هوش مصنوعی جان بخشید به احساسات کودک در سریال «حضرت موسی (ع)»
چگونه هوش مصنوعی احساسات کودک در سریال «حضرت موسی (ع)» را زنده کرد؟ فناوری نوین در سینمای ایران
هوش مصنوعی در سریال «حضرت موسی (ع)» احساسات کودک را زنده کرد و تحول نوین در سینمای ایران رقم زد.

کمیل خجسته، مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی، درباره همکاری خود با پروژه «حضرت موسی (ع)» توضیحاتی ارائه داد. وی گفت که این پروژه در دو بخش ویژه در سینمای ایران اجرا شده است. بخش اول مربوط به فناوری ویرچوال یا تولید مجازی بود که در آن تغییراتی در زمینههایی مانند دکور، سازهها و نحوه اجرای صحنهها صورت گرفت. به عنوان مثال، به جای فیلمبرداری در صحنههای بزرگ، این صحنهها در استودیوهای کوچک ضبط میشدند.
از آنجایی که کارگردان با کودک بازیگر درگیر بود و مشکل بازیگیری در او وجود داشت، و همچنین نیاز بود که کودک در طول پروژه و با رشد طبیعی تغییر نکند، دو ماموریت مهم برای هوش مصنوعی تعریف شد. خجسته ادامه داد که اولین مسئله حفظ ظاهر صورت کودک بود، به گونهای که از کودکان مختلف با چهرههای ثابت و مطابق با تصویر اولیه استفاده شد، چون کودک اولیه در طول چند سال پروژه رشد کرده و با شخصیت داستان تطابق نداشت. مسئله دوم تولید احساسات بود؛ مثلا زمانی که لازم بود کودک بیدار باشد، او خواب بود یا زمانی که باید میخندید، این کار انجام نمیشد.
در پاسخ به سوال درباره بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در این پروژه، خجسته گفت که تمرکز اصلی بر تغییر صورت و تولید احساسات بوده است. وی افزود که هدف عوامل و تصمیمگیرندگان سریال «حضرت موسی (ع)» این بود که همزمان با تولید پروژه، فناوریهای نوین وارد ایران شود. نکته جالب اینکه، هر دو حوزه هوش مصنوعی و فناوری ویرچوال با همکاری همکاران ایرانی توسعه یافته است، که این دستاورد بزرگی است، بهویژه به کمک آقایان حاتمیکیا و رضوی.
خجسته در پایان درباره وضعیت سرمایهگذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه هوش مصنوعی اظهار نظر کرد. وی معتقد است هرچند قطر، امارات و عربستان سعودی در این حوزه سرمایهگذاریهایی انجام دادهاند، اما بخش عمده این سرمایهگذاریها تحتتأثیر شرکتهای آمریکایی است.