واکنش تند به ترانههای رضا گلزار: موفقیت واقعی یا تبلیغات؟
واکنش تند منتقدان به خوانندگی رضا گلزار: آیا ترانههای او واقعاً ارزشمندند؟
انتقادات تند از ترانههای رضا گلزار؛ آیا او واقعاً در موسیقی موفق است یا فقط تبلیغات است؟

محمدحسین سلطانی در صفحه اینستاگرامی چارسو فرهنگ نوشت: «تا نرفتی داد میزد برگرد، حالا من ماندم و این سردرد، کجایی نامرد» این جملات مبهم که بیشتر شبیه به هذیان است، بخشهایی از آهنگ جدید محمدرضا گلزار است. درک معنای دقیق این عبارات، بهخصوص قسمت «تا نرفتی داد میزد برگرد»، کار آسانی نیست، اما واضح است که گلزار و همکارانش برای نوشتن این ترانه با چالشهای زیادی روبهرو شدند. از ظاهر قطعه میتوان برداشت کرد که خواننده و شاعر از موضوعی ناراحت هستند و در قالب شکایت و گلایه، احساسات خود را ابراز میکنند، که احتمالاً به مسائل عاشقانه مرتبط است.
در آهنگ جدید خود، گلزار از هرگونه نوآوری و خلاقیت ممکن بهره برده است و در بخش دیگری از ترانه میگوید: «کجای شهر؟ بگو از تو یه خاطره نی، من برم اونجا بمونم.» استفاده از واژه «نی» به جای فعل «نیست»، یکی دیگر از نشانهای تواناییهای گلزار و مهداد همایونپور، ترانهسرا، در خلق این اثر است. نکته جالب توجه، نام مهراد جم بهعنوان تنظیمکننده این قطعه است که توانسته در مدت زمان ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه، اثر جدید گلزار را در قالبی خلاصه و مفید ارائه دهد. نباید از تلاش این تنظیمکننده تقدیر نکرد، چرا که او نسبت به اثر قبلی، مدت زمان آهنگ را از ۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه بیشتر کرده است.
واقعیت این است که در آثار گلزار، اهمیت شعر چندان دیده نمیشود. تنها کافی است که او و همکارانش بتوانند کلماتی مانند برگرد، سردرد و نامرد را کنار هم قرار دهند و هر چند وقت یکبار خبر انتشار «آهنگ جدید رضا گلزار» در رسانهها پخش شود، تا نشان دهند که به موسیقی کشور وفادارند. با این روند، ممکن است مهراد جم در آینده، موسیقی بعدی گلزار را در کمتر از یک دقیقه خلاصه کند، تا هم خواننده راحتتر باشد و هم مخاطب از شنیدن اشعار طولانی و پیچیده بینیاز شود.