کارگردان «از سرنوشت» درباره نقش دارا حیایی و انتخاب بازیگران
کارگردان «از سرنوشت» درباره نقش دارا حیایی و فرآیند انتخاب بازیگران و تاثیر پارتیبازی در ساخت سریال
کارگردان «از سرنوشت» درباره انتخاب دارا حیایی، فرآیند بازیگری و تاثیر پارتیبازی در ساخت سریال صحبت کرد.

کارگردان سریال «از سرنوشت» در مصاحبهای درباره فرآیند انتخاب بازیگر دارا حیایی (پسر امین حیایی) و نقش تاثیرگذاری پارتی بازی در این انتخاب توضیح داد: من امین حیایی را تنها یک بار در زندگیام دیدم. برای یک پروژه او را دعوت کردیم، اما او گفت که از همکاری با ما خوشش نمیآید و همکاری نکردیم. دارا نیز تست داد. تمامی بازیگران این پروژه تست داده بودند و فرآیند انتخاب آنها زمان زیادی طول کشید. از بین بیست نفر، در نهایت پنج نفر انتخاب شدند و این روند زمانبر بود.
برنامه «سلام صبح بخیر» دیروز میزبان علیرضا بذرافشان، کارگردان سریال «از سرنوشت»، بود. او در ابتدای صحبتهایش گفت: این روزها فصل سوم در حال ساخت است و شنیدهام قرار است در ماه رمضان پخش شود. من و محمدرضا خردمندان نمیتوانیم ادعا کنیم مولف این اثر هستیم؛ بلکه سه نویسنده محترم، نویسندگان اصلی این سریال هستند. درباره نگارش این سریال، بذرافشان توضیح داد: این سریال برای سال ۷۹ ساخته شده بود. زمانی که وارد پروژه «از سرنوشت» شدم، احساس کردم که میتواند فضای «خط قرمز» را تکرار کند. موضوعات اجتماعی و مسائل روز جامعه، عشقهای سنین پایین که عاقبتی ندارند، قمار و سایر معضلات در این سریال مورد توجه قرار گرفته است.
او تاکید کرد: در «خط قرمز»، اعتیاد به مواد مخدر موضوع اصلی بود، اما در «از سرنوشت»، چندین معضل اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد که یکی از آنها اعتیاد به قمار است که آسیبشناسی میشود. بذرافشان افزود: از فیلمنامهنویسان سپاسگزارم و پس از مدتها، شاهد اثری هستیم که تحقیقات دقیقی روی آن انجام شده است. این دستاورد بزرگ است، چون میتوانیم پس از این اثر، این بچهها را همانند خودمان ببینیم و با آنها همذاتپنداری کنیم. وقتی برچسبهایی میزنیم، میگوییم او مثل ما نیست، اما در اینجا سعی شده است که مخاطب همذاتپنداری کند و با مسائل آنها آشنا شود.
کارگردان «نابرده رنج» تصریح کرد: تم اصلی این اثر، رفاقت است که در بستر اجتماعی قرار گرفته و معضلاتی را مطرح میکند که مربوط به همه ما است. او همچنین با اشاره به درگیر بودن شدید در فرآیند پستولید، گفت: من و محمدرضا خردمندان از روز اول وارد پیشتولید شدیم و در جریان کارهای هم بودیم.
بذرافشان ادامه داد: سارا خسروآبادی، یکی از سه نویسنده پروژه، همسرم است و او این کار را برای ما فراهم کرد و مرا به عنوان تهیهکننده معرفی نمود. ذهنیتهای ما نزدیک است و سالها با هم کار کردهایم. پس از ورودم به پروژه، متن بازنویسی شد و تلاش کردم بیشتر خودم را به متن نزدیک کنم.
او یادآور شد که بیشتر کارهایش برای شبکه سه ساخته شده است، اما آقای جعفری جلوه، مدیر پروژه، فردی جسور و خوب است و قدم اول برای ساخت یک اثر موفق محسوب میشود. درباره شروع فعالیتش از نویسندگی و رسیدن به کارگردانی، گفت: شرایط و فرصتها به مرور من را به سمت کارگردانی سوق دادند. همه افراد در مقاطع مختلف، کارهایی انجام میدهند که پیشرفت میکنند.
کارگردان درباره تفاوت لحن هر فصل و تلاش برای نزدیک نگه داشتن آنها، توضیح داد: ما میتوانستیم هر فصل را با لحن متفاوت بسازیم یا اینکه به لحن کلی وفادار بمانیم. تصمیم گرفتیم لحنمان نزدیک باشد. در پیشتولید، من و محمدرضا تلاش کردیم به سمت هم نزدیک شویم. اگر لحنها متفاوت باشد، این مشکلساز نیست و در دنیا سریالهایی ساخته میشود که در هر فصل، لحن متفاوت دارند.
در پایان، بذرافشان گفت: من همواره در حال رصد و بررسی فضای اینترنت و رسانهها هستم. تا جایی که بتوانم، در مباحث اجتماعی فعال میمانم و سعی میکنم در کنار مردم باشم و از تجربیات آنها بهرهمند شوم.