دوقلوهای اسلامشهری با رتبههای ۵ و ۶ کنکور ۱۴۰۴؛ راز موفقیتشان
دوقلوهای نابغه اسلامشهری با رتبههای ۵ و ۶ کنکور ۱۴۰۴؛ راز موفقیت فاطمه و زهرا ناطقی در مسیر تحصیل و انگیزهبخشی
دوقلوهای اسلامشهری با رتبههای ۵ و ۶ کنکور ۱۴۰۴ در علوم انسانی، راز موفقیت، تلاش بیوقفه و انگیزه بالا را به اشتراک گذاشتند.

فاطمه و زهرا ناطقی، دوقلوهای هوشمند اسلامشهری، در کنکور سراسری ۱۴۰۴ در رشته علوم انسانی به رتبههای ۵ و ۶ دست یافتند. خواهر بزرگترشان در رشته ریاضی نیز با کسب رتبه ۵۶، نشان داد که خانواده ناطقیها همیشه در دستیابی به موفقیتهای تحصیلی پیشتاز بوده است.
کنکور سراسری ۱۴۰۴ با اتفاقات جالب و غیرمنتظرهای همراه بود، اما یکی از برجستهترین آنها، درخشش خواهران دوقلو از اسلامشهر بود. طبق اعلام رسمی سازمان سنجش، زهرا و فاطمه ناطقی توانستند در گروه آزمایشی علوم انسانی به رتبههای تک رقمی دست یابند و جایگاه خود را در جمع برترینهای کنکور ۱۴۰۴ تثبیت کنند.
کلید دستیابی به موفقیت
دوقلوهای کنکور ۱۴۰۴ در مصاحبهای با فارس درباره روشهای متفاوت درس خواندنشان، اجتناب از فضای مجازی و ارتباط نزدیک با قرآن و نهجالبلاغه به عنوان کلیدهای موفقیت خود صحبت کردند.
مادر دوقلوهای شرکتکننده در کنکور ۱۴۰۴
رقیه نورزاده، مادر فاطمه و زهرا ناطقی، دو دوقلو که در کنکور علوم انسانی برتر شدند، از همان دوران کودکی دخترانم همواره جزو بهترینها بودند. آنها هرگز در کلاسهای خصوصی شرکت نکردند و با تلاش و کوشش شخصی خود، موفقیتهای بزرگی کسب کردند. در درسها همیشه پیشتاز بودند و در آزمون کنکور نیز با کسب رتبههای عالی، دستاوردهای قابل توجهی را رقم زدند.
دختر بزرگم در رشتهٔ ریاضی توانست رتبهٔ ۵۲ را به دست آورد. تمامی این موفقیتها نتیجهٔ پشتکار و تلاش مداوم آنها است. آنها از ابتدا به رشتهٔ انسانی علاقهمند بودند و بلافاصله پس از دریافت نتایج کنکور، با استادانشان دیدار کردند.
گفتوگو با فاطمه و زهرا ناطقی
در ادامه، گفتگوی زهرا ناطقی، رتبه 6 کنکور سراسری در گروه انسانی، را میخوانید.
چگونه متوجه شدی که رتبه ششم کنکور انسانی را کسب کردهای؟
من و خواهر دوقلویم زمانی که نتایج اعلام شد، در خانه کنار هم بودیم؛ ظاهراً تلویزیون اعلام کرده بود، اما ما خودمان متوجه نشده بودیم. همکلاسیها و یکی از دوستان نزدیکمان در مدرسه با ما تماس گرفتند و این خبر را به ما دادند.
لحظهای که متوجه شدی رتبهات ششم است، چه حسی داشتی؟
خیلی خوشحال شدیم و احساس خوبی داشتیم. وقتی فهمیدیم که هر دو، من و خواهرم، رتبههای نزدیک به هم و تکرقمی آوردهایم، بیشتر خوشحال شدیم؛ چون این مسیر را با هم طی کرده بودیم، با هم درس میخواندیم، آزمون میدادیم و در نهایت با هم کنکور دادیم. بعد از اعلام نتایج، کنار هم بودیم و از این بابت بسیار خرسند بودیم.
در روزهای قبل از کنکور، چند ساعت در روز مطالعه میکردید؟
زمان مطالعهمان متفاوت بود. در اواخر، زمانی که مدرسه نداشتیم، حدود 11 تا 12 ساعت درس میخواندیم و در طول سال، زمانی که مدرسه میرفتیم، حدود 6 تا 7 ساعت برای کنکور مطالعه میکردیم.
آیا از کتب کمک آموزشی هم استفاده میکردید؟
علاوه بر کتب درسی، از منابع کمک آموزشی برای کنکور بهره میبردیم.
در مدرسه خاصی درس خواندید؟
من و خواهر دوقلویم سه سال در مدرسه سمپاد (فرزانگان اسلامشهر) تحصیل کردیم و خارج از آن برای کلاس یا آزمون هزینهای پرداخت نکردیم.
رشته مورد نظرتان با این رتبه تکرقمی چیست؟
در حال حاضر هنوز تصمیم قطعی نگرفتهایم، اما احتمالاً هر دو به سمت رشتههایی مانند مدیریت با گرایش مالی یا بازرگانی میرویم. البته این فقط یک احتمال است و نهایی نشده است.
واکنش خانوادهتان وقتی متوجه شدند رتبهتان اینقدر خوب شده، چه بود؟
ما چهار خواهر داریم. زمانی که فهمیدیم هر دو، من و خواهرم، رتبه تکرقمی آوردهایم، من، سه خواهر و مادر در خانه بودیم و از خوشحالی فریاد کشیدیم. دیگران هم بسیار خوشحال بودند. پدرم که خارج از خانه بود، پس از تماس یکی از دوستانش، خبر را شنید و خیلی خوشحال شد. مادرم هم که در خانه حضور داشت، بسیار شاد شد.
در طول دوران کنکور، اوقات فراغت هم داشتید؟
در اواخر، نه. تمام روز را صرف درس خواندن میکردیم و تفریحاتمان کم شده بود. در زمانهای استراحت، یا با خانواده بودیم، یا فیلم میدیدیم. اما در ابتدای سال، گاهی اوقات این فرصت را داشتیم.
دانشگاه مورد نظرتان برای ادامه تحصیل کدام است؟
انشاءالله دانشگاه تهران. من و خواهر دوقلویم فقط به دانشگاه تهران فکر میکنیم و گزینه دیگری نداریم.
در زمان تحصیل برای کنکور، ورزش هم میکردید؟
مشاور مدرسهمان به ما توصیه میکرد که ورزش کنیم، اما بعضی وقتها این نصیحتها را نادیده میگرفتیم. با این حال، خیلی مواقع هم به توصیههایش عمل میکردیم.
آیا از موسسات کنکوری برای بهتر نتیجه گرفتن استفاده کردید؟
نه، فقط برنامهریزیهایی که مشاور مدرسه برایمان داشت را اجرا میکردیم. در موسسات دیگر ثبتنام نکرده بودیم.
در دوران جنگ، چطور درس میخواندید و چه حسی داشتید؟
جنگ بر روند درسخواندن ما تأثیر گذاشت، اما تأثیر مثبت بود؛ چون ساعتهای مطالعهمان بیشتر شد. قبل از جنگ، آزمونهای کمتری داشتیم، اما پس از شروع جنگ، هر روز آزمون میدادیم و تحلیل میکردیم. در روزهای جنگ، از صبح تا شب، حدود 13 ساعت درس میخواندیم. (با خنده میگوید) در آن زمان، ما درگیر ترس و نگرانی نبودیم؛ فقط هدفمان کسب رتبه خوب در کنکور بود.
از چه زمانی جدیتر به هدفتان فکر کردید؟
از قبل از امتحانات خرداد پایه یازدهم، زمانی که گفتند نمرات نهایی یازدهم بر کنکور تأثیر دارد، زمان بیشتری را برای درس خواندن گذاشتیم و تا آخرین لحظه قبل از کنکور تلاش کردیم.
برنامه آیندهتان چیست؟ آیا به مهاجرت فکر میکنید؟
در حال حاضر، مهمترین اولویت ما انتخاب رشته است. امیدواریم انتخاب درستی داشته باشیم، در دانشگاه درس بخوانیم و در نهایت، در کشورمان مفید باشیم. فعلاً به مهاجرت فکر نمیکنیم.
با تاثیر معدل بر کنکور موافقید؟
من معتقدم که بهتر است دروس عمومی به جای کنکور، در امتحانات نهایی تشریحی باشد. این سیستم باعث شده است که دانشآموزان از پایه یازدهم بیشتر درس بخوانند. برای کسانی که قبلاً زیاد درس نمیخواندند، این تاثیر ممکن است منفی باشد.
توصیهتان به کنکوریهای آینده چیست؟
ابتدا باید امید و انگیزه داشته باشند، هدف مشخص کنند، ارزش زحمات خانواده، دبیر و مدرسه را بدانند و در نهایت، تلاش کنند.
آیا تصور میکردید که رتبه تکرقمی کنکور را کسب کنید؟
آرزو داشتیم و شبها با آرزوی رتبه خوب میخوابیدیم، اما باور نمیکردیم نتیجه اینقدر خوب باشد.
آیا شغل والدینتان بر نتیجه کنکور شما تأثیر داشت؟
مادر خانهدار است و پدر کارمند یک اداره است؛ شغل خاصی ندارند که بتوان گفت تأثیر مستقیمی بر رتبهمان گذاشته است.
پیام شما برای کسانی که نتایج دلخواهشان را نگرفتهاند، چیست؟
کنکور تنها یک مسیر است و میتواند فرصت ورود به دانشگاههای بهتر و فضای باکیفیتتر را فراهم کند. اگر نتیجه مطلوب نداشتند، راههای دیگری برای موفقیت در زندگی وجود دارد و میتوانند به اهدافشان برسند.