کارگردان «از سرنوشت» درباره دارا حیایی، انتخاب و معضلات اجتماعی
کارگردان «از سرنوشت» درباره فرآیند انتخاب دارا حیایی و نقش پارتی در بازیگری پسر امین حیایی
کارگردان «از سرنوشت» درباره فرآیند انتخاب دارا حیایی، نقش پارتی، و ساخت فصل سوم این سریال اجتماعی و معضلات روزمره جامعه توضیح داد.

کارگردان سریال «از سرنوشت» درباره فرآیند انتخاب دارا حیایی (فرزند امین حیایی) و نقش پارتی بازی در این انتخاب توضیح داد: من امین حیایی را تنها یک بار در زندگیام دیدم، زمانی که برای یک پروژه او را دعوت کردیم و او گفت که تمایلی به همکاری ندارد. دارا نیز تست داد و تمامی بازیگران ما تست شدند. فرآیند انتخاب از میان ۲۰ نفر شروع شد و پس از مدت زمان طولانی، به پنج نفر نهایی رسیدیم. این فرآیند زمان زیادی برد.
برنامه «سلام صبح بخیر» دیروز میزبان علیرضا بذرافشان، کارگردان سریال «از سرنوشت»، بود. او ابتدا گفت: در حال حاضر فصل سوم این سریال در حال ساخت است و شنیدهام قرار است در ماه رمضان پخش شود. من و محمدرضا خردمندان نمیتوانیم ادعا کنیم که مولف این اثر هستیم؛ بلکه سه نویسنده محترم این سریال را نگاشتهاند. نویسنده «خط قرمز» درباره نگارش این سریال توضیح داد: این سریال برای سال ۷۹ ساخته شده بود. وقتی وارد پروژه «از سرنوشت» شدم، احساس کردم میتواند فضای «خط قرمز» را تکرار کند. در این سریال به مسائل اجتماعی، عشقهای سنین پایین که عاقبتی ندارد، قمار و دیگر معضلات روزمره جامعه توجه شده است.
وی تاکید کرد: در «خط قرمز» موضوع اعتیاد به مواد مخدر مطرح بود، اما در «از سرنوشت» چند معضل اجتماعی دیگر مورد توجه قرار گرفته است، از جمله اعتیاد به قمار که آسیبشناسی میشود. بذرافشان افزود: از فیلمنامهنویسان تشکر میکنم، چرا که پس از مدتها شاهد اثری هستیم که تحقیقات دقیقی در مورد آن انجام شده است. این کار نشان میدهد که میتوانیم مانند خودمان به این بچهها نگاه کنیم و این دستاورد بزرگی است. وقتی برچسب میزنیم که کسی مثل ما نیست، اما در این اثر سعی شده است همذاتپنداری مخاطب تحریک شود تا این بچهها را مانند خودشان ببینند و با مسائلشان آشنا شوند.
کارگردان «نابرده رنج» تصریح کرد: تم اصلی این اثر رفاقت است که در بستر اجتماعی قرار گرفته و معضلاتی را مطرح میکند که برای همه ما آشنا است. او همچنین با اشاره به درگیر بودن در فرآیند پستولید گفت: من و محمدرضا خردمندان از روز نخست وارد پیشتولید شدیم و در جریان کارهای هم بودیم. سارا خسروآبادی، یکی از سه نویسنده پروژه و همسرم، این کار را برای ما فراهم کرد و مرا به تهیهکننده پیشنهاد داد. ذهنیتهای ما نزدیک است و همکاری زیادی در کار داشتیم. پس از ورودم به پروژه، متن بازنویسی شد و من سعی کردم بیشتر خودم را به متن نزدیک کنم.
وی افزود: بیشتر کارهایم را برای شبکه سه ساختهام، اما آقای جعفری جلوه، مدیر خوبی است و مدیر جسوری است که قدم اول برای شروع یک مسیر خوب است. درباره شروع کارش با نویسندگی و رسیدن به کارگردانی، گفت: شرایط و شانس من این بود که به مرور وارد عرصه کارگردانی شوم؛ همه افراد در مقاطع خاصی کارهایی انجام میدهند که پیشرفت میکنند.
کارگردان درباره اینکه آیا هر فصل لحن مخصوص به خودش را دارد یا سعی شده است لحن کلی یکسان باشد، توضیح داد: میتوانستیم با دو لحن متفاوت کار کنیم، اما تصمیم گرفتیم لحنها به هم نزدیک باشند. در پیشتولید، من و محمدرضا تلاش کردیم به لحن یکدیگر نزدیک شویم؛ اگر لحنها متفاوت بودند، این امر ضعف به حساب نمیآید، زیرا در دنیای سریالها، تغییر لحن در هر فصل امری طبیعی است.
او در پایان گفت: من همواره در حال رصد و مطالعه هستم، سایتهای اینترنتی را میگردم و تا جایی که سوادم اجازه میدهد، در بحثهای اجتماعی فعال هستم و سعی میکنم در کنار مردم باشم و از آنها اطلاعات کسب کنم.