰ درصدی، اما نهایتاً تنها بازخوردی که دریافت می‌کردیم، از منتقدان بود. در آن زمان، من یک هنرمند مستقل بودم که بر اساس نگاه شخصی‌ام اثر تولید می‌کردم و این آثار را دوست داشتم.»

ایجاد محتوا متناسب با سلیقه و ترجیحات مخاطب

نویسنده سریال باغ مظفر ادامه داد: «در برهه‌ای از زمان، تمامی محتواها به سمت سلیقه و ترجیحات مخاطب سوق پیدا کرد، به گونه‌ای که استقلال آن‌ها از بین رفت و آمارها مشخص می‌کردند که چه نوع محتواهایی باید ساخته شوند و چگونه باید دیده شوند. من معتقدم وظیفه تولیدکننده محتوا به عنوان خالق اثر این است که یک گام جلوتر از مخاطب حرکت کند. حال اگر من اثری را در فضای مجازی منتشر کنم، نظرات و بازخوردهای مخاطبان به سرعت تاثیر می‌گذارند و من ناخودآگاه به سمت سلیقه آن‌ها متمایل می‌شوم، که این برخلاف احترام گذاشتن به مخاطب است. در واقع، این نوع رفتار سوء استفاده از مخاطب است؛ هدف آن تنها جمع‌آوری فالورها و افزایش تعداد آن‌ها است، بدون اینکه چیزی ارزشمند و جدید به مخاطب ارائه دهد.»

من از خلق محتوای جدید می‌ترسم.

نویسنده فیلم سینمایی "خوب بد جلف" در مورد اهمیت تولید محتوای اصیل اظهار داشت: من به عنوان تهیه‌کننده، از ساخت محتوای نو و جدید نگرانم، چون ترس از کمیت دارم. برای نمونه، می‌دانید که من بازیگر نیستم و ۱۲ سال است در عرصه بازیگری فعالیتی نداشته‌ام، اما در این مدت بیشترین پیشنهادهای بازیگری و حتی تئاتر را دریافت کردم. دلیل این موضوع چیست؟ چون من مخاطبانم در اینستاگرام هستند و افراد زیادی من را می‌شناسند، در نتیجه این پیشنهادها به خاطر شناختی است که از من دارند، نه به دلیل سابقه بازیگری‌ام. من تلاش می‌کنم در کارهایم نیاز و انتظار مخاطب را در نظر نگیرم و بر اصل خلاقیت و نوآوری تمرکز کنم.

من برخلاف نظر ایرج طهماسب عمل کردم.

قاسم‌خانی با اشاره به تلاش خود برای پیشی گرفتن از انتظارات مخاطبان، گفت: در برنامه «کارناوال»، یک عروسک را طراحی کردم و هیچ‌گاه مخاطب برنامه‌های عروسکی نبودم. بنابراین، با آقای طهماسب و محمد بحرانی صحبت کردم و شخصیت عروسک را برخلاف آنچه به من گفته بودند، شکل دادم و حتی فیلمنامه‌ای برای آن نوشتم.

او در پایان افزود: این پروژه برایم بسیار ترسناک بود و نگران بودم که نتیجه مطلوبی نگیرد و برنامه رامبد هم تحت تأثیر قرار بگیرد. می‌توانستم کار کم‌ریسک‌تری انجام دهم، اما این کار را نکردم. تولید محتوا بر اساس درخواست مخاطب، ممکن است تاریخ مصرف داشته باشد، اما پس از مدتی، نتیجه‌ای خلق می‌شود که خودتان هم باور نمی‌کنید.

در ادامه، قاسم‌خانی تاکید کرد: من...

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار