بازار کار سخت، مرگ خانوادگی، تولید نوین و بیمه خودرو
بازار کار ایران در تنگنا؛ تولید بدون کارخانه و تغییر رویکرد بیمه خودرو در کنار مرگ خانوادگی در کرمان
گزارش روزنامه: بازار کار سخت، مرگ خانوادگی در کرمان، تولید بدون کارخانه، تفاوت برنجها و اصلاح حق بیمه خودرو.

بازار کار در ایران با فشار و تنگناهای زیادی روبرو است.
قرار بود با خروج اتباع خارجی، تا حدی مشکل بازار کار در ایران حل شود، اما ظاهراً این خروج تأثیر قابل توجهی بر کاهش نرخ بیکاری نداشته است. در عین حال، بیمیلی جوانان ایرانی به انجام کارهای یدی و کارگری، به یکی از چالشهای اصلی صنعت و تولید تبدیل شده است. به نظر میرسد باید ریشه مشکل بازار کار را در جای دیگری جستوجو کرد. اخیراً دولت برنامههایی را برای تشویق، آموزش و توانمندسازی جوانان جویای کار در زمینههای مورد نیاز بازار کار در دستور کار قرار داده است؛ هرچند این اقدام دیر انجام شده است، اما هنوز میتوان به بهبود وضعیت امیدوار بود.
رضا نیکنام در گزارشی با عنوان «بازار کار ایران نفس کم میآورد» به موضوع خروج اتباع خارجی و تأثیر آن بر فرصتهای شغلی در کشور پرداخته است. این گزارش در صفحه جامعه امروز روزنامه منتشر شده است.
مرگ در زیر سایه روابط خانوادگی
وقتی واژه قتلعام به گوشمان میرسد، ممکن است به فکر کشتارهای جمعی در یک منطقه یا کشور بیفتیم، اما این بار، یک قتلعام خانوادگی در کرمان رخ داده است. تنها دو هفته قبل، در یکی از روستاهای جنوب کرمان، حادثهای خونین اتفاق افتاد که در آن پنج عضو یک خانواده جان خود را از دست دادند. کوچکترین قربانی، پسری ۱۳ ساله بود که در کنار دو برادر بزرگتر و والدینش کشته شد. ظاهراً این خانواده درگیر یک کینه بیپایه و اساس شده بودند. جزئیات این حادثه را در گزارش فاطمه شیخعلیزاده با عنوان «مرگ زیر سقف خویشاوندی» در روزنامه امروز مطالعه کنید.
ساختن برند بدون نیاز به خط تولید
آیا امکان تولید بدون کارخانه وجود دارد؟ در واقع «تولید بدون کارخانه» یا همان ODM در ایران به رسمیت شناخته شده است، حتی در شرایطی که اقتصاد کشور با محدودیتهای ناشی از تحریمهای بینالمللی، کمبود سرمایهگذاری در بخش صنعت و دشواریهای تأمین تجهیزات تولیدی روبرو است. اما ODM چیست؟ این یک الگوی نوین است که نقش مهمی در بازتعریف فرآیندهای تولید صنعتی در ایران ایفا میکند. در این مدل، عملیات فیزیکی تولید توسط پیمانکاران صنعتی انجام میشود، در حالی که طراحی، کنترل کیفیت، بستهبندی و بازاریابی بر عهده شرکت سفارشدهنده است. ایران پیشتر نیز تجربه تولید بدون کارخانه داشته است؛ نمونههای این نوع تولید و همچنین گردش مالی شرکتهای ODM را میتوانید در گزارش مونا موسوی با عنوان «برندسازی بدون خط تولید» مشاهده کنید. این گزارش به تحولات سیاست صنعتی ایران در دوران تحریمها میپردازد.
آیا بهتر است برنج پارساله تهیه کنیم یا برنج امساله؟
فصل برداشت برنج رسیده و زمان خرید فرا رسیده است. اما سوال این است که برنج پارساله بخرم یا امساله؟ شاید تصور کنید که تفاوت چندانی ندارد، اما کشاورزان و آشپزها میدانند که این دو نوع برنج چه تفاوتهایی دارند و هر کدام برای چه کاری مناسبترند. به عنوان مثال، برنج پارساله رطوبت کمتری دارد و هنگام پخت، کمتر به هم میچسبد و قد میکشد، در حالی که برنج امساله رطوبت بیشتری دارد و برای برخی غذاها کاملاً مناسب است. در مجموع، هر یک از این دو نوع برنج مزایا و چالشهای خاص خود را دارند و اگر فروشنده آشنا نباشد، هنگام خرید تنها تبلیغات رایج را ارائه میدهد و به تفکیک تفاوتها توجهی نمیکند.
حمید بهشتی در گزارشی با عنوان «برنج پارساله بخریم یا برنج امساله؟» نکات مهمی را برای انتخاب بهترین نوع برنج بیان کرده است که میتوانید در سایت و کانالهای ما مطالعه کنید.
تنظیم حق بیمه بر اساس اصلاح رفتار رانندگی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین رانندگی، این سؤال برایتان مطرح شده باشد که چرا باید حق بیمه دو راننده با رفتارهای کاملاً متفاوت، صرفاً به دلیل داشتن یک نوع خودرو، یکسان تعیین شود. این موضوع واقعاً ناعادلانه به نظر میرسد. ظاهراً صنعت بیمه خودرو نیز به این موضوع فکر کرده و رویکرد خود را به سمت «رانندهمحوری» تغییر داده است. این تغییر رویکرد میتواند نقش مهمی در ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه ایفا کند و در عین حال به کاهش تخلفات رانندگی و ارتقاء فرهنگ ترافیک کمک کند. البته لازم است در این مسیر مراقب بود تا بدون وجود زیرساختهای نظارتی و شفافیت کافی، راه برای سودجویی شرکتهای بیمه و فشار مضاعف بر بیمهگذار باز نشود. گروه اقتصادی در گزارشی جامع، به جزئیات روند رانندهمحوری و تاثیرات آن بر تخلفات رانندگی پرداخته است. این گزارش با عنوان «شخصیسازی حق بیمه برای اصلاح رفتار رانندگی» در سایت و کانالهای خبری قابل دسترسی است.