کد خبر: 35260

بحران‌های فرهنگی، میراث و صنعت خودرو آلمان در آستانه فروپاشی

سقوط فرهنگ و هنر در سایه ابتذال؛ بحران‌های اجتماعی، میراث فرهنگی و صنعت خودرو آلمان

بررسی بحران‌های فرهنگی، میراث، صنعت خودرو آلمان و تاثیر ابتذال در جامعه امروز ایران و جهان.

سقوط فرهنگ و هنر در سایه ابتذال؛ بحران‌های اجتماعی، میراث فرهنگی و صنعت خودرو آلمان

نگاهی مختصر به گزارش‌های روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه در روزنامه

طنز و کمدی یا هزل و مبتذل

کمدی همواره یکی از ژانرهای محبوب و پرطرفدار بوده است، اما برنامه‌ای که امروز به مخاطبان ارائه می‌شود، میان کمدی و هزل در نوسان است. گاهی اوقات جامعه آن‌قدر دچار سقوط فرهنگی می‌شود که تنها به خوراک‌های ارزان و برنامه‌های سرگرم‌کننده مانند مسابقات و برنامه‌های تفننی عصر حاضر رضایت می‌دهد، همان‌طور که نمایش گلادیاتورها در روم باستان نمونه‌ای از این وضعیت است. نیک‌آیین پارسا در گزارشی با عنوان «طنز و کمدی یا هزل و مبتذل» در روزنامه خود به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا هجو در حال گسترش است و وقتی جامعه به سمت برنامه‌های سطحی و بی‌محتوا می‌رود، چه پیامدهایی ممکن است برای آینده آن در پی داشته باشد.

مواجهه معلمان میان‌سال با نسل زد

شرط سنی دانشگاه فرهنگیان از ۲۳ سال به ۳۰ سال افزایش یافته است. یکی از نکات مثبت این تصمیم این است که تعداد بیشتری از متقاضیان امکان شرکت در این آزمون را پیدا می‌کنند، اما منتقدان به نکته‌ای مهم اشاره می‌کنند؛ آن‌هایی که در سن ۳۰ سالگی در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند و وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، به نظر نمی‌رسد قابلیت، توان و تبحر لازم برای برخورد مؤثر با دانش‌آموزان را داشته باشند، چه برسد به اینکه بخواهند در این حوزه به مدت ۳۰ سال فعالیت کنند. مینا هرمزی در گزارشی با عنوان «رویارویی معلمان میانسال با نسل زد» به دیدگاه‌های مخالفان و انتقادات جدی نسبت به این مصوبه پرداخته است، مصوبه‌ای که پیش از نهایی شدن، جنجال‌هایی را برانگیخته است.

بیستون؛ سرزمینی که سنگ‌ها صدای فریاد می‌زنند و مقامات در سکوت فرو می‌روند.

در چند وقت اخیر، اخبار مربوط به حوزه میراث فرهنگی افزایش یافته است، اما متأسفانه اغلب این خبرها حاکی از وضعیت نامساعد و تخریب این آثار است. در یکی از این گزارش‌ها، کارشناسان میراث فرهنگی اعلام کردند که وضعیت بیستون در حال وخامت است و مسئولان تنها به گرفتن عکس‌های یادگاری بسنده می‌کنند. به همین مناسبت، محمد عبدالعلی‌پور، پژوهشگر میراث فرهنگی، در گزارشی با عنوان «بیستون؛ جایی که سنگ‌ها فریاد می‌زنند و مسئولان سکوت می‌کنند» به وضعیت اضطراری نجات بیستون پرداخته و انتقاداتی نیز به عملکرد وزارت میراث فرهنگی وارد کرده است. وی بر این باور است که این وزارتخانه، به جای ایفای نقش متولی حفاظت، بیشتر به یک دستگاه تبلیغاتی تبدیل شده است.

پایان دوران خاطرات سبز کاج و سرو

سال‌های زیادی، سرو و کاج نماد ثبات در شعر و ادبیات فارسی بودند؛ همان درختانی که خیابان‌ها، پارک‌ها و کوچه‌های تهران را سبز و زنده کرده بودند و بسیاری از ما با آن‌ها عکس‌های یادگاری گرفته‌ایم. اما حالا تعداد این درختان بسیار کاهش یافته است و به نظر می‌رسد کاشت درخت‌های سوزنی، نه تنها در تهران بلکه در سطح جهان، منسوخ شده و جای خود را به درختان پهن‌برگ داده است. حمیدرضا خلدی در گزارش «پایان نوستالژی سبز کاج و سرو»، داستان دو درختی را روایت می‌کند که نقش مهمی در شکل‌گیری حافظه جمعی تهران ایفا کرده‌اند.

چرخ‌های فرسوده و زنگ‌زده خودروهای ساخت آلمان

اگر به خودرو علاقه‌مند هستید، حتماً با صنعت خودروسازی آلمان آشنا هستید؛ کشوری که در این حوزه نه‌تنها حرف زیادی برای گفتن داشت بلکه در بسیاری موارد پیشرو هم بود. اخیراً، نمایشگاه مونیخ با نمایش جدیدترین مدل‌ها، طراحی‌های آینده‌نگر و برنامه‌های نمایشی آغاز شده است، اما واقعیت این است که صنعت خودروی آلمان چند سالی است که با بحران‌های ساختاری و تصمیمات پرهزینه روبه‌رو شده است. آمار نشان می‌دهد در یک سال گذشته، بیش از ۵۰ هزار شغل در این صنعت از بین رفته و جایگاه این کشور در بازار خودروسازی تضعیف شده است. اگر به صنعت خودروسازی آلمان علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنم گزارش رامتین لطیفی با عنوان «چرخ‌های زنگ‌زده خودروهای آلمانی» را مطالعه کنید.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار